Nowy Opel Grandland zwraca uwagę designem, technologiami, inteligentnymi rozwiązaniami, przestronnym wnętrzem oraz całkowicie zelektryfikowaną gamą układów napędowych.
Zdobywca prestiżowej „Złotej Kierownicy 2024” jest dostępny w wersji w pełni elektrycznej Grandland Electric, w wersji hybrydowej Grandland Hybrid z technologią 48 V oraz jako potężna hybryda Grandland Plug-in Hybrid. Zespół inżynierów pod kierownictwem Dirka Kaminskiego przetestował inteligentny napęd hybrydowy plug-in, uzyskując zaskakujące wyniki, które z pewnością docenią użytkownicy samochodów służbowych i kierowcy pokonujący długie dystanse.
Zobacz także:
FORD: ELEKTRYCZNE MODELE W NOWYM PROGRAMIE DOPŁAT„NaszEauto”
Wartości WLTP3 mówią same za siebie: zgodnie z oficjalnym cyklem testowym, nasz nowy Grandland Plug-in Hybrid oferuje łączny zasięg do 897 kilometrów, z czego do 87 kilometrów to zasięg wyłącznie elektryczny – powiedział Dirk Kaminski. Ale pomyśleliśmy sobie: sprawdźmy, ile to auto naprawdę potrafi. Nasz nowy flagowy SUV z pewnością przekroczy granicę 1 000 kilometrów z pełnym bakiem i po pełnym naładowaniu akumulatora. W końcu Grandland to w 100% model „made in Germany”, produkowany w ultranowoczesnej fabryce w Eisenach. Postanowiliśmy więc go przetestować – i to w warunkach znacznie trudniejszych niż przewidziane w oficjalnym cyklu testowym.
Od pełnego do pustego poziomu baku i akumulatora: 1115 kilometrów przejechanych w trudnych warunkach
Chociaż wartości WLTP są ustalane w temperaturze około 23°C, nowy Grandland Plug-in Hybrid wyruszył na test w wietrzny i deszczowy styczniowy poranek przy temperaturze 11°C. Do tego, jak przystało na porę roku, posiadał 19-calowe opony zimowe, zamiast opon letnich o niższym oporze toczenia oraz bogate wyposażenie wersji GS. Jedyne założenie testu brzmiało: „SUV ma pełny bak i w pełni naładowany akumulator 17,9 kWh. Teraz jeździmy, aż zbiornik paliwa i akumulator będą puste.”
Hybryda plug-in pokonała typowe trasy podmiejskie, z których korzysta wielu użytkowników aut firmowych, przemieszczając się między regionem Ren-Men (okolice Rüsselsheim i Frankfurtu) a regionem Ren-Neckar. Trasy obejmowały odcinki autostradowe z płynnym ruchem, jazdę w korkach i godzinach szczytu, drogi krajowe oraz ruch miejski, w tym postoje na światłach. To był realistyczny test odzwierciedlający codzienne warunki i rzeczywiste potrzeby kierowców samochodów służbowych.
Wynik i dystans osiągnięty przez Grandlanda Plug-in Hybrid, który zapewnia moc systemową 143 kW (195 KM) i maksymalny moment obrotowy 350 niutonometrów, przekroczył oczekiwania zespołu Opel.
Przy średniej prędkości 80 km/h oraz wyjątkowo efektywnym średnim zużyciu paliwa wynoszącym 4,6 l/100 km, SUV pokonał łącznie 1 115 kilometrów na jednym tankowaniu i pełnym naładowaniu akumulatora. Trasa została podzielona na cztery etapy (z przerwami zgodnymi z przepisami dotyczącymi czasu jazdy).
Z tego dystansu ponad jedną trzecią – dokładnie 380 kilometrów – Grandland Plug-in Hybrid przejechał w trybie całkowicie elektrycznym, zatem bez lokalnej emisji jakichkolwiek spalin.
Fakt, że Grandland osiąga tak znakomite wyniki w takich warunkach – pod koniec testu temperatura spadła do zaledwie 4 stopni Celsjusza – po raz kolejny potwierdza, że stworzyliśmy samochód przełomowy pod każdym względem, z układem napędowym w pełni dostosowanym do codziennego użytkowania. Wysoce efektywny silnik spalinowy i silnik elektryczny współpracują w idealnej harmonii – powiedział Kaminski.
„Greenovation” à la Opel: SUV i koncepcja napędu przyjazne środowisku
Nowy Opel Grandland Plug-in Hybrid to idealny wybór zarówno na pokonywane w trybie w pełni elektrycznym trasy miejskie, jak i długodystansowe podróże służbowe czy rekreacyjne, bez obaw związanych z zasięgiem i przy wyjątkowej efektywności energetycznej. O podejściu Opla do „Greenovation” i zrównoważonego rozwoju świadczy nie tylko wykorzystanie materiałów z recyklingu i brak chromowanych elementów, ale także imponujące wyniki testów.
Grandland oferuje szereg innowacyjnych rozwiązań, które podnoszą komfort codziennych podróży i dłuższych tras. Są to między innymi ergonomiczne fotele z certyfikatem Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR), które zapewniają komfort i zdrową postawę podczas jazdy.
Z kolei technologie takie jak nieoślepiające światła Intelli-Lux HD, wyświetlacz przezierny Intelli-HUD czy podświetlany, półprzezroczysty Pixel Box sprawiają, że kierowcy Grandlanda są doskonale przygotowani na każdą trasę.
Na zakończenie testu pozostaje jedno pytanie: Jaki dystans byłby w stanie pokonać nowy Grandland Plug-in Hybrid w pełni zatankowany i na w pełni naładowanym akumulatorze w idealnych warunkach testowych – na przykład wczesnym latem? Wnioski, które wyciągnęliśmy jako zespół po przejechaniu 1 115 kilometrów, są jasne: w optymalnych warunkach z pewnością można by osiągnąć jeszcze więcej – powiedział Kaminski.