Opel Insignia i nowy Opel Meriva wyróżniają się nie tylko nowoczesnymi silnikami i zaawansowanymi systemami multimedialnymi, ale także zapewniają wysoki komfort podróży kierowcy i pasażerowi na przednim fotelu.
Atest AGR (Akcja na Rzecz Zdrowych Pleców) oznacza, że fotele montowane w samochodach marki Opel są ergonomiczne i gwarantują komfort siedzenia i podparcia pleców w trakcie długich podróży.
Zobacz także:
BMW: LASEROWE ŚWIATŁA W i8 JUŻ W TYM ROKU
MITAC: PODNIEBNE TECHNOLOGIE W TWOIM AUCIE
Dzięki licznym opcjom regulacji kierowca może optymalnie ustawić fotel i nie odczuwać zmęczenia i bólu pleców nawet po wielu godzinach jazdy. Każdą zaawansowaną i przyjazną dla kręgosłupa konstrukcję fotela, która trafia do produkcji, poprzedza jednak wielostopniowy proces projektowania. Nie bez powodu koszt opracowania foteli stanowi około 10% kosztów produkcji samochodu.
Współpraca między firmą Opel i ekspertami AGR w celu zaprojektowania możliwie najwygodniejszych foteli
– Fotele samochodowe to prawdziwe dzieła sztuki inżynierskiej, zbudowane z lekkich materiałów i specjalnej gąbki oraz urządzeń, takich jak układy ogrzewania i silniczki elektryczne odpowiadające za regulację ustawień. Nowoczesne fotele są przystosowane do użytkowników o różnym wzroście i tuszy – osób wysokich, niskich, tęgich, drobnych – i właśnie to ma największe znaczenie, gdy chodzi o zmniejszenie zmęczenia w czasie krótkich lub długich podróży – mówi Andrew Leuchtmann, dyrektor GM Interiors, odpowiedzialny za projektowanie foteli.
Pierwsze ergonomiczne fotele firma Opel wprowadziła w modelu Signum w 2003 roku. Obecnie nowoczesne i bardzo popularne fotele Opla, projektowane z wykorzystaniem kilkunastoletniego doświadczenia i w ścisłej współpracy z AGR (Akcją na Rzecz Zdrowych Pleców) – niezależnym stowarzyszeniem zaangażowanym w profilaktykę schorzeń kręgosłupa – można zamówić do wielu modeli, takich jak Insignia, Meriva, Zafira Tourer, Astra, Mokka czy Cascada. Bezpośrednim projektantem tych foteli jest firma Opel, dla której kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Do elementów, które je podnoszą, należą poduszki powietrzne, czujniki obecności pasażera i napinacze pasów bezpieczeństwa. Wszystkie te funkcje mają zagwarantować, że kierowca i pasażerowie samochodów marki Opel dotrą do celu bezpiecznie i wygodnie.
Opel jest pierwszym wielkoseryjnym producentem samochodów, który otrzymał atest AGR dla montowanych przez siebie foteli. Fotele pretendujące do atestu muszą spełniać cztery podstawowe wymogi dotyczące: czterokierunkowej regulacji podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa (do przodu, do tyłu, w górę i w dół), pochylanego siedziska, regulacji jego długości, a także bocznego podparcia na poziomie siedziska i oparcia.
– Współpracując z AGR, połączyliśmy ich know-how z naszym. Dawniej różni producenci deklarowali, że to właśnie ich fotele są najlepsze, ale menedżerowie zarządzający parkami pojazdów często słyszeli od kierowców narzekania na bóle pleców i innych części ciała – mówi Leuchtmann. Generalnie, aby uniknąć obciążeń punktowych, które są przyczyną bólu i dyskomfortu, dwie trzecie ciała powinno mieć kontakt z powierzchnią fotela.
Zintegrowana klimatyzacja
– Konstrukcja fotela jest dość skomplikowana – mamy tam profile z gąbki, podzespoły elektryczne mające zapewnić komfort, urządzenia podnoszące bezpieczeństwo, zagłówki i wiele innych elementów, nie mówiąc o samym szkielecie, siatkach zawieszenia i innych podporach dla ciała użytkownika – wyjaśnia Leuchtmann.
Jednym z trudniejszych zadań fotela – oprócz zapewnienia podparcia – jest ogrzewanie lub chłodzenie użytkownika w zależności od warunków.
– Niezwykle istotna jest kwestia odpowiedniego odprowadzania wilgoci wydzielanej przez ludzkie ciało. Przewiewność tapicerki i usuwanie wilgoci są zapewniane przez zintegrowane kanały przepływu powietrza. W fotelach wentylowanych umieszczone są małe wentylatory, których rolą jest chłodzenie i osuszanie powierzchni, z którą ma styczność kierowca. Taki system jest dostępny w Insigni i Cascadzie. Równie istotny aspekt to ogrzewanie. Doprowadzamy ciepło niemal do całej powierzchni siedzenia To istotna różnica w porównaniu z systemami, w których podgrzewana jest tylko część fotela – podkreśla Leuchtmann.