NOWY JORK 2017: INFINITI QX80 MONOGRAPH CZYLI LUKSUSOWY SUV

Infiniti QX80 Mon1

Podczas salonu samochodowego New York International Auto Show 2017 Infiniti zaprezentowało prototyp QX80 Monograph – nowy samochód koncepcyjny z segmentu wielkich SUV-ów.

Prototyp zapowiada, jak może się rozwijać stylistyka dużych samochodów marki w przyszłości. Powstał w studiu designerskim producenta w Atsugi w Japonii.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

NOWY JORK 2017


 

– QX80 Monograph to szczegółowe studium naszej wiedzy eksperckiej w dziedzinie designu nadwozi. QX80 Monograph ukazuje naszą koncepcję luksusu i stylu na szosie oraz jest wyrazem poszukiwań na polu możliwości poszerzenia naszej przyszłej oferty Infiniti w segmencie luksusowych SUV-ów – powiedział Roland Krueger, Prezes marki.

– QX80 Monograph to okazja, by przemyśleć od nowa DNA typowego designu Infiniti w zupełnie innym wymiarze. Wyrzeźbiliśmy jego postać czystą formą, prostymi, poziomymi cięciami, uzyskując zarówno brutalność, jak i namiętność, łącząc style myśliciela Rodina i zmysłowego Michała Anioła. „Carozzeria” Infiniti wykorzystała smukłą skórę z satynowanej miedzi, podkreślanej ultrasilnym, podwójnym łukiem grilla z abstrakcyjną siatką strukturalną, wyrazistymi „oczami” typowych dla marki lamp o skupionym spojrzeniu oraz ikonicznymi wlotami powietrza w błotnikach. Nasi projektanci nieprzerwanie budzą uznanie, wciąż znajdując nowe drogi dla kunsztownego stylu Infiniti – dodał Alfonso Albaisa, dyrektor wzornictwa.

Infiniti QX80 Mon2

QX80 Monograph ukazuje, jaką drogą podążać będzie przyszłościowy, nowy design największych SUV-ów Infiniti. Samochód koncepcyjny wykorzystuje najnowszy język designu marki w rzeźbiarski, artystyczny sposób integrując mieszankę kształtów geometrycznych i organicznych dla połączenia siły z elegancją. Oto źródło jego tyleż dominującej, co wyrafinowanej prezencji.

Nowe auto koncepcyjne ma przeszło pięć metrów długości, licząc z relingami mierzy niemal dwa metry wysokości, a na szerokość rozciąga się na ponad dwa metry (ze złożonymi lusterkami). Wydaje się dłuższy szczególnie dzięki mocnym, prostym liniom ramion, biegnącym od grilla przez całą długość nadwozia po tylny pas auta.

Reflektory rozciągają się aż po wąziutkie lampy, zakrzywiające się na przednich narożnikach maski aż na błotniki, co daje unikatowy efekt świetlny zarówno z przodu, jak i z boku. Świetlne wiązki są przeciągnięte wzdłuż przednich błotników tak, że kończą się w rzeźbionych emocjami obudowach kamer wstecznych na krawędziach wcinających się w przednie drzwi.

„Twarz” QX80 Monograph wydaje się jeszcze silniejsza i bardziej skupiona dzięki wielkim, funkcjonalnym wlotom powietrza w błotnikach, dostarczającym więcej powietrza do silnika, a obramowanych aluminium niczym zbroją. Że jest to nie tylko pełnowymiarowy, ale i pełnowartościowy SUV, dobitnie mówi pełna osłona podwozia, która jednocześnie doskonale poprawia aerodynamikę auta.

Infiniti QX80 Mono3

Wąski pasek aluminium poniżej grilla podkreśla szerokość samochodu, a zintegrowane z jego skrajnymi końcami, ostre jak brzytwa diodowe lampy przeciwmgłowe LED przydają samochodowi wyglądu high-tech. Poziome linie na tylnym pasie podkreślają szerokość i siłę sylwetki. Ostrzejsze, węższe lampy tylne znakomicie komponują się z podwójnym wydechem, między końcówkami którego zastosowano czarną, lśniącą siatkę, by ułatwić odprowadzanie powietrza spod karoserii.

Po otwarciu drzwi nasze oczy cieszy widok zintegrowanego progu ze szczotkowanego aluminium i równocześnie obrys wylotów powietrza za przednimi i tylnymi nadkolami stanowiącymi wyraziste akcenty metaliczne podkreślające design. Wyloty te są również bardzo istotne ze względów aerodynamicznych, odprowadzają bowiem, wywołujące zawirowania i zwiększające opory aerodynamiczne, powietrze z wnętrza nadkoli.

Szczegóły designu QX80 Monograph wyraźnie ukazują pieczołowite podejście Infiniti do kwestii wysokiej jakości i precyzji produkcji. Na przykład lakierowane na czarno przednie słupki auta są wpasowane płaszczyzną z szybami bocznymi i przednią. Klamki drzwi są stopione z karoserią i wysuwają się, gdy mają być użyte. Dzięki tak zaprojektowanym elementom nadwozie nie tylko uzyskuje „czysty” wygląd, ale też jest bardziej aerodynamiczne, ponieważ ograniczeniu podlegają zarówno zawirowania, jak i szumy opływowe.

Elementy designu, nieomylnie należące do charakterystycznych dla marki, przejęto z najnowszych samochodów koncepcyjnych i seryjnych marki. QX80 Monograph ma np. najnowszy wariant typowych dla Infiniti lamp w kształcie „ludzkich oczu”, umieszczonych wysoko w przednim pasie, a także węższe, ostrzejsze tylne światła zespolone. Unikatowa konstrukcja przednich i tylnych lamp „piano key” pozwala zapalać poszczególne elementy diodowe LED niezależnie, co jest przykładem artystycznego sposobu zastosowania najnowszej technologii oświetleniowej.

Infiniti QX80 Mono4

W nowej interpretacji typowego dla Infiniti „podwójnego łuku” grilla jest on wyższy i szerszy, co nadaje samochodowi pełną siły, nową „twarz”, podczas gdy siatka wypełniająca grill przydaje mu formę tyleż rzeźbiarską, co stechnicyzowaną; siatka jest trójwymiarowa i tworzy wrażenie głębi z wewnętrznymi powiązaniami przestrzennymi. Podcięty tylny słupek QX80 Monograph, którego krawędź natarcia została poprowadzona ostrzej i wyżej, wzmacnia aspekt horyzontalny górnej części nadwozia.

QX80 Monograph jest pokryty lakierem z efektem szronu, co nawiązuje do poprzednich prototypów Infiniti i odpowiada na pozytywny oddźwięk publiczności na podobne rozwiązania. Pozbawiony wysycenia kolor i satynowana powierzchnia sugerują wyjątkowy sposób obróbki metalu karoserii i budują teksturowy kontrast wobec lśniącego chromu i szczotkowanego aluminium innych elementów nadwozia prototypu.

Dwubarwne koła z prostymi szprychami o średnicy 24 cali są wykończone czarnym chromem z kontrastowymi elementami ze szczotkowanej miedzi. Zewnętrzne krawędzie wywijają się na opony, co daje efekt kół o rozmiarze 26 cali i ultraniskoprofilowych opon doskonale komponujący się z rozmiarami QX80 Monograph.

Pokazywany na targach motoryzacyjnych NYIAS QX80 Monograph to pierwszy model marki noszący oznaczenie „Monograph”. Ma ono podkreślać monograficzność badań sprawdzających drogi, jakimi Infiniti może rozwijać poszczególne elementy swych samochodów.