NOWY JORK 2016: NOWA HYBRYDOWA TOYOTA PRIUS PLUG-IN

Toyota_Prius_P1

Podczas salonu samochodowego New York International Motor Show 2016 Toyota pokazała Priusa Plug-in Hybrid drugiej generacji. To uzupełnienie gamy nowego modelu.

Samochód wyróżnia się znacząco zwiększonym zasięgiem, wyższą maksymalną prędkością jazdy na silniku elektrycznym oraz bardziej dynamiczną jazdą.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

NOWY JORK 2016


 

W 2012 roku Toyota jako pierwsza wprowadziła technologię plug-in hybrid do Europy. Nowy model łączą z Priusem czwartej generacji te same atuty: nowa platforma TNGA, niepowtarzalna stylistyka i pełny napęd hybrydowy nowej generacji.

Bateria litowo- jonowa 8,8 kWh zapewnia nowemu modelowi większy zasięg na samym silniku elektrycznym oraz umożliwia częstsze korzystanie z niego podczas jazdy w trybie spalinowo- elektrycznym. Auto przynosi znaczącą poprawę w stosunku do poprzednika pod względem zużycia paliwa, które wynosi zaledwie 1,4 l/100 km (dane producenta).

Podczas jazdy w trybie spalinowo- elektrycznym Prius Plug-in Hybrid w większym stopniu wykorzystuje silnik elektryczny, szczególnie w jeździe miejskiej i na krótkich dystansach. Model wykorzystuje oba silniki elektryczne do napędzania kół, poprawiając w ten sposób osiągi i elastyczność.
Kolejne oszczędności energii przynosi zmiana systemu ogrzewania baterii w celu poprawy efektywności podczas niskich temperatur, a także innowacyjna klimatyzacja.

Samochód może rozpędzić się do 135 km/h w elektrycznym trybie jazdy. Zasięg na samym silniku elektrycznym wynosi 50 km. Ładowanie baterii trwa tylko 2,3 godziny przy użyciu standardowej wtyczki (230 volt). Model może jeździć na samym silniku benzynowym, w trybie elektrycznym lub z wykorzystaniem obu silników. Hamowanie rekuperacyjne pozwala odzyskiwać energię i magazynować ją w akumulatorze.

Toyota_Prius_P2

Pełny napęd hybrydowy składa się z 4-cylindrowego silnika VVT-i 1,8 l pracującego w oszczędnym cyklu Atkinsona oraz silników elektrycznych.

Nowa platforma TNGA (Toyota New Global Architecture) miała kluczowy wpływ na stworzenie samochodu o świetnych właściwościach jezdnych. Do większej stabilności przyczynia się także nowe tylne zawieszenie wielowahaczowe. Kolumny MacPhersona w przednim zawieszeniu także poddano modyfikacjom.

Design

Nadwozie jest lżejsze i sztywniejsze, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Auto ma większe wymiary: jest o 165 mm dłuższe, 15 mm szersze i 22 mm niższe niż poprzednik. Współczynnik oporu powietrza wynosi 0,24 Cx. Do poprawy aerodynamiki przyczyniły się: podwójna wyprofilowana tylna szyba i automatyczna osłona chłodnicy. Całkowita masa pojazdu została zredukowana.

W przednich reflektorach zastosowano zarezerwowane dla tego modelu światła projektorowe z czterema lampami LED oraz tylne światła także z zastosowaniem LED.

Na konsoli centralnej mieści się 8-calowy ekran dotykowy z intuicyjnym interfejse, który umożliwia przełączanie funkcji przy pomocy przewijania poprzez dotknięcie palcem. Na desce rozdzielczej znajduje się kolorowy ekran TFT (Thin Film Transistor) o przekątnej 4,2 cala, wyświetlający dane z komputera pokładowego.

Technologie

Nowa klimatyzacja otrzymała pompę ciepła z wtryskiem gazu, co umożliwia hłodzenie lub grzanie kabiny podczas jazdy w trybie EV, kiedy silnik spalinowy jest wyłączony. W nowym modelu pojawiła się także bezprzewodowa ładowarka telefonu w technologii Qi, umieszczona pod panelem centralnym.

Nowy Prius wyposażony jest w system automatycznego parkowania (SIPA). Dzięki wprowadzeniu systemu Toyota Safety Sense, nowy Prius jest bezpieczniejszy. Nowa technologia oparta na współpracy kamery i precyzyjnego radaru o zwiększonym zasięgu pozwala ograniczyć ryzyko wypadku, a ponadto ułatwia prowadzenie i zmniejsza obciążenie kierowcy podczas jazdy.

Na udoskonalony pakiet składają się układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (LDA + SC), aktywny tempomat (ACC), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB).

Pokazywany na targach motoryzacyjnych NYIAS w Nowym Jorku Prius Plug-in Hybrid wyposażony jest w większy i nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Urządzenie pokazuje w dolnej części przedniej szyby najważniejsze informacje i ostrzeżenia (poziom naładowania baterii, stan systemu hybrydowego, ustawienia aktywnego tempomatu, układ wskazujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu oraz ograniczenia prędkości).