W 1991 r. Opel Astra przejął od Opla Kadetta tradycję pionierskich innowacji w segmencie samochodów kompaktowych i udostępniania ich szerszemu gronu odbiorców.
Wraz ze swoim poprzednikiem, oraz w większej skali niż jakikolwiek inny model, Astra stała się ambasadorem zmian marki Opel, niosąc światu ważny komunikat od producenta. Atutami kompaktowych Opli są wyraziste wzornictwo, wszechstronność, dynamika jazdy, a także emocje, przystępność i niemiecka precyzja.
Zobacz relacje:
 
Z duchem czasów: debiut nazwy Astra w 1991 r.
Kiedy Opel Astra miał swoją światową premierę w 1991 r., na świecie zachodziły potężne przemiany. Nowa generacja kompaktowego Opla doskonale wpisywała się w ten klimat. Model przejął nazwę Astra od siostrzanej brytyjskiej marki Vauxhall oraz zaoferował mnóstwo nowo opracowanych systemów bezpieczeństwa, takich jak napinacze pasów bezpieczeństwa. Samochód określany wewnętrznie w firmie Opel jako Astra F został również zaprojektowany z myślą o ochronie środowiska. Zastosowanie znacznej ilości materiałów nadających się do recyklingu było dużym krokiem w kierunku zamkniętego obiegu surowców. Klienci tłumnie ruszyli do salonów dealerskich. W latach 1991-1997 wyprodukowano około 4,13 miliona egzemplarzy Astry F, co czyni z niej najlepiej sprzedający się model w dotychczasowej historii Opla.
Z Hollywood do Rüsselsheim: Astra G z 1997 r.
Sukces Astry F oznaczał, że jego powtórzenie nie będzie łatwe. Dlatego też przy następnej generacji projektanci Opla poszukiwali niestandardowych inspiracji. Jedną z nich był kinowy przebój „Park Jurajski”. Nie oznacza to oczywiście, że Astra G została sklonowana z DNA dinozaura. Chodzi o wykorzystanie projektowania wspomaganego komputerowo (CAD) i służącego do tego programu ALIAS, który opracowano pierwotnie na potrzeby filmowych efektów specjalnych uzyskiwanych techniką animacji komputerowej. Oprogramowanie umożliwiło pracę nad nowym modelem w wirtualnym, trójwymiarowym środowisku.
Astra H została hitem sprzedażowym w 2003 r. Podczas premiery modelu trzeciej generacji na targach IAA we Frankfurcie szanowane niemieckie czasopismo motoryzacyjne „auto motor und sport” zapytało czytelników o to, który z samochodów kompaktowych prezentowanych na targach podobał im się najbardziej. Wygrał nowy Opel, zdobywając aż 52 procent głosów.
W czwartej generacji Opel zrezygnował z litery „I”, aby uniknąć pomyłki z rzymską jedynką. Zatem w 2009 r. Astra J przejęła zaawansowane technologie z udanego modelu klasy średniej Opla Insignii, by udostępnić je również w klasie kompaktowej. Reflektory AFL+ w Astrze doświetlały zakręty, a przednia kamera Opel Eye nie tylko rozpoznawała znaki drogowe, ale także niekontrolowane opuszczanie pasa ruchu.
Skuteczne oświetlenie: reflektory matrycowe Intelli-Lux LED w Samochodzie Roku
Kontynuując wieloletnią tradycję, Astra K wyróżniła się również technologią oświetlenia. „Europejski Samochód Roku 2016” był pierwszym modelem w segmencie kompaktowym wyposażonym w matrycowe reflektory Intelli-Lux LED – wcześniej zarezerwowane dla modeli luksusowych i premium z wyższych klas. Ponadto w nowej Astrze K zadbano o dobre samopoczucie kierowcy i pasażera z przodu, wprowadzając ergonomiczne fotele z atestem niemieckiej kampanii na rzecz zdrowych pleców – AGR (Aktion Gesunder Rücken). Fotele mogły być nawet wyposażone w funkcje wentylacji i masażu, podobnie jak w najnowszej Astrze.
Sześciu wspaniałych: Astra w latach 1991-2021
Nowy model debiutujący w 2021 r. to już szósta generacja Opla Astry i początek kolejnej nowej ery. Po raz pierwszy ten przedstawiciel klasy kompaktowej będzie dostępny z napędem elektrycznym, jako hybryda plug-in, czyli z funkcją doładowania z zewnętrznego źródła prądu. W ofercie znajdą się dwa warianty takiego napędu różniące się osiągami. Nie zabraknie też wersji z bardzo oszczędnymi silnikami benzynowym i wysokoprężnym. Nowy Opel Astra to również deklaracja stylistyczna niemieckiego producenta samochodów, który proponuje odważne i minimalistyczne wzornictwo z nowym obliczem marki Opel Vizor oraz cyfrowym kokpitem Pure Panel.