OKIEŁZNAĆ MOC CZYLI JAZDA PRAWDZIWIE SPORTOWYM AUTEM

FordGT-su1

Większość z producentów posiada w swojej ofercie samochody aspirujące do miana sportowych, których moc maksymalne oscyluje w okolicach 300 KM.

Prawdziwie sportowe modele z segmentu premium, których moc znacznie przekracza 400 KM stanowią w ofercie rynkowej wyraźną mniejszość. Co więcej, posiadanie takiego auta to nie tylko przyjemność, ale i obowiązek wynikający z dbania o bezpieczeństwo.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Według zestawień przygotowanych na podstawie danych producentów, ANDC i JATO Dynamics można zauważyć, że w minionym roku sprzedaż samochodów egzotycznych wzrosła w Europie o 12 procent. Na pierwszym miejscu znalazł się Bentley Continental GT (1705 sztuk) oraz Ferrari 488 GTB (1286 sztuk) i Lamborghini Huracan (529).

Natomiast liderami wzrostów w 2016 roku były Ferrari 488 GTB (+421 proc.), Lamborghini Aventador (+48 proc.) oraz Ferrari F12 (+31 proc.).

W przeciwieństwie do trendów, które można zaobserwować na rynku europejskim sprzedaż samochodów sportowych i egzotycznych na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki spadła w ostatnim dziesięcioleciu o prawie jedną trzecią, a w samym 2016 roku o 10 proc. Przewiduje się, że rynek amerykański czekają w 2017 kolejne tąpnięcia.

Ferrari 488 GTB

Mocne silniki i systemy bezpieczeństwa to nie wszystko

Specjaliści ds. bezpiecznej jazdy podkreślają, że posiadanie samochodu sportowego nie czyni z właściciela dobrego kierowcy. Pomimo tego, że najnowsze modele wyposażone są w szereg systemów bezpieczeństwa – np. Lexus RC-F został wyposażony w system VDIM zapobiegający ewentualnemu poślizgowi tylnych kół oraz system ochrony przedzderzeniowej ze wspomaganiem awaryjnego hamowania – warto, przy zakupie ponad 400- konnego auta doszkolić się na specjalnie w tym celu organizowanych kursach, dedykowanych głównie do właścicieli takich modeli.

– Posiadanie samochodu sportowego oznacza również większą odpowiedzialność dla jego właściciela. Nie ma co ukrywać, że spotka on na swojej drodze wielu kierowców, którzy prowokując go będą chcieli sprawdzić swoje umiejętności i osiągi własnego auta w „miejskim pojedynku. Ulica to nie tor. Nie służy do sprawdzania swoich umiejętności w szybkiej jeździe. Jeżeli czujemy potrzebę rywalizacji z innymi kierowcami zapraszam na tor. W Polsce przez cały rok organizowane są imprezy typu track day oraz zawody dla fanów amatorskiego ściągania się – komentuje Klaudia Podkalicka, kierowca rajdowy i wyścigowy.

Takie szkolenia organizowane są miedzy innymi przez AMG Driving Academy oraz Porsche Driving Experience. Uczestnik takiego kursu podczas zajęć praktycznych ma szansę poznać podstawy panowania nad mocnym pojazdem, a ćwiczenia obejmują między innymi tor jazdy w zakręcie, hamowanie awaryjne i oczywiście jazdę po torze.

Na polskim rynku bez większych problemów można znaleźć ofertę mocnych, sportowych samochodów. Przedstawiamy najciekawsze z nich.

FordGT-su2

Lexus LC 500
Nowość w gamie Lexusa. Sercem samochodu jest wolnossący silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 467 KM. Napęd przekazywany jest na koła tylne za pomocą 10- stopniowego automatu, a przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje nie więcej niż 4,7 sekundy. Cena? Japoński supersamochód kosztuje 527 tys. zł, a pierwsze zamówione egzemplarze trafią do polskich odbiorców w lipcu tego roku.

FordGT-su3

Mercedes AMG GT
Pojawił się w 2014 roku. Pod jego maską znajduje się doładowany czterolitrowy silnik V8 o mocy 462 KM, który za pośrednictwem 7- biegowej automatycznej skrzyni przekazuje napęd na koła tylne. Dzięki temu przyspieszenia do 100 km/h zajmuje 3,9 sekundy. Jego ceny zaczynają się od 555 tys. zł.

FordGT-su4

Maserati GranTurismo
Silnik V8 o pojemności 4,2 l generuje 405 KM. Samochód przyspiesza do 100 km/h w czasie 5,2 sekundy, a napęd przekazywany jest na koła tylne poprzez 6- biegową automatyczną skrzynię biegów. Ceny tego modelu na polskim rynku zaczynają się od 141 tys. euro.

FordGT-su5

BMW M6 Coupe
Ośmiocylindrowy, turbodoładowany silnik generuje 560 KM. Pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po upływie 4,2 sekundy, a napęd przekazywany jest na tylne koła za pomocą 7- stopniowej dwusprzęgłowej skrzyni. Ceny samochodu zaczynają się od 620 tys. zł.

FordGT-su6

Jaguar F-Type
Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,1 sekundy, a pod maską pracuje pięciolitrowa jednostka V8 o mocy 550 KM. Napęd może być przekazywany za pomocą sześciobiegowej przekładni manualnej lub 8- biegowego automatu. Jego cena to około 640 tys. zł.