Tegoroczny salon samochodowy New York Auto Show jest sceną amerykańskiego debiutu miejskiego crossovera Lexus UX. To ważna premiera dla japońskiego producenta aut premium.
To nie tylko nowy model w nowym dla marki segmencie subkompaktowych crossoverów, ale pojazd przynosi ze sobą szereg nowatorskich rozwiązań.
Zobacz także:
To t także nowe podejście do posiadania samochodu.
Lexus UX stworzony został specjalnie z myślą o młodych kierowcach, trzydziestoparolatkach, millenialsach, mężczyznach i kobietach, których naturalnym środowiskiem jest miasto – stąd nazwa „Urban Explorer”.
– Chcieliśmy, by UX zapewniał specyficzne doznania z prowadzenia auta, doznania, które współbrzmiałyby z uczuciami użytkownika. Chciałam obalić stereotyp crossovera o wysokim nadwoziu, który wymaga ostrożności w manewrowaniu i zaproponować samochód o zwinności i manewrowości pozwalającej prowadzić go z taką samą łatwością, jak typowego hatchbacka – wyjaśnia Chika Kako, naczelna inżynier projektu UX.
UX to pierwszy model Lexusa zbudowany w oparciu o nową platformę GA-C (Global Architecture – Compact), którą stworzono pod kątem uzyskania optymalnych własności jezdnych, stabilności i bezpieczeństwa. Platforma ta charakteryzuje się szerokim wykorzystaniem w konstrukcji nadwozia stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, zastosowaniem struktur pierścieniowych wokół otworów drzwiowych oraz użyciem wyrafinowanych technologii łączenia elementów, takich jak spawanie laserowe metodą LSW (Laser Screw Welding) i klejenie strukturalne.
Pozwoliło to uzyskać nadwozie o bardzo dużej sztywności, a jednocześnie małej masie, czemu sprzyja także użycie aluminium w konstrukcji drzwi, przednich błotników i pokrywy silnika oraz zastosowanie pokrywy bagażnika wykonanej z kompozytów.
Do napędu podstawowej wersji UX 250h wykorzystano hybrydową jednostkę spalinowo- elektryczną czwartej generacji z nowym, dwulitrowym silnikiem benzynowym o rekordowej sprawności cieplnej 41 proc., który współpracuje z silnikiem elektrycznym poprzez przekładnię e-CVT. Układ ten ma łączną moc 178 KM (131 kW) i napędza przednie koła za pośrednictwem nowej przekładni napędowej o obniżonym tarciu.
W wariancie z napędem na cztery koła w systemie E-Four dodatkowy silnik elektryczny na tylnej osi uruchamiany jest przez komputer po wykryciu uślizgu przednich kół. Wersję z napędem konwencjonalnym UX 200 napędza nowy silnik benzynowy 2.0 o wysokiej sprawności cieplnej rzędu 40 procent, współpracujący z bezstopniową skrzynią biegów Direct Shift. Ciekawą innowacją zastosowaną w jej konstrukcji jest dodatkowa przekładnia zębata, włączana podczas ruszania i pierwszej fazy przyspieszania.
Rozwiązanie to umożliwia uzyskanie lepszej dynamiki, a także odciąża przekładnię pasową, co pozwoliło zmniejszyć jej wymiary i uzyskać większą trwałość całego mechanizmu.
Młodych użytkowników pokazywanego na targach motoryzacyjnych NYIAS Lexusa UX ucieszy fakt, że jest on pierwszym samochodem Lexusa wyposażonym w funkcję Apple CarPlay, która zapewnia łatwą integrację systemu multimedialnego auta ze smartfonami iPhone i wygodne odtwarzanie muzyki, korzystanie z map czy wykonywanie połączeń telefonicznych, a także korzystanie z asystentki głosowej Siri. UX będzie także wyposażony w asystentkę Amazon Alexa.
Nowością jest również to, że UX będzie pierwszym samochodem Lexusa oferowanym w USA nie tylko w klasycznej sprzedaży i leasingu, ale również w wynajmie długoterminowym. Tego rodzaju usługa w ramach miesięcznej opłaty uwalnia użytkownika od wszelkich kłopotów związanych z finansowaniem, rejestracją pojazdu, jego ubezpieczaniem czy serwisowaniem, często umożliwia również wymianę pojazdu na nowy po upływie pewnego okresu.
Lexus zapowiedział, że szczegółowe informacje na temat tej formy posiadania zostaną podane przed wprowadzeniem nowego modelu do oferty pod koniec tego roku.