Trzy lata po swoim debiucie rynkowym Peugeot 208 – najlepiej sprzedające się auto marki – prezentuje się w nowym wydaniu.
Mieliśmy okazję sprawdzenia nowych możliwości samochodu, który ma wszelakie szanse na odniesienie sukcesu. Nie tylko dlatego, że wszystkie prezentacje modeli, dokonywane w przeszłości przez producenta na Mazurach kończyły się następnie świetnym przyjęciem ich na rynku…
Zobacz także:
SUZUKI CELERIO 1.0 PREMIUM: OSZCZĘDNY MIESZCZUCH (TEST)
Styl nowego 208 staje się bardziej wyrazisty, sportowy i rasowy zarazem, dzięki drapieżnemu rysunkowi montowanych w standardzie świateł dziennych typu 3D LED, energetycznemu kolorowi nadwozia Orange Power i nowej ofercie elementów umożliwiających personalizację samochodu. Oferta została poszerzona o nowe wyposażenie, ułatwiające jazdę po mieście (system aktywnego hamowania Active City Brake, funkcja MirrorScreen, kamera cofania, system Park Assist).
W silnikach PureTech i BlueHDi zastosowano najnowsze rozwiązania pozwalające na spełnienie norm Euro 6. W ofercie pojawi się również silnik spalający jedynie 3 l/100 km i emitujący 79 g CO2/km! Sprzedaż nowego Peugeot 208 w Europie rozpocznie się jeszcze w czerwcu. Nowy model będzie produkowany w Poissy (Francja) i Trnawie (Słowacja) z przeznaczeniem na wszystkie rynki europejskie.
NADWOZIE
Przedni zderzak auta, którego długość nie przekracza 4 metrów, przyciąga wzrok ostrzejszą, precyzyjną i dynamiczną linią. Poszerzony grill otoczony pogrubioną chromowaną listwą został w całości wkomponowany w zderzak. W wyższych wersjach grill posiada wykończenie metodą znakowania termicznego „Equalizer”. W połączeniu z odrębnymi światłami przeciwmgielnymi składa się na nowy wygląd całego pasa przedniego. Nowe są światła z czarnym wypełnieniem i chromowanymi elementami za oraz charakterystyczny układ świateł z diodami LED (w standardzie już od drugiego poziomu wykończenia).
Sylwetka widziana z profilu zachowuje nowoczesne i dynamiczne proporcje nadwozia, we wszystkich wersjach dostępne są nowe koła. Standardowe wyposażenie obejmuje również już od trzeciego poziomu wykończenia chromowane obudowy lusterek. Z tyłu światła z diodami LED, z charakterystycznym śladem potrójnych pazurów, dają efekt 3D.
WNĘTRZE
W kabinie odnajdujemy Prugeot i-Cockpit, który obejmuje kompaktową kierownicę, umieszczone wysoko zegary i duży ekran dotykowy. Kierownica zapewnia zwrotność podczas jazdy po mieście. Już od trzeciego poziomu wyposażenia jest pokryta skórą licową. Deska rozdzielcza jest atrakcyjnie wykończona niezależnie od poziomu wyposażenia. Wysoko umieszczone zegary podają informacje w polu widzenia kierowcy. Wyższe wersje wyróżniają się delikatnym obramowaniem tarcz zegarów wykonanym z diod LED (niebieskich dla czwartego poziomu i czerwonych w wersjach GTi).
Duży ekran dotykowy o przekątnej 7 cali jest dostępny w standardzie od drugiego poziomu wyposażenia. Umożliwia podłączenie urządzeń zewnętrznych i korzystanie z mobilnych technologii: Bluetooth i gniazda USB, mobilne aplikacje dostępne na Connect Apps i nową funkcję MirrorScreen. Białe podświetlenie pojawia się zarówno na zegarach, wskazówkach, jak i wszystkich przełącznikach, niezależnie od poziomu wyposażenia. Lampka sufitowa z diodami LED i delikatne niebieskie podświetlenie wokół panoramicznego dachu zwiększają komfort.
MOŻLIWOŚCI PERSONALIZACJI
Paleta kolorów i rodzajów lakieru (niemetalizowane, metalizowane, perłowe) nowego Peugeopt została wzbogacona – obejmuje obecnie 13 kolorów lakieru. Nowy metalizowany lakier Orange Power kojarzy się nieodparcie z dynamiką, młodością i świeżością.
Montowane fabrycznie pakiety personalizacji nadwozia, w tym Menthol White, są dostępne już od drugiego poziomu wyposażenia. Podobnie jak w przypadku modeli 308, 508 i RCZ, również i w przypadku 208 możemy zaobserwować proces wzbogacenia wyposażenia wraz z pojawieniem się nowej wersji GT Line. 208 GT Line będzie posiadał część elementów stylistycznych kultowej, sportowej wersji GTi.
Wersja GT Line dostępna z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem i silnikami: benzynowym 1.2 l PureTech 110 S&S oraz wysokoprężnymi 1.6 l BlueHDi 100 i 120, jest opracowana na bazie trzeciego poziomu wyposażenia. Oprócz charakterystycznych oznaczeń na nadwoziu, wprowadzono również liczne zmiany w kabinie (m.in.: sportowe fotele pokryte częściowo skórą ekologiczną, czerwone przeszycia, czarne narożniki drzwi, sportową, spłaszczona kierownicę, z czerwonymi przeszyciami, czarne pasy bezpieczeństwa z czerwonym brzegiem – tak jak w GTi, aluminiowe nakładki na progi i pedały).
