Opel Compass i Opel Vizor to dwa główne elementy nowej koncepcji estetyki nadwozia marki. Obydwa są wyraźnym nawiązaniem do kultowych modeli z dawnych lat, takich jak pierwsza generacja Manty.
Koncepcyjny GT X Experimental zdradza wybrane założenia stylistyczne, które producent z Rüsselsheim zamierza realizować w przyszłych modelach po 2020 roku.
Zobacz także:
Opel Vizor jest nie tylko elementem stylistycznym, ale także biletem wstępu do świata samochodów elektrycznych i autonomicznych. W ten sposób firma przygotowuje modele do przyszłości, w której samochody będą wyposażone w liczne czujniki i kamery.
Przez lata Opel nie tylko starał się udostępniać nowoczesne technologie szerokiemu gronu użytkowników — firmie udało się wyróżnić kultowymi modelami w historii motoryzacji, takimi właśnie, jak pierwsza generacja Manty wprowadzona na rynek w 1970 roku. Doskonałe proporcje, wyraziste linie, nisko poprowadzona dolna krawędź szyb, wydłużona maska silnika i krótki tył składały się na sportową sylwetkę auta.
Prostolinijna, przyciągająca uwagę i przejrzysta stylistyka przodu, z szeroko rozciągniętym czarnym grillem i osadzonymi w nim podwójnymi reflektorami oraz chromowaną ramką, stała się źródłem inspiracji dla współczesnych projektantów Opla. Wiele elementów estetyki Manty można dziś odnaleźć w koncepcji Compass. Przetłoczenie biegnące przez środek maski stanowiło oś pionową, podwójne reflektory wyznaczały oś poziomą, zaś logo marki Opel z błyskawicą było wyeksponowane w punkcie przecięcia się tych osi.
Przejrzystość doczekała się nowej interpretacji w koncepcyjnym Oplu GT X Experimental. Compass ponownie systematyzuje i komponuje elementy stylistyki wokół dwóch głównych osi krzyżujących się na emblemacie marki. Dzięki temu znak błyskawicy jeszcze mocniej skupia na sobie uwagę. Ostrzejsze i bardziej jednoznaczne centralne przetłoczenie na masce odpowiada osi pionowej, która znajduje przedłużenie poniżej logo marki.
Oś poziomą w GT X Experimental wyznaczają motywy skrzydła w światłach do jazdy dziennej, które będą pojawiać się także we wszystkich przyszłych modelach Opla. Tył jest utrzymany w podobnym stylu jak przedni pas. Motyw Compass tworzą tam znak „blitz” pośrodku poziomej linii zakończonej kloszami tylnych świateł w kształcie skrzydeł, a linia pionowa biegnie od anteny typu „płetwa rekina” w dół, aż do przetłoczenia na tylnym zderzaku.
Od wlotu powietrza do atrakcyjnego motywu
W nawiązaniu do przedniego pasa Manty oraz w harmonii ze stylistyczną koncepcją czystej formy, projektanci Opla narysowali także nową „twarz” samochodu, czyli „Opel Vizor”, który wyraża pionierskiego ducha firmy. Jest to mocno rozciągnięty w poziomie czarny moduł integrujący przednie oświetlenie i emblemat marki. O ile jednak zadaniem oszczędnego w formie grilla Manty było doprowadzenie powietrza schładzającego komorę silnika spalinowego o pojemności 1,6 lub 1,9 litra, o tyle Opel Vizor, który zastępuje klasyczny grill, ma inną funkcję i pozwala spełnić wymagania istotne w przyszłej motoryzacji.
GT X Experimental jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatora litowo- jonowego o pojemności 50 kilowatogodzin z funkcją ładowania indukcyjnego, więc komora silnika nie wymaga już chłodzenia powietrzem.
Opel Vizor jest natomiast pełnym, pojedynczym modułem mieszczącym zaawansowane technicznie podzespoły oraz elementy identyfikujące markę, w tym kamery i czujniki funkcji jazdy autonomicznej oraz systemów wspomagających kierowcę, najnowsze matrycowe reflektory LED, światła dzienne z motywem skrzydła, a także „błyskawicę” podświetlaną diodami w kolorze odpowiadającym aktualnemu stanowi pojazdu. Całość przykrywa mocno przyciemniany pleksiglas.
Nowy, wyrazisty Opel Vizor będzie znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli marki w latach 20. bieżącego stulecia.