Eisenach i produkcja samochodów są ze sobą nierozerwalnie związane, a Opel i Eisenach łączą bliskie więzy od ponad trzydziestu lat.
Marka z logo „Blitz” była jedną z pierwszych spółek, które rozpoczęły działalność w nowych krajach związkowych w 1990 roku, czyli roku zjednoczenia Niemiec, kładąc podwaliny pod historię pełną sukcesów, która trwa do dziś – z samochodami „Made in Eisenach”. Milionowy Opel opuścił linię produkcyjną w zakładzie w Turyngii 10 listopada 1999 r. Ten zaszczytny tytuł przypadł Corsie B w wersji wyposażenia „Edition 100” w kolorze czarnym.
Zobacz relacje:
FIAT, MARKA KTÓRA ZMOTORYZOWAŁA POLSKĘ, OBCHODZI ROCZNICĘ 125 LAT ISTNIENIA
Przez dziesięciolecia zakład nieustannie rozwijał swoją działalność, a ostatnio znów miał powód do świętowania. W kwietniu, nowy Opel Grandland świętował swoją światową premierę w Eisenach. Produkcja nowego, zelektryfikowanego topowego SUV-a marki rozpoczęła się niedawno w mieście Wartburg, co czyni go prawdziwym „Eisenacherem”. Wraz z nowym Oplem Grandland zakład jest dobrze przygotowany na przyszłość.
Zakład w Eisenach: Pierwsze samochody marki Opel wyprodukowane w 1990 r.
Po upadku muru berlińskiego, ówczesne kierownictwo firmy Opel szybko dostrzegło potencjał oferowany przez cieszącą się motoryzacyjnymi tradycjami miejscowość Eisenach. Już w marcu 1990 r., Opel założył wraz z Automobilwerk Eisenach (AWE) spółkę Opel-AWE-Planungs-GmbH, promując w ten sposób rozwój gospodarczy Turyngii. Zaledwie dwa dni po oficjalnym zjednoczeniu Niemiec, 5 października 1990 r., z linii produkcyjnej w zakładzie AWE zjechał pierwszy Opel Vectra. W lutym 1991 r. położono kamień węgielny pod budowę nowej fabryki w Eisenach. Budowa zakładu trwała zaledwie 19 miesięcy, a całkowita inwestycja wyniosła około miliarda marek niemieckich. Nowy zakład w Eisenach rozpoczął produkcję Opla Astry we wrześniu 1992 roku, a 3 czerwca 1993 roku linię produkcyjną opuścił pierwszy Opel Corsa „Made in Germany”.
Od tego momentu produkcja Opla w Eisenach rozkwita. Ze względu na wysoki popyt produkcja w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych skupiała się czasami wyłącznie na bestsellerowym małym samochodzie miejskim. Corsa jest tak popularna wśród klientów, że zaledwie dziewięć lat po rozpoczęciu produkcji samochodów w tym zakładzie i zaledwie sześć lat po wyprodukowaniu pierwszej Corsy w Eisenach, z linii produkcyjnej zjeżdża milionowy Opel wyprodukowany w tej fabryce Opla. 10 listopada 1999 r., dokładnie 10 lat po upadku muru berlińskiego, czarna Corsa „Edition” o mocy 48 kW (65 KM) trafiła z linii produkcyjnej w Turyngii do klienta w Ratyzbonie w Bawarii.
Kluczowe czynniki sukcesu: najnowocześniejsza produkcja i ciągły rozwój
Od samego początku zakład w Eisenach stale się rozwijał, aby osiągnąć sukces. Szybko wyznacza standardy w zakresie ekologii, technologii produkcji i systemów produkcyjnych. Obowiązuje pięć podstawowych zasad: zaangażowanie pracowników, nieustanne doskonalenie się, zapewnienie jakości od samego początku, standaryzacja i krótkie czasy realizacji dzięki doskonale zorganizowanej logistyce. W efekcie tego fabryka została kilkakrotnie uznana za najnowocześniejszy i najbardziej wydajny zakład produkcji samochodów w Europie.
W 2012 roku do modeli Astra i Corsa dołączył Opel ADAM. Od czasu gruntownej modernizacji zakładów produkcyjnych w 2019 roku, fabryka jest odpowiedzialna wyłącznie za produkcję SUV-a Opel Grandland.
Wszystko dla najnowszego Opla Grandlanda: Eisenach staje się „zelektryfikowaną fabryką”
Zupełnie nowy Opel Grandland, który na początku tego roku świętował swoją światową premierę i od kilku tygodni jest dostępny do zamówienia, teraz zjeżdża z linii produkcyjnej w Eisenach – a wymagania stawiane wobec zakładu zanim to nastąpiło były naprawdę znaczące. Ostatecznie, nowa generacja topowego SUV-a jest również po raz pierwszy dostępna jako w pełni elektryczny Grandland Electric. Nowy Grandland jest pierwszym modelem niemieckiego producenta opartym na ultranowoczesnej platformie STLA Medium zoptymalizowanej specjalnie pod budowę aut elektrycznych, a dzięki pojemności akumulatora wynoszącej do 97 kWh (pojemność użytkowa), samochód jest w stanie zapewnić lokalnie bezemisyjny zasięg na poziomie do około 700 kilometrów (w cyklu WLTP1).
Aby przygotować fabrykę w Eisenach do produkcji zelektryfikowanych modeli, firma zainwestowała w zakład 130 milionów euro i w wielu obszarach przekształciła go w prawdziwą „zelektryfikowaną fabrykę”. Na przykład, wprowadzono znaczące zmiany w procesie produkcyjnym, modyfikując zakład karoserii i montaż końcowy. Ponadto przystosowano i wzmocniono całe systemy przenośników, w pełni zautomatyzowano proces produkcji nadwozia, a w wielu miejscach zainstalowano najnowocześniejsze systemy kamer do szczegółowej kontroli. Stworzono również nową montownię akumulatorów, w której do elektrycznego Grandlanda montowane są zestawy akumulatorów. Do wykonywania tego zadania przeszkolono wyspecjalizowanych ekspertów upoważnionych do pracy przy obsłudze urządzeń z wysokim napięciem.
Fakt, że zakład w Eisenach planuje utworzenie również parku solarnego, który będzie zaopatrywał fabrykę w „zieloną” energię, doskonale pasuje do nowego, elektrycznego Opla Grandlanda i jej własnej montowni akumulatorów. W ten sposób stopniowe przechodzenie na odnawialne źródła energii przyczynia się również do zapewnienia zrównoważonej pozycji zakładu w przyszłości i dalszej kontynuacji jego sukcesów.