Warto dodać, że wersja GTi pojawi się w gamie pod nazwą GTi by Peugeot Sport, zachowując pakiet stylistyczny (obniżone zawieszenie, poszerzony rozstaw kół, duże 18-calowe koła, czarne, matowe elementy nadwozia, kubełkowe fotele, czerwone dywaniki, specjalny kolor nadwozia „coupe franche”, itd.) oraz wysokie osiągi (hamulce przednie Brembo, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsena, specjalne zawieszenie ze sportowymi nastawami, opony Michelin Pilot Super Sport).
SYSTEMY
Nowy Peugeot oferuje dwa nowe elementy wyposażenia, użyteczne podczas jazdy auta po mieście: system Active City Brake i kamerę cofania. Umieszczony przy górnej krawędzi przedniej szyby czujnik laserowy krótkiego zasięgu (Lidar) umożliwia wykrywanie przeszkód, takich jaki inne pojazdy stojące lub poruszające się w tym samym kierunku. Kamera cofania, dostępna w opcji poczynając od drugiego poziomu wyposażenia, jest połączona z kolorowym ekranem samochodu i ułatwia manewry parkowania podczas codziennej eksploatacji.
208 oferuje funkcję MirrorScreen, umożliwiającą użytkownikowi wyświetlenie ekranu smartfona, kompatybilnego z Mirrorlink lub Carplay, na ekranie dotykowym samochodu. Wśród opracowanych dotychczas kompatybilnych aplikacji warto wymienić iCoyote, Parkopédia, Glympse, aplikację nawigacji Sygic. W ofercie jest również dostępna aplikacja Connect SOS & Assistance, umożliwiająca automatyczne wysłanie powiadomienia i wezwanie pomocy drogowej.
W celu zapewnienia coraz wyższego poziomu komfortu i bezpieczeństwa, oferta jest stale wzbogacana o nowe pakiety usług mobilnych: Monitoring (wirtualna książka przeglądów oraz zaleceń w zakresie eko- jazdy), Mapping (ostrzeżenia wysyłane drogą mailową o użytkowaniu samochodu), Tracking (geolokalizacja samochodu w razie kradzieży). Dzięki pakietowi 18 usług łączności ze światem, kierowca zyskuje dostęp w czasie rzeczywistym do szeregu praktycznych informacji ułatwiających codzienne prowadzenie samochodu: wolne miejsca postojowe, ceny paliw, informacje o ruchu drogowym, prognoza pogody.
Oprócz wysokiego poziomu komfortu i przyjemności jazdy 208 jest również w standardzie wyposażony w komplet systemów podnoszących bezpieczeństwo, które zapewniły mu zdobycie pięciu gwiazdek EuroNCap (ESP, ABS, AFU, REF, aktywnego hamowania Active City Brake).
SILNIKI
Silnik 1.6 BlueHDi jest obecnie oferowany w trzech poziomach mocy: 75 S&S i 100 S&S (skrzynia manualna 5-biegowa, zużycie paliwa 3 litry na 100 km), 120 S&S (skrzynia 6-biegowa).
Z kolei po wprowadzeniu wolnossących jednostek 1.0 i 1.2, rodzina trzycylindrowych silników PureTech powiększyła się obecnie o wersję turbodoładowaną 1.2 PureTech 110 S&S. Motor może byc montowany z manualną skrzynią biegów o 5 przełożeniach lub automatyczną EAT6, wyposażoną w technologię Quickshift. Wersja 1.2 PureTech 110 S&S EAT6 jest liderem w zakresie niskiego spalania i emocji spalin.
Na dzień wprowadzenia na rynek na terenie Europy, gama silników benzynowych dostępnych w nowym Peugeot 208 jest bogata, a ich moc sięga od 68 do 208 KM w przypadku jednostki 1.6 THP 208, montowanej w sportowych wersjach GTi i GTi by Prugeot Sport.
WRAŻENIA Z JAZDY
Mieliśmy okazje przejechania nowym modelem zaledwie kilkudziesięciu kilometrów, nie możemy więc na razie wypowiadać się bardziej znacząco o możliwościach 208 (zrobimy to niedługo w redakcyjnym teście).
208-ka była od poczatku pobytu na rynku (premiera 1. generacji na Mazurach w 2012 roku) pojazdem bardzo udanym. Obecnie zyskała nowe możliwości personalizacji, co w połączeniu z bogatą paleta kolorów pozwala na optymalny wybór samochodu.
Kierownica, której wielkość i umieszczenie wśród wielu wywoływała kontrowersje, sprawdza się znakomicie, oferując świetną widoczność zegarów i wskaźników. Pozwala tez na łatwe manewrowanie w ciasnych miejscach. Nowy Peugeot jest bardzo zwrotny, a kamera cofania jeszcze bardziej ułatwia parkowanie.
Samochód jest stabilny na zakrętach, standardowe zawieszenie pracuje bardzo sprawnie (nie mieliśmy okazji przejechania się wersja bardziej usportowioną). Na krętych,m nierównych drogach komfort jazdy jest dobry, a auto nie wykazuje tendencji do wyjeżdżania nawet na ostrych łukach.
Peugeot 208 ma w segmencie kilku groźnych konkurentów, ale jak widać nie zamierza oddać im pola. Miłośnicy “Lwa” nie będą nową generacją rozczarowani!
Ceny nowego modelu, dane techniczne, wymiary i pakiety wyposażenia zamieszczamy poniżej w galerii.