Zaprezentowany pięć lat temu na New York International Auto Show sedan Optima był nowością modelową marki Kia w segmencie D zwiastując jej ‘reorientację na design’.
Światowa premiera zupełnie nowej Optimy 2016 na tegorocznym salonie samochodowym NYIAS pokazała, że historia lubi się powtarzać…
Zobacz także:
Stworzona pod uważnym okiem Petera Schreyera – prezydenta i głównego stylisty Kia, Optima 2016 zachowuje swą charakterystyczną i atletyczną osobowość. Wyższy komfort jazdy, lepsze prowadzenie i obszerność wnętrza zapewnia dłuższa, poszerzona i sztywniejsza płyta podłogowa. Sprzedaż światowa auta przewidziana jest w czwartym kwartale bieżącego roku. Podobnie jak poprzednik, nowa Optima z przeznaczeniem dla Europy produkowana będzie w koreańskim zakładzie Kia Hwasung.
Europejski design
Inspirację designu nowej Optimy stanowiły współcześnie modne, wygładzone powierzchnie i nowoczesna architektura sedana. Zaprojektowana została jako samochód funkcjonalny o zacięciu sportowym, a jego wymiary wewnętrzne są nieco większe niż poprzednio. Rozstaw osi wydłużono do 2805 mm (+10 mm), a nadwozie poszerzono do 1860 mm (+25 mm). Za sprawą większej przestrzeni nad głową, szerokości na poziomie ramion oraz przestrzeni na nogi pasażerów tylnych kabina jest jeszcze bardziej komfortowa.
Dzięki powiększonym wymiarom zewnętrznym wzrosła także pojemność bagażowa. Agresywności przodu dodają błotniki nad kołami oraz ukośne, zachodzące głęboko na pas przedni reflektory. W wyższych wersjach modelowych charakterystyczny grille ‘tygrysi nos’ wykonany jest z wytłoczki na gorąco o precyzyjnym wzorze „punktowym” i przypomina osłonę chłodnicy nowej Kia Sorento. W zależności od rynku i wersji auto posiadać będzie felgi z lekkiego stopu o średnicy 16-, 17- i 18 cali.
Wnętrze
Wnętrze nowej Optimy jest większe i bardziej komfortowe niż poprzednio. Do wystroju przedziału pasażerskiego wykorzystano więcej materiałów miękkich w dotyku. Horyzontalnie poszerzenie tablicy rozdzielczej i konsoli centralnej dodaje poczucia przestrzeni. Ograniczenie zgrupowanej liczby przycisków oraz przełączników pozwoliło usprawnić ergonomię. Szczególną uwagę zwrócono także na komfort siedzeń. Sztywniejszy szkielet oznacza obniżenie drgań i wibracji. Wyłożone miękką pianką zagłówki, oparcia i siedziska umożliwiają lepsze ‘zagłębienie się’ w fotelu.
Wyposażeniem seryjnym jest kamera cofania, monitor otoczenia 360 st. dostępny będzie w zależności od rynku sprzedaży. Opcjonalne wyposażenie wspomagające kierowcę obejmuje inteligentny tempomat (SCC), monitor martwych pół widzenia (BSD), detektor ruchu przecinającego drogę cofania (RCTA) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB). System ten potrafi ponadto wykrywać obecność osób pieszych.
Już od momentu wejścia samochodu na rynek dostępny będzie nowoczesny system ‘serwisów łączonych’ TomTom, który m.in. TomTom pomoże kierowcy wybierać najszybsze trasy przejazdu w oparciu o obraz aktualnej sytuacji w ruchu drogowym oraz ostrzeże przed stacjonarnymi i mobilnymi radarami prędkości. Po raz pierwszy oferowane będą reflektory HID (Bi-ksenonowe) z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów (DBL) oraz „intuicyjny” system HBA, który wykrywa nadjeżdżający z przeciwka pojazd i przełącza światła drogowe na światła mijania.
Bezpieczeństwo
W konstrukcji skorupy nadwozia nowej Optimy wykorzystano szereg stopów stalowych dużej wytrzymałości, a zwiększoną sztywność płyty podłogowej uzyskano stosując stalowe stopy nadwytrzymałe.
Kolejne innowacje miały na celu dalszą redukcję masy i poziomów NVH oraz optymalizację aerodynamiki. Nowe auto to pierwszy pojazd Kia z panoramicznym oknem dachowym w oprawie tworzywa wzmacnianego włóknem szklanym. Lepsze wytłumienie deski rozdzielczej, boczne listwy szyby czołowej oraz szerokie zastosowanie klejów konstrukcyjnych. Pogrubienie tulei poprzecznicy przedniej pozwala lepiej tłumić hałasy toczenia.
Płyta podłogowa jest lżejsza i sztywniejsza czego efektem jest wyższa precyzja układu kierowniczego i prowadzenia oraz stabilność przy znaczniejszych prędkościach. Przeniesienie punktów mocowania przedniej i tylnej ramy pomocniczej na zewnątrz umożliwia optymalizację geometrii zawieszenia. W miejsce podwójnych tulei, do mocowania obu ram pomocniczych zastosowano aż cztery. Zastosowano wzmocnione łożyska kół przednich i dolne wahacze tylne. Elektryczne wspomaganie zębatki kierowniczej (R-MDPS) zamiast kolumny kierowniczej poprawia odczuwalnie precyzję prowadzenia.
Silniki i osiągi
Na rynkach europejskich nowy model 2016 oferowana będzie w całej gamie zespołów napędowych napędzających koła przednie. Silniki poddane zostały modernizacji konstrukcyjnej pod kątem wyższej ekonomiki zużycia paliwa i dynamiki osiągów, m.in. za sprawą podwyższenia momentu dostępnego już od niskich prędkości obrotowych. Szczegółowych danych należy spodziewać się w drugim półroczu 2015.
Pokazana na targach motoryzacyjnych New York Int’l Auto Show Optima wejdzie do sprzedaży w Europie pod koniec bieżącego roku (wtedy poznamy ceny) i objęta będzie standardową 7-letnią/ 150 000 km gwarancją producenta.