Niedługo po światowym debiucie nowej Klasy E fanom marki udostępniony został pierwszy wariant modelu o wysokich osiągach – Mercedes-AMG E 43 4MATIC.
Dzięki dwóm nowym turbosprężarkom i odpowiednim modyfikacjom oprogramowania jego 3-litrowa jednostka V6 biturbo generuje moc 295 kW (401 KM).
Zobacz także:
Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC większość momentu obrotowego kieruje na koła tylnej osi (31 proc. na przód, 69 proc. na tył), łącząc optymalną trakcję z wysoką zwinnością. Także przekładnia automatyczna 9G-TRONIC z krótszym czasem zmiany biegów, usztywnione zawieszenie bazujące na układzie pneumatycznym Air Body Control i bardziej bezpośredni, progresywny układ kierowniczy wpisują się w sportowy charakter auta.
Na potrzeby E 43 4MATIC inżynierowie Mercedes-AMG podnieśli moc widlastej „szóstki” o 25 kW (34 KM). Imponujący, maksymalny moment obrotowy o wartości 520 Nm jest dostępny już przy 2500 obr./min.
Taki zestaw gwarantuje osiągi porównywalne z wieloma autami sportowymi: limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sek., a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.
Dane techniczne:
– pojemność skokowa: 2996 ccm;
– moc maksymalna: 295 kW (401 KM) przy 6100 obr./min.;
– maks. moment obrotowy: 520 Nm przy 2500-5000 obr./min.;
– średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100 km
– średnia emisja CO2: 189 g/km
– masa własna (DIN/EC): 1840 kg;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 sek.;
– prędkość maksymalna: 250 km/h.
Design karoserii i wnętrza
Trzy szerokie wloty w przednim zderzaku podkreślają mocną prezencję, a przy okazji zapewniają optymalny dopływ powietrza do chłodnic. Zewnętrzne otwory przedzielają eleganckie listwy, poszerzające optycznie przedni pas limuzyny. Do charakterystycznych elementów modeli AMG 43 należą też: diamentowa osłona chłodnicy ze srebrnymi zdobieniami, żaluzja ze lśniącym wykończeniem w kolorze czarnym i oznaczenia AMG.
Z boku dominują czarne, pięcioramienne, lekkie obręcze AMG o średnicy 19 cali. Tylny pas wyróżnia się nakładką tylnego zderzaka w kształcie dyfuzora, zatopionymi w niej podwójnymi końcówkami układu wydechowego oraz subtelnym, lakierowanym na kolor nadwozia spojlerem tylnej klapy.
We wnętrzu z przodu czekają sportowe fotele z lepszym trzymaniem bocznym, pokryte czarną tapicerką ze sztucznej skóry Artico i mikrofibry Dinamica (opcjonalnie: skóra nappa) z kontrastującymi, czerwonymi przeszyciami. Do siedzeń dopasowano czarne obicia paneli drzwi i deski rozdzielczej. Sportową atmosferę podkreślają również nakładki na pedały, czarna podsufitka oraz czerwone pasy bezpieczeństwa.
Wielofunkcyjna, sportowa kierownica obszyta czarną skórą nappa z czerwonymi przeszyciami ma spłaszczony u dołu wieniec. Panel wskaźników AMG dostarcza wszystkie potrzebne informacje w przejrzystej formie – dwa okrągłe, umieszczone w tubach zegary, w tym wyskalowany do 280 km/h prędkościomierz z motywem flagi wyścigowej, oraz 4,5-calowy kolorowy ekran przywodzą na myśl kokpit auta sportowego.
Silnik, skrzynia biegów, zawieszenie, napęd
Wysoką moc silnika osiągnięto dzięki nowym, większym turbosprężarkom i wyższemu ciśnieniu powietrza doładowującego (1,1 bara).
Automatyczna przekładnia 9G-TRONIC ma skrócony czas potrzebny na zmianę przełożeń. Funkcja podwójnego wysprzęglenia w trybach „Sport” i „Sport Plus” dostarcza jeszcze bardziej emocjonujących doznań z jazdy. Pozostałe tryby to „Eco” oraz „Comfort”. Ręczny tryb „Manual” aktywuje się osobnym przyciskiem na konsoli centralnej, a przełożenia dokonuje się łopatkami przy kierownicy.
Zawieszenie oparte jest na wielokomorowym zawieszeniu pneumatycznym Air Body Control. Także system adaptacyjnego tłumienia ADS zyskał specjalną konfigurację. Do wyboru są trzy tryby twardości („Comfort”, „Sport” oraz „Sport Plus”).
Czterodrążkowa przednia oś otrzymała specjalne zwrotnice i przeguby nośne, a wszystkie elementy zoptymalizowano pod kątem wyższej sztywności. Równocześnie usztywniono elastokinematykę wielowahaczowej osi tylnej.
Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC faworyzuje koła tylnej osi – rozdział momentu obrotowego wynosi tu 31:69 (przód:tył). Przy połączeniu stałego napędu na cztery koła, jednostopniowa skrzynia rozdzielcza napędu została kołnierzowo zamontowana na przekładni 9G-TRONIC jako osobny układ. Nowe rozwiązanie ułatwia modyfikowanie rozdziału momentu obrotowego.
Nowy układ wyróżnia się też większą efektywnością – lepszą wydajnością, ograniczonym tarciem i niższą masą. Równocześnie, dzięki kompaktowej zabudowie, nie ogranicza przestrzeni dla podróżujących ani na bagaż.
AMG Dynamic Select
Kierowca za naciśnięciem przycisku może dostosować charakter pojazdu do własnych preferencji. Do wyboru ma pięć zróżnicowanych trybów jazdy, od wydajnego i komfortowego do zdecydowanie sportowego: „Eco”, „Comfort”, „Sport”, „Sport Plus” oraz „Individual”. Elektronika modyfikuje kluczowe parametry, takie jak reakcje silnika i przekładni czy ustawienia zawieszenia i układu kierowniczego. Niezależnie od aktualnie wybranego programu kierowca może aktywować ręczny tryb zmiany biegów i zmieniać charakterystykę pracy zawieszenia.
W trybach „Sport” i „Sport Plus” układ napędowy jest skonfigurowany z wyraźnym naciskiem na dynamikę jazdy. W trybie „Eco” aktywne są funkcje start/stop oraz żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakresie prędkości 60-160 km/h, silnik zostaje odłączony od układu napędowego.
Sportowy układ kierowniczy ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości jazdy i przekładnią o zmiennym przełożeniu imponuje precyzją, zapewniając autentyczne wyczucie drogi. Kierowca ma do wyboru dwa tryby wspomagania: komfortowy lub sportowy, połączone z systemem wyboru trybów jazdy lub uruchamiane osobno w ramach programu „Indivudial”.
Wydajny układ hamulcowy z dużymi, wentylowanymi wewnętrznie, bimetalicznymi tarczami hamulcowymi zapewnia niezawodne i błyskawiczne wytracanie prędkości. Z przodu zamontowano perforowane tarcze o wymiarach 360 x 36 mm z i 4-tłoczkowe, stałe zaciski z oznaczeniem „AMG”, a z tyłu – tarcze o wymiarach 360 x 26 mm oraz stałe zaciski 1-tłoczkowe.
Sportowy charakter auta podkreślają opcjonalne dodatki, takie jak fotele AMG z wydatniejszym podparciem bocznym, tapicerka ze skóry nappa czy 20-calowe, dwubarwne obręcze kół.
Światowa premiera nowego Mercedesa- AMG E 43 4MATIC odbędzie się w marcu, podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku. Targi motoryzacyjne New York International Auto Show odbędą się w dniach 25 marca – 3 kwietnia. Sprzedaż modelu ruszy 20 czerwca, a pierwsze egzemplarze dotrą do dealerów we wrześniu.