Do tegorocznego rajdu pojazdów zabytkowych Bohemia, Škoda wystawiła aż sześć klasycznych samochodów. Bogatą historię czeskiej marki reprezentowały trzy fantastyczne wersje legendarnego modelu 1000 MB.
W tym roku obchodzi on swoje pięćdziesiąte urodziny. Pojawił się także Laurin & Klement 110 z 1925 roku oraz Škody z lat trzydziestych – 645 i Super 3000 OHV.
Zobacz także:
HISTORIA – OLDTIMERS
To naprawdę domowy rajd dla marki, ponieważ zarówno linia startu, jak i mety znalazły się w Mlada Boleslav – mieście, gdzie znajduje się główna siedziba marki. Czeski producent wspiera to wydarzenie jako oficjalny partner, udostępniając swoje pomieszczenia i teren organizatorom i uczestnikom.
– Rajd Oldtimerów Bohemia stanowi dużą atrakcję w naszym kalendarzu imprez motoryzacyjnych. Jesteśmy zachwyceni, że mogliśmy zaprezentować rodzimej publiczności sześć fantastycznych klasyków z kolekcji Škody – wyjaśnia Michal Velebny, koordynator warsztatu renowacji w Muzeum Škody.
Widzowie mogli zobaczyć trzy wspaniałe wersje Škody 1000 MB – modelu, który w 2014 roku skończył już 50 lat. Jako pierwszy model z tylnym napędem, silnikiem umieszczonym z tyłu i samonośnym nadwoziem, ten kompaktowy pojazd stanowi kamień milowy w 119-letniej historii firmy.
1000 MB była prawdziwym bestsellerem, łącznie wyprodukowano około 443 tys. egzemplarzy tego modelu.
Niebieska Škoda 1000 MB przypomina najlepiej sprzedające się wersje modelu. Ten pięknie odrestaurowany egzemplarz jest częścią kolekcji od 2012 roku. Większe otwory w tylnych błotnikach są charakterystyczne dla konstrukcji z 1966 roku. Jeszcze rzadszy widok stanowi dwudrzwiowa 1100 MBX, która również wzięła udział w Rajdzie Bohemii. Powstało zaledwie 1114 takich pojazdów pomiędzy 1967 a 1969 rokiem. Koneserzy doceniają sportową elegancję tego modelu.
Jubileuszowe trio uzupełniła Škoda 1000 MB Rally. Pojazd ten jest seryjną wersją modelu z 1967 roku, który 20 lat później przystosowano do rajdów długodystansowych. Auto wzięło udział m.in. w rajdach Londyn- Sydney (1993 rok) i Panama- Alaska (1997 rok).
Jednym z najrzadszych i jednocześnie najstarszych pojazdów, który uczestniczył w rajdzie, był Laurin & Klement z 1925 roku – model z pierwszej serii, który jako ostatni był produkowany pod marką Laurin & Klement. Można go poznać dzięki emblematowi L&K. Od 1926 model ten otrzymał już logo marki, w wyniku połączenia L&K z zakładami Pilźnie – największym czeskim przedsiębiorstwem przemysłowym w tamtym czasie. Pomiędzy 1925 a 1929 rokiem wyprodukowano 2985 takich pojazdów.
Pozostałe modele Škody reprezentowały luksus motoryzacji lat trzydziestych ubiegłego wieku. 645 była produkowana w latach 1929-1934. Auto startujące w Rajdzie Bohemia pochodzi z sierpnia 1930 roku. Do napędu służy 45-konny sześciocylindrowy silnik o pojemności 2492 ccm.
Równie majestatycznie podczas rajdu prezentowała się również Super 3000 OHV datowana na 1939 rok. Tylko 113 takich samochodów opuściło linię produkcyjną przed II wojną światową. Sześciocylindrowy motor o pojemności 3137 ccm generuje 85 KM.
W piątej edycji Rajdu Bohemia uczestniczyło 76 historycznych pojazdów, które przebyły 450-kilometrową trasę widokową na terenie historycznej krainy Czech. Oldtimer Bohemia jest jedynym tego typu wydarzeniem w Republice Czeskiej, które jest organizowane pod szyldem stowarzyszenia samochodów zabytkowych FIVA („Fédération Internationale des Véhicules Ancien”).