NOWY JORK 2013: JAGUAR XJR BUDZI CIEKAWOŚĆ

Jag 1_XJRjpg

Nowa, flagowa wersja sportowej limuzyny Jaguar XJR została zaprezentowana podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku. To połączenie osiągów zarezerwowanych dla samochodów klasy Supersport z luksusem oraz elegancją typową dla całej serii modelu XJ.

To pierwszy model XJ sygnowany oznaczeniem „R”, ale kolejny z serii mającej na celu dostarczenie kierowcy maksimum sportowych doznań. Sportowe osiągi możliwe są dzięki zastosowaniu silnika 5.0 V8 Supercharged rozwijającego moc 550 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Duża moc została połączona z delikatnymi dodatkami zewnętrznymi mającymi znaczący wpływ na aerodynamikę pojazdu, zapewniając zwiększony docisk oraz lepszą kontrolę przy wysokich prędkościach. Dodatki te, w połączeniu z oznaczeniami „R” oraz poczwórną końcówką wydechu dodają nadwoziu XJR bardziej sportowego charakteru.

Aby wykorzystać pełną moc silnika 5.0 V8 Supercharged w modelu została zastosowana 8-biegowa skrzynia biegów, która w znaczącym stopniu wpływa na osiągi i charakterystykę Jaguara XJR. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 4,6 sekundy.

Unikalne, kute, aluminiowe obręcze 20 cali ‘Farallon’ połączone zostały z oponami niskoprofilowymi Pirelli. Koła te zapewniają modelowi XJR niepowtarzalny wygląd, przyczepność oraz stabilność w każdej sytuacji. Zawieszenie XJR zostało zoptymalizowane względem zastosowanych kół oraz sportowych możliwości układu napędowego. W samochodzie zmieniono nastawy amortyzatorów, długość oraz sztywność sprężyn przedniego zawieszenia. Inżynierowie Jaguara dołożyli wszelkich starań aby sportowe nastawy zawieszenia nie wpłynęły znacząco na komfort jakiego należy oczekiwać po limuzynie XJ.

Aktywny, elektroniczny dyferencjał oraz system DSC zostały zaprogramowane tak, aby entuzjaści dynamicznej jazdy mogli w pełni wykorzystać sportowy potencjał modelu XJR. Poza zmianami w zawieszeniu oraz systemach elektronicznych pojazdu modyfikacje zostały wprowadzone również w układzie kierowniczym. Został on wyraźnie usztywniony, dzięki czemu prowadzenie jest bardziej precyzyjne.

Zewnętrzne, sportowe akcenty mają adekwatne nawiązanie do charakterystyki samochodu oznaczonego symbolem „R”. Opcjonalna tapicerka wykonana ze skóry semi-anilinowej przeszytej kontrastową nicią, listwy wykończeniowe Carbon Fiber lub Piano Black to idealne detale nadające wnętrzu sportowego a za razem ekskluzywnego charakteru.

Silnik i przeniesienie napędu

XJR wyposażony został w potężny silnik połączony z nową 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów zapewniającą dynamikę charakterystyczną dla samochodów klasy supersport połączoną z delikatnością typową dla limuzyn wyższej klasy.

Aluminiowy silnik 5.0 V8 Supercharged posiada cztery zawory na cylinder. W nowym motorze zastosowano cały szereg nowoczesnych rozwiązań: bezpośredni wtrysk paliwa oraz podwójne wałki rozrządu o zmiennym czasie otwarcia zaworów.

Formowany pod wysokim ciśnieniem aluminiowy, wzmacniany, lekki blok silnika połączony został ze stalowymi łożyskami wału korbowego. Całość została zaprojektowana tak, aby poza wysoką mocą osiągnąć najwyższą trwałość jednostki napędowej. Pokrywy zaworowe wykonane zostały z aluminium pochodzącego z recyclingu. Rezultatem prac inżynierów jest wysoka moc przekładająca się na niebagatelne osiągi: 4,6 sekundy do 100 km/h oraz elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna 280 km/h.

jag 2_xjr

8-biegowa skrzynia automatyczna

Maksymalizując korzyści płynące z nowoczesnej jednostki napędowej w XJR zastosowano nową 8-biegową skrzynię biegów, którą zaprogramowano z uwzględnieniem dotychczas zebranych doświadczeń w modelu XFR-S. Na szybkich odcinkach dróg skrzynia biegów pokazuje swoje sportowe możliwości, natomiast w ruchu miejskim zmienia biegi w sposób delikatny.

Pracując w trybie automatycznym skrzynia biegów zbiera dane z odczytów przyspieszeń, hamulców, czujników przeciążeń bocznych oraz przełącznika kick-down. System zarządzający skrzynią automatycznie dopasowuje jej charakterystykę do chwilowych potrzeb modyfikując czas zmiany przełożeń oraz moment zmiany biegów. Łopatki ręcznej zmiany przełożeń zamontowane na kierownicy to dodatkowy element dający kierowcy większą kontrolę nad samochodem.

Dzięki funkcji rozpoznawania przeciążeń bocznych skrzynia biegów podczas pokonywania zakrętów utrzymuje przełożenie na tym samym poziomie. Funkcja ta jest bardzo ważna podczas szybkiego pokonywania zakrętów gdy nagła zmiana przełożenia może doprowadzić do niekontrolowanej zmiany balansu samochodu
a tym samym do poślizgu. System jest w stanie wykryć również przyspieszanie mające na celu wyprzedzenie innego pojazdu – system blokuