OPEL: ADAM ROCKS W WYBRANYCH KRAJACH EUROPY

OAR_1

Już za kilka dni, w wybranych krajach Europy, będzie można składać zamówienia na ADAMa ROCKS, podziwianego niedawno przez gości wystawy Auto Mobil International (AMI) w Lipsku. Data polskiej premiery rynkowej oraz cena zostaną ogłoszone w drugiej połowie br.

Samochód wyposażony jest standardowo w brezentowy dach Swing Top. Zanim pierwsi klienci będą mogli wybrać się tym zwinnym minicrossoverem do miasta lub na dalszą przejażdżkę, inżynierowie firmy Opel jeszcze raz dokładnie sprawdzą wytrzymałość modelu w Centrum Testowym firmy Opel w Dudenhofen.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Muskularna sylwetka, podkreślona wydatnymi nakładkami na progi i panelami ochraniającymi nadwozie, zachęca do wypróbowania możliwości nowego ADAMa ROCKS poza miastem. Wyraziste proporcje pojazdu to zasługa zwiększonego o 15 mm prześwitu i poszerzonego, masywnego nadwozia. Liczne podzespoły zmodyfikowano tak, by zapewnić przyjemności z jazdy. Inaczej zestrojono amortyzatory i sprężyny, geometrię przedniego i tylnego zawieszenia, układ kierowniczy oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC).

OAR_2

Efektywność wprowadzonych zmian musiała zostać zweryfikowana na torze doświadczalnym w Centrum Testowym, oczywiście pod kierunkiem ekspertów. W Dudenhofen samochód pokonał dystans około 40 000 km po „ścieżce tortur”, torze górskim oraz torze wysokich prędkości. Jest to morderczy test odpowiadający przebiegowi 160 000 km w szczególnie trudnych warunkach po zwykłych drogach. W ciągu 24 tygodni pojazdy badane w centrum poddawane są obciążeniom odpowiadającym całemu okresowi eksploatacji w normalnych warunkach drogowych.

Na przykład na ścieżce tortur sprawdzana jest trwałość pierwszego miejskiego trzydrzwiowego minicrossovera Opla. Określany tą nazwą odcinek doświadczalny to ponad 900 metrów nawierzchni z ubytkami, wybojami, pofałdowanym asfaltem, kocimi łbami i kostką brukową. Dla zawieszenia i podwozia jest to wyjątkowo wymagający test. Podczas normalnej eksploatacji prawdopodobnie nigdy nie będą narażone na takie warunki. ADAM ROCKS zdał egzamin bez problemu…

Nowo rozbudowany tor wysokich prędkości można by opatrzyć hasłem: „Lepsze może być tylko latanie”. Dzięki pochyleniu pod kątem 40 stopni można na nim rozwinąć prędkość do 250 km/h bez przyspieszenia bocznego. Umożliwia to inżynierom firmy Opel przetestowanie obliczonych teoretycznie wartości, takich jak prędkość maksymalna, i jednocześnie odprężenie się i zdjęcie – choćby na chwilę – rąk z kierownicy. ADAM ROCKS zaliczył także test układu kierowniczego, układu przeniesienia napędu i hamulców podczas jazdy po torze górskim.

OAR_3

Ten falisty, zbudowany przez człowieka tor, symulujący trasy alpejskie, składa się z pokrytych różną nawierzchnią odcinków, prowadzących pod górę i z góry, z nachyleniem od 8 do 30 procent, oraz serpentyn z bardzo ciasnymi zakrętami.

Kontrola jakości przed rozpoczęciem sprzedaży

Na torze służącym do badania komfortu i poziomu hałasu na różnych nawierzchniach inżynierowie sprawdzali wynik swojej pracy. Tor testowy, na którym badano możliwości ADAMa ROCKS, mierzył dokładnie 23,74 m długości. Zgodnie ze standardową procedurą kierowca wjeżdża na tor na drugim i trzecim biegu z prędkością 50 km/h, a następnie przyspiesza, całkowicie otwierając przepustnicę. Mikrofony kierunkowe ustawione z lewej i prawej strony toru rejestrują hałas zewnętrzny. Średnia wartość graniczna hałasu zewnętrznego na drugim i trzecim biegu wynosi 74 dB (A). Mały crossover bez problemu uzyskał wynik poniżej tego progu.

Ale to nie wszystko. Decydujący test dla produkcyjnej wersji ADAMa ROCKS odbył się na torze służącym do badania wytrzymałości modelu. Najdłuższy tor w centrum testowym składa się z odcinków o różnej nawierzchni, od asfaltu po kocie łby. Nie brakuje na nim także wybojów i zakrętów. Inżynierowie sprawdzali, czy parametry i cechy dopracowane i zatwierdzone w egzemplarzach przedprodukcyjnych zostały zachowane w egzemplarzach z seryjnej produkcji.

Po testach ADAM ROCKS trafia do warsztatu, gdzie zespół bada cały samochód i jego poszczególne podzespoły.

OAR 4