Opel kontynuuje ofensywę zgodności z normą Euro 6d‑TEMP, obejmując nią model Astra. Wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne montowane w tym kompaktowym aucie będą zgodne z rygorystyczną normą emisji spalin 6d‑TEMP.
Uwzględnia ona emisję w rzeczywistym ruchu mierzoną na drogach publicznych i wchodzi w życie od września 2019 roku dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów.
Zobacz także:
Na początek będą to mocne jednostki benzynowe i Diesla o pojemności 1,6 litra, które zadebiutują w pięciodrzwiowej Astrze hatchback, a po kilku tygodniach trafią także do kombi Sports Tourer.
Wyposażony w sześciostopniową przekładnię manualną lub automatyczną silnik benzynowy 1,6 o mocy 147 kW/200 KM rozwija moment obrotowy 300 Nm, a więc na poziomie zbliżonym do diesla. Może on rozpędzić Astrę hatchback lub Sports Tourer do prędkości maksymalnej 235 km/h, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w odpowiednio 7,8 i 7,9 sekundy.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 6,5–6,2 l/100 km, a emisja CO2: 151–144 g/km dla hatchbacka oraz 6,6–6,2 l/100 km i 151–144 g/km) dla kombi. Ceny nowego Opla ze żwawym silnikiem 1.6 Turbo zaczynają się od 89 800 zł.
W celu ograniczenia emisji cząstek stałych benzynowy silnik 1,6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa został wyposażony w filtr cząstek stałych (GPF), zapewniający optymalną regenerację (tj. utlenianie cząstek gromadzących się w filtrze).
Turbodiesel 1,6 w Astrze hatchback, rozwijający moc 100 kW/136 KM i 320 Nm momentu obrotowego (zużycie paliwa 4,6–4,4 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 121–116 g/km lub 4,9–4,6 l/100 km i 130–122 g/km – w automacie), jest wyposażony w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), którego zadaniem jest dalsze obniżenie emisji tlenków azotu.
Astra z SCR zgodna z Euro 6d‑TEMP nie będzie więc podlegała potencjalnym zakazom wjazdu pojazdów z silnikami Diesla do centrów miast. Ceny oszczędnego nowego Opla Astry 1,6 Diesel zaczynają się od 83 400 złAdBlue jest wtryskiwany do spalin. Roztwór rozkłada się do amoniaku, który pozostaje na podłożu katalizatora. Tlenki azotu (NOx) dostające się do katalizatora ze spalinami są następnie wybiórczo redukowane do azotu i pary wodnej.
Szybkie wdrażanie zgodności z normą Euro 6d‑TEMP wpisuje się w strategię marki Opel, która chce być liderem redukcji emisji spalin w samochodach.
Kolejnym etapem w realizacji tego celu będzie wprowadzenie czterech zelektryfikowanych modeli do 2020 roku, w tym nowej generacji Corsy, która będzie dostępna także jako samochód w pełni elektryczny, oraz Grandland X, który będzie pierwszym modelem hybrydowym typu plug- in marki.
Do 2024 roku Opel zamierza osiągnąć pełną elektryfikację. Wszystkie modele samochodów osobowych tej marki będą oferowane w wersjach z hybrydowym lub akumulatorowym napędem elektrycznym — obok wersji z silnikami spalinowymi.