Oferta odmian nadwoziowych Opla Vivaro-e – lekkiego pojazdu użytkowego z napędem w pełni elektrycznym – ciągle się powiększa.
Oprócz furgonu Cargo, osobowego Kombi, kabiny załogowej i kabiny z podwoziem, bezemisyjny Vivaro‑e z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 50 lub 75 kWh jest teraz dostępny z zabudową skrzyniową dostarczaną przez specjalistyczną niemiecką firmę Schoon Fahrzeug Systeme und Metalltechnik GmbH1.
Zobacz także:
Uniwersalna wersja skrzyniowa, oparta na Oplu Vivaro‑e z pojedynczą kabiną i podwoziem, ma rozstaw osi 3,27 m oraz platformę o wymiarach 2,44 x 1,83 x 0,40 m (dł. x szer. x wys.). Odkładane burty i tylna klapa o wysokości 40 cm zapewniają swobodny dostęp do platformy, a solidna rama o dużej sztywności skrętnej jest wykonana ze stali cynkowanej ogniowo i objęta 10‑letnią gwarancją na brak korozji perforacyjnej.
Podłoga platformy znajduje się na wysokości zaledwie 860 mm, co ułatwia załadunek i rozładunek. Jest całkowicie płaska, bez wystających nadkoli. Po wewnętrznej stronie tylnej burty zamontowano stopień ułatwiający wejście na skrzynię ładunkową. Podwozie poniżej platformy jest estetycznie osłonięte opływowymi panelami.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa przewozu ładunku, towarów i narzędzi podłoga platformy w Oplu Vivaro‑e (wykonana jako jeden element, bez spawanych spoin) ma antypoślizgową powierzchnię. Przymocowanie ładunku umożliwiają zaczepy zagłębione w ramie nadwozia (po trzy z każdej strony). Przewożony sprzęt można umieścić w przestronnym schowku o głębokości ok. 2,4 m pod platformą i dostępnym od tyłu pojazdu. Klapa o szerokości 1,13 m jest zabezpieczona zamkiem i otwiera się w dół na dwóch zawiasach. Firma Schoon oferuje także opcjonalny schowek na narzędzia (1,80 x 0,63 x 0,53 m) montowany na platformie, tuż za kabiną. Vivaro‑e z akumulatorem o pojemności 50 kWh ma ładowność do 960 kilogramów.
Litowo-jonowy akumulator umieszczony pod skrzynią ładunkową nie ogranicza ilości miejsca przeznaczonego na ładunek. W celu dalszej poprawy efektywności w modelu zastosowano układ hamowania regeneracyjnego, który odzyskuje energię wytwarzaną w czasie hamowania lub wytracania prędkości.
Gotowy na wszystko: elektryfikacja bez kompromisów
Zespół napędowy Vivaro‑e rozwijający 100 kW (136 KM) mocy i 260 Nm momentu obrotowego umożliwia elektryczny transport towarów bez ustępstw pod względem walorów użytkowych. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 130 km/h pozwala na sprawne poruszanie się niemieckimi autostradami bez drastycznego zmniejszania zasięgu. W zależności od wersji modelu Vivaro‑e może przejechać do 328 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatora o pojemności 75 kWh (WLTP2).
Naładowanie akumulatora Vivaro‑e nie jest kłopotliwe. Można to zrobić za pomocą ładowarki naściennej, na stacji szybkiego ładowania, a nawet z domowego gniazdka elektrycznego. Uzupełnienie zapasu energii do 80 procent pojemności akumulatora 75 kWh na 100‑kilowatowej stałoprądowej publicznej stacji ładowania zajmuje 45 minut. Opel oferuje ładowarki pokładowe, aby kierowca mógł jak najszybciej naładować pojazd, a akumulator (objęty gwarancją przez 8 lat/160 000 km) jak najdłużej zachował sprawność.
Oprócz średniego Opla Vivaro‑e i kompaktowego Combo-e niemiecka marka ma w ofercie także dużego elektrycznego vana Movano-e. Tym samym cała gama lekkich pojazdów użytkowych marki Opel w bezemisyjnej wersji elektrycznej jest już dostępna do zamówień, a elektryfikacyjną strategię producenta kontynuuje model Vivaro-e HYDROGEN zasilany ogniwami paliwowymi.