Dla alergików nadchodzi trudny czas. Wraz ze wzrostem temperatury i kwitnięciem traw, roślin i drzew narastają problemy zdrowotne. Tylko w Niemczech około 12 milionów ludzi cierpi na katar sienny.
Ci, którzy podróżują samochodami marki Opel, mogą uważać się za szczęściarzy: od 2000 roku wszystkie samochody tego producenta są wyposażane w różne systemy filtrowania — w oryginalne filtry przeciwpyłkowe producenta lub w filtry z węglem aktywnym.
Zobacz także:
Od roku modelowego 2018 marka stosuje wyłącznie filtry kabinowe z węglem aktywnym. Składają się one z dwóch warstw, dlatego zatrzymują nie tylko cząstki stałe, ale dzięki węglowi aktywnemu filtrują także gazy, w tym ozon, oraz nieprzyjemne zapachy. Przede wszystkim jednak eliminują prawie 100 procent pyłków, więc nabywcy zarówno nowych, jak i używanych Opli mogą oddychać głęboko i swobodnie w czasie jazdy.
– Jakość filtrów z węglem aktywnym przewyższa standardy rynkowe pod wieloma względami, a w niektórych przypadkach odpowiada nawet wymaganiom stawianym filtrom drobnocząsteczkowym. Materiał filtra ma właściwości hydrofobowe, dzięki czemu nie zamarza w zimie i nie staje się siedliskiem bakterii w wyższej temperaturze. Mimo wysokiej skuteczności filtrowania zapewniona jest też dobra przepuszczalność powietrza. Filtr należy wymieniać co roku — mówi menedżer produktu, Sandra Schmickler.
W wielu przypadkach filtr z węglem aktywnym można zamontować także w starszych modelach Opla, takich jak Calibra czy Vectra C. Instalacja takiego filtra może być jednak nieco kłopotliwa, dlatego warto zlecić ją specjaliście.
– Na przykład w modelach ADAM czy Corsa D filtr znajduje się za schowkiem w desce rozdzielczej lub w komorze silnika za atrapą chłodnicy, więc dostęp do niego jest utrudniony — wyjaśnia Sandra Schmickler.
Właściwe zachowanie w okresie pylenia roślin
– Zasadniczo przy wysokim stężeniu pyłków wszystkie okna w samochodzie powinny być zamknięte w czasie jazdy — rekomenduje dyrektor ds. medycznych w firmie Opel, dr Anne- Marie Albuszies.
Ma to znaczenie także dla bezpieczeństwa na drodze: częste kichnięcia kierowcy zwiększają ryzyko wypadku. Na przykład w mieście kichnięcie odwraca uwagę kierowcy na czas odpowiadający przejechaniu 20 metrów. Przy prędkości 100 km/h kichający kierowca może nie patrzeć na drogę nawet przez 50 metrów. Przed podróżą warto zapoznać się z aktualną prognozą pylenia podawaną na przykład przez lokalne służby meteorologiczne
– W najbliższych miesiącach dolegliwości zaczną odczuwać osoby uczulone na pyłki leszczyny, a także jesionu i brzozy — dodaje, dr Anne- Marie Albuszies.
W lecie problemem stają się kwitnące trawy. Katar sienny męczy alergików od marca do października. Takie osoby powinny zasadniczo unikać uprawiania sportu na wolnym powietrzu w najbliższych miesiącach.
– Zwiększona cyrkulacja powietrza powoduje nasilenie reakcji alergicznych. Zmotoryzowani zdecydowanie powinni jednak powstrzymać się od zażywania leków, ponieważ preparaty antyhistaminowe wywołują senność. Lekarz radzi również, aby ubrania zdejmować w łazience, a nie w sypialni, oraz myć włosy przed pójściem spać, aby pyłki nie przenosiły się na poduszkę. Płukanie nosa roztworem soli rano i wieczorem oraz wilgotne okłady na oczy złagodzą podrażnienia i pieczenie — mówi dr Albuszies.
W miastach pyłki zazwyczaj opadają na ziemię wieczorem. Dlatego mieszkanie najlepiej przewietrzyć rano. Dodatkową barierą mogą być siatki przeciwpyłkowe w oknach. Z kolej na terenach wiejskich stężenie pyłków jest wyższe rano, więc z otwarciem okien lepiej poczekać do późnego wieczora.