NOWY JORK 2013: SILNIK LS7 – 500 KM W CAMARO Z/28

chevrolet 00_camaro

Wyścigowa widlasta ósemka LS7 o pojemności 7,0 l napędza nowe Camaro Z/28 2014, czyli najbardziej sportową wersję w historii tego modelu. Silnik połączono z sześciostopniową, manualną przekładnią TREMEC TR6060.

Silnik Z/28 to jednostka LS7 zaadaptowana z modelu C6 Corvette Z06, który powstał z myślą o zmaganiach w Corvette Racing. Szacunkowo w nowym Chevrolecie Camaro Z/28 motor ten generuje moc 500 KM oraz moment obrotowy o wartości 637 Nm, maksymalnie wkręcając się na 7100 obr./min.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Tak szeroki zakres prędkości obrotowych zapewnia lepsze osiągi i umożliwia rzadszą zmianę przełożeń podczas zmagań na torze, dzięki czemu silnik dłużej pracuje z maksymalną mocą i pozwala uzyskiwać lepsze czasy okrążeń. LS7 to najmocniejsza spalinowa jednostka napędowa w historii General Motors, a w dniu premiery pod koniec 2005 roku była pierwszym silnikiem w ofercie GM, który otrzymał certyfikat Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji (SAE).

LS7 jest składany ręcznie w należącym do GM Performance Build Center w miejscowości Wixom (Michigan). Silnik zbudowano w oparciu o architekturę V8 czwartej generacji, znaną z 6,2 litrowej jednostki LS3 montowanej w Camaro SS, jednak odlew bloku cylindrów LS7 to unikalny proces. Kształt tulei cylindrowych dostosowano do większej średnicy cylindra (104,8 mm) o zoptymalizowanej geometrii. Zastosowano tu również układ smarowania z suchą miską olejową, który zapewnia efektywne smarowanie silnika nawet przy przeciążeniach w zakrętach rzędu 1,05 g, jakie może osiągać Camaro Z/28 podczas dynamicznej jazdy.

Wewnętrzne komponenty układu tłokowego LS7 wykorzystują lekkie rozwiązania technologiczne znane ze sportów motorowych – między innymi tytanowe korbowody oraz zawory wlotowe dla zwiększenia mocy i maksymalnej prędkości obrotowej silnika przy jednoczesnej redukcji jego masy własnej. Tytanowe korbowody o masie zaledwie 464 gramów to rozwiązanie zaczerpnięte bezpośrednio z samochodów wyścigowych.

Unikalny układ wydechowy silnika LS7 posiada kolektory typu tri-Y. W lewym rzędzie cylindrów zastosowano wspólne odprowadzenie spalin dla cylindra pierwszego z piątym, a następnie trzeciego z siódmym, a w prawym rzędzie drugiego z czwartym i szóstego z ósmym. Rozbudowany układ wydechowy Dual Mode oraz masywne rury o średnicy 7,6 cm stanowią uzupełnienie tuningu kolektorów.

 

 

Wysokoprzepływowe głowice cylindrów

Wzmocnione aluminiowe głowice cylindrów LS7 mają sprostać ogromnemu zapotrzebowaniu 7 litrowego silnika na powietrze. Aby zapewnić odpowiednią wydajność zastosowano wałek rozrządu z hydraulicznymi popychaczami rolkowymi oraz 15 milimetrowy wznios zaworów dolotowych i wylotowych, co znacznie poprawia cyrkulację powietrza w silniku.

Głowice posiadają proste, tunelowe przewody dolotowe. Ich spore( nawet jak na samochody wyczynowe) rozmiary mają gwarantować swobodny pęd powietrza. Silnik posiada komory spalania o pojemności 70 cm3, wykonane z tytanu 56 milimetrowe zawory dolotowe, które są większe od swoich odpowiedników montowanych w jednostce LS3, a także 41 milimetrowe zawory wylotowe o wydrążonych trzpieniach częściowo wypełnionych materiałem na bazie sodu, który topi się i skrapla w temperaturze około 96 stopni Celsjusza.

Przez wzgląd na dużą średnicę przylgni zaworów, zastosowano bliźniacze gniazda zaworów w głowicy. Kolejną modyfikacją, która wynika z doświadczeń wyścigowych modelu Corvette, jest zmieniony kąt ustawienia zaworów – 12 zamiast 15 stopni.

Zastosowany w LS7 układ smarowania z suchą miską olejową ma zapewniać efektywne smarowanie silnika nawet przy ogromnych przeciążeniach na łuku drogi z przeciążeniem przekraczającym 1,05 g.

Przeszłość i teraźniejszość

W pierwszym Camaro Z/28 z 1967 roku pracował silnik o małym bloku i pojemności 4,9 l, który generował 290 KM mocy oraz 393 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta posiadała żeliwny blok cylindrów z silnika 283 V-8 o średnicy cylindra równej 101 mm oraz wał korbowy z motoru 327 o większej pojemności, który zapewniał 76 milimetrowy skok tłoka i dawał pojemność 4,9 l, odpowiadającą wymogom SCCA dla klasy Trans Am-2.

Generując niemal 73 proc. więcej mocy od silnika 302 z 1967 roku, jednostka napędowa LS7 w Camaro Z/28 (2014) jest również od niego o około 20 proc. lżejsza, ponieważ posiada blok i głowice cylindrów wykonane z aluminium, kompozytowy kolektor dolotowy oraz pozbawiona jest ciężkiego gaźnika.

DANE TECHNICZNE

* Silnik 7,0L V-8 (LS7)
– pojemność skokowa (cm3): 7008;
– średnica cylindra i skok tłoka (mm): 104,8 x 101,6;
– blok cylindrów: odlew z aluminium;
– głowica cylindrów: odlew z aluminium;
– moc (KM / kW przy obr./min.): 500 / 373 przy 6300 (wartość szacunkowa);
– moment obrotowy Nm przy obr./min.): 637 przy 4800 (wartość szacunkowa);
– zalecane paliwo: premium;
– zużycie paliwa wg. EPA (miasto / trasa w l): 15 / 24.

* Układ rozrządu

– górnozaworowy, dwa zawory na cylinder.

* Układ wtryskowy

– sekwencyjny wtrysk paliwa;
– stopień sprężania: 11:1.