Po niedawnej premierze modelu podczas Salonu Motoryzacyjnego Genewa 2014, już za kilka dni wybranych rynkach firma Opel zacznie przyjmować zamówienia na nowe miniaturowe “cudo” – model ADAM Rocks.
Od września pierwszy trzydrzwiowy minicrossover o kompozytowych wymiarach – długości niespełna czterech metrów będzie jeździł po ulicach europejskich miast. Wyróżnia się stylistyką i niskim zużyciem paliwa.
Zobacz także:
ROZMAITOŚCI
Debiutuje w nim silnik Opla 1.0 ECOTEC z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Ta kompaktowa jednostka — dostępna opcjonalnie w odmianach o mocy 66 kW/90 KM lub 85 kW/115 KM — wyznacza nowe standardy dla trzycylindrowych silników pod względem poziomu hałasu i wibracji, a także komfortu eksploatacji.
Na uwagę zasługuje także stylistyka samochodu z unikatowym brezentowym dachem Swing Top, wyposażonego w wysoko oceniany, zaawansowany system multimedialny IntelliLink. Oczywiście wszystkie te funkcje muszą działać perfekcyjnie przez cały okres eksploatacji pojazdu. Dlatego również auto — jak każdy inny model Opla — musi przejść drobiazgowe testy w Centrum EMC w Rüsselsheim.
Skrótowiec EMC oznacza: „kompatybilność elektromagnetyczna” (electro-magnetic compatibility). Inżynierowie z firmowego laboratorium EMC Opla uczestniczą w całym procesie opracowania pojazdu, aż do uruchomienia produkcji seryjnej. Na każdym etapie tego procesu dbają, by poszczególne układy elektroniczne nie zakłócały wzajemnie swojej pracy. Dawniej wystarczało wytłumienie trzasków i szumów w głośnikach radia powodowanych działaniem alternatora, układu zapłonowego czy silniczka wycieraczek. Dziś jest to dużo bardziej złożone zagadnienie.
Nowy Rocks — podobnie jak pozostałe wersje modelu — oferuje szeroki zakres najnowocześniejszych funkcji realizowanych przez układy elektroniczne. Są to między innymi funkcje zapewniające bezpieczeństwo, takie jak elektroniczny program stabilizacji (ESP) i elektroniczny układ rozdziału siły hamowania, a także pilot parkowania, system nagłośnienia oraz elektronika multimedialna. Dostępność kompleksowego zestawu opcji łączności za pośrednictwem IntelliLink oraz ciągłe pobieranie danych przez system nawigacji powodują, że tłumienie wszelkich zakłóceń musi być wyjątkowo skuteczne. Układy elektroniczne są więc hermetycznie zamknięte i odizolowane od zewnętrznych czynników. Okazało się, że jest to możliwe nie tylko w sedanie z zabudowaną na stałe kabiną, ale także w pojeździe z unikatowym brezentowym dachem Swing Top.
Stosowną weryfikację pod tym względem ADAM Rocks przeszedł w czasie ostatniej wizyty w Centrum EMC. To, co na pierwszy rzut oka wygląda jak gigantyczne opakowanie na jaja, jest komorą absorbującą promieniowanie. W specjalnie wyposażonych pomieszczeniach Centrum, spełniających wyznaczone przez Niemiecki Urząd Akredytacji i zgodne z normą ISO 17025 standardy jakości dla profesjonalnych laboratoriów testujących, zespół inżynierów firmy Opel bada, jak pokładowa elektronika reaguje na zakłócenia wywoływane przez pole elektromagnetyczne.
Zakłócenia te mogą być przenoszone przez wiązki kablowe lub mogą pochodzić spoza pojazdu, który w trakcie testów jest poddawany działaniu fal elektromagnetycznych w możliwie najszerszym spektrum częstotliwości. Zadaniem specjalnie wyprofilowanych paneli, którymi wyłożono ściany, jest pochłanianie emitowanych fal, aby nie rozchodziły się one po pomieszczeniu w niekontrolowany sposób. Dzięki temu inżynierowie otrzymują użyteczne dane z przeprowadzanych pomiarów. Nowy model Opla dostaje zielone światło od Centrum EMC tylko wtedy, gdy wszystkie systemy pojazdu są w pełni odporne na działanie zewnętrznych źródeł promieniowania elektromagnetycznego.
ADAM Rocks i jego układy elektroniczne zdały ten test z wyróżnieniem. W nowym luksusowym minicrossoverze marki Opel nic nie zakłóci korzystania z systemów multimedialnych.