OPEL: AFL LED CZYLI ADAPTACYJNE OŚWIETLENIE DLA ZAFIRY I MOKKI X

Opel-ref-a1

Wraz z reflektorami AFL LED firma Opel wprowadza adaptacyjne i w pełni diodowe oświetlenie przednie w minivanach i samochodach sportowo- użytkowych z segmentu kompaktowego.

Opcjonalne reflektory AFL LED dostępne w nowych Oplach Zafira i Mokka X emitują wiązkę intensywnie białego światła, która automatycznie dostosowuje się do warunków jazdy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

System oferuje dziewięć różnych trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie i tryb postojowy, które przyczyniają się nie tylko do poprawy widoczności, ale także do oszczędności energii.

Prowadzenie samochodu nocą to jedna z najniebezpieczniejszych czynności, jaką wykonują ludzie. Według niemieckiego automobilklubu ADAC prawie 30 procent wypadków śmiertelnych zdarza się właśnie w nocy. Człowiek prowadzi zasadniczo dzienny tryb życia, tzn. jest aktywny za dnia i śpi w nocy. Przebywanie nocą na drodze jest dla niego nienaturalne.

Opel-ref-a2

Opel był pierwszym producentem samochodów, który już w 2003 roku wprowadził adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL) wraz z biksenonowymi reflektorami w samochodach klasy średniej. W 2004 roku nowa Astra była pierwszym samochodem kompaktowym wyposażonym w system doświetlania zakrętów, a w 2005 roku rozwiązanie to zastosowano także w Zafirze.

Kontynuując tradycję upowszechniania zaawansowanej technologii, firma zaoferowała halogenowe reflektory AFL po raz pierwszy w modelu Corsa w 2006 roku. Teraz system AFL jest dostępny prawie w każdym osobowym Oplu, a obecnie firma wprowadza już kolejną generację tego rozwiązania: matrycowe reflektory LED IntelliLUX oparte na najnowocześniejszej technologii LED. Światowa premiera matrycowych reflektorów w klasie kompaktowej miała miejsce w ubiegłym roku w nowym Oplu Astrze.

Nowa Zafira i Mokka X z adaptacyjnym oświetleniem przednim oraz w pełni diodowymi funkcjami reflektorów i kierunkowskazów wyznaczają kolejny etap we wprowadzaniu technologii LED w pojazdach marki. Podobnie jak system matrycowy w Astrze, reflektory AFL LED również zapewniają korzyści związane z adaptacyjną charakterystyką przedniego oświetlenia bez elementów ruchomych. Jednak zamiast włączania i wyłączania diod świecących w różnych kombinacjach system AFL LED dostosowuje się do warunków jazdy i obecności innych użytkowników drogi poprzez automatyczną zmianę trybu działania reflektorów.

Opcjonalne reflektory AFL LED mają dziewięć trybów. Przy prędkości powyżej 55 km/h światła pozamiejskie poprawiają oświetlenie jezdni i poboczy w czasie jazdy wiejskimi drogami. Zasięg oświetlenia na pasie, po którym porusza się samochód, jest większy, natomiast bardziej rozproszone światło po stronie kierowcy nie oślepia użytkowników drogi nadjeżdżających z przeciwka. Ponadto lepsze oświetlenie poboczy pomaga wcześniej dostrzec ewentualne niebezpieczeństwo (np. zwierzęta).

Opel-ref-a3

Na łuku drogi lub zakręcie, w zależności od kąta obrotu kierownicy lub włączenia kierunkowskazu, system AFL LED aktywuje doświetlanie zakrętu dodatkowym prawym lub lewym światłem LED, zgodnie z kierunkiem jazdy. Doświetlanie zakrętów włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu i/lub kiedy kierownica zostaje obrócona z pozycji do jazdy na wprost pod określonym kątem. Dodatkowe światła oświetlające zakręt gasną z chwilą wyłączenia kierunkowskazu i kiedy kierownica znów znajdzie się w położeniu odpowiadającym jeździe na wprost. Tryb dezaktywuje się także po przekroczeniu prędkości 70 km/h.

Przy prędkości poniżej 55 km/h system AFL LED automatycznie aktywuje oświetlenie miejskie. W porównaniu z trybem pozamiejskim wiązka oświetla obszar bliższy samochodowi i szerszy po bokach, dzięki światłom doświetlającym zakręty działającym z mniejszą intensywnością. Tak udoskonalone oświetlenie pomaga kierowcy obserwować krawędzie jezdni i skuteczniej unikać ewentualnych wypadków, takich jak potrącenie dzieci lub innych przechodniów.

Światła manewrowe oświetlają otoczenie pojazdu w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego. W tym trybie wraz z włączeniem biegu wstecznego zapalają się także światła doświetlające zakręty, ale świecą one mniej intensywnie. Światła manewrowe pozostają zapalone przez 20 sekund po wyłączeniu wstecznego biegu lub do momentu przekroczenia prędkości 7 km/h w jeździe do przodu.

Kolejne tryby AFL LED poprawiające widoczność to: tryb turystyczny (przydatny w krajach, w których obowiązuje ruch inną stroną jezdni), światła drogowe, światła do jazdy dziennej oraz asystent świateł drogowych (automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie — w zależności od obecności innych pojazdów na drodze).

W reflektorach AFL LED energooszczędną charakterystykę diod świecących uzupełniono o tryb oświetlenia postojowego, który aktywuje się z chwilą wyłączenia silnika przez system Start/ Stop. W tym trybie światła doświetlające zakręty również gasną. Świecą się tylko światła mijania, co zmniejsza pobór energii przez reflektory.