OPEL: ADAM I ASTRA OPC – CZYLI POWRÓT DO SPORTU

Marka Opel powraca do sportu samochodowego, w tym także – z nowym modelem Opel ADAM – do rajdów samochodowych w ramach międzynarodowego programu oraz na tor z nową Astrą OPC w programie ograniczonym do terytorium Niemiec.

– Nowe działania podejmowane w dziedzinie sportu samochodowego odgrywają ważną rolę w strategicznej restrukturyzacji firmy. Będzie to fundamentalny element profilu naszej marki – mówi Thomas Sedran, wiceprezes firmy Opel. Zwłaszcza w segmencie sportu amatorskiego i masowego producent samochodów z Rüsselsheim może poszczycić się długą tradycją i wieloma sukcesami. Celem firmy jest stworzenie nowego pola rywalizacji atrakcyjnego dla klientów zarówno ze względu na techniczne zaawansowanie, jak i przystępną cenę, a także zaoferowanie platformy dla młodych ambitnych kierowców, którzy chcą rozwijać swój talent.

Rajdy:rozwijanie talentów we współpracy z ADAC

Dzięki dużemu zaangażowaniu, europejska scena rajdowa jest obecnie w zasięgu możliwości Opla. Zainteresowanie rajdami istnieje nie tylko na rodzimym niemieckim rynku, lecz także na wszystkich większych rynkach samochodowych w Europie, na których firma sprzedaje swoje produkty. Ponadto Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wprowadziła regulamin, zgodnie z którym młodzi kierowcy otrzymują wsparcie w rozwoju własnych umiejętności oraz punkty za rozpoczęcie rywalizacji. Wersja rajdowa nowego modelu Opel ADAM skonstruowana z uwzględnieniem standardów FIA R2 zostanie wykorzystywana w sezonie 2013.

Podczas serii wyścigów „ADAC Rally Masters” samochody klientów będą rywalizowały o puchar marki (ADAC Opel Rally Cup). Zwycięzcy otrzymają nagrody pieniężne. Dla kierowców, którzy nie ukończyli 27 lat, przygotowano specjalny system punktów „junior rally”. Zwycięzca ogólnej klasyfikacji po rundach finałowych będzie mógł wziąć udział w specjalnym szkoleniu organizowanym w trakcie następnego sezonu.

Opel, jako solidny partner zyskał sojusznika – ADAC, który ma niemal identyczną wizję rozwijania sportowych talentów u młodych kierowców. ADAC, na potrzeby wspólnego projektu, użycza własnej infrastruktury organizacyjnej i sportowej. Początkowo strategia Opla została opracowana do 2016 roku. Następnie przewiduje się wprowadzenie modułowego programu rozwoju, w ramach, którego uzdolnieni kierowcy rajdowi będą mogli awansować z „ADAC Opel Rally Cup” na poziom międzynarodowy. W pierwszych dwóch z czterech planowanych etapów wykorzystywany zostanie model Opel ADAM. Natomiast w trzecim i czwartym etapie pojazdem rajdowym będzie prawdopodobnie nowa generacja Opla Corsy.

Tor: Astra OPC Cup

Motoryzacyjnym wkładem Opla w wyścigi torowe jest nowa Astra OPC. Od sezonu 2013 dla kierowców zainteresowanych sportową rywalizacją będzie ona dostępna w wersji wyścigowej. Samochody konkurujące o puchar są konstruowane zgodnie ze standardami „Mistrzostw Wytrzymałościowych VLC”, czyli najpopularniejszej amatorskiej serii wyścigów w Europie. Modele te będą także rywalizowały o trofeum marki w swojej klasie („Astra OPC Cup”). Najbardziej spektakularnym wydarzeniem sezonu ma być 24‑godzinny wyścig na torze Nürburgring.

Dla prywatnych uczestników przygotowano szczególnie atrakcyjny pakiet korzyści, które nie ograniczają się jedynie do najlepszych osiągów i najnowocześniejszej technologii wyścigowej w przystępnej cenie. Uczestnicząc w projekcie wyścigowym, będą oni walczyć o wysokie nagrody pieniężne, a także możliwość nabycia części zamiennych oraz otrzymania pomocy technicznej i organizacyjnej na torze i poza nim w konkurencyjnych cenach.

Historia obecności Opla w sporcie samochodowym

Najbardziej udany okres w rajdowej historii firmy rozpoczął się w połowie lat 70. XX wieku. Była to zasługa niemieckiego kierowcy Waltera Röhla, jednej z rajdowych legend wszechczasów. Za kierownicą Ascony A wywalczył on Mistrzostwo Europy w 1974 roku, a w 1979 roku powtórzył ten wyczyn Asconą B. Ukoronowaniem ery człowieka z Regensburga był tytuł Mistrza Świata zdobyty w 1982 roku legendarną Asconą 400.

Opel doskonale sprawdzał się na torze wyścigowym. W amatorskich mistrzostwach świata samochodów turystycznych marka z błyskawicą w logo odnosiła niezliczone sukcesy na północnej pętli toru Nürburgring. W 1993 roku ulubieńcem fanów został Manuel Reuter – kierowca ścigający się w zawodowym cyklu Calibrą V6. Reuter po raz pierwszy wystartował nią w mistrzostwach DTM, a tytuł wywalczył w kolejnej serii ITC. Jego późniejsze sukcesy to m.in. zdobycie mistrzostwa producentów w DTM/ITC w 1998 roku w serii STW wywalczone za kierownicą Vectry. W swoim dorobku pucharowym ma on także zwycięstwo Astrą V8 coupe, które zdobył w klasyfikacji ogólnej 24‑godzinnego wyścigu na Nürburgring w 2003 roku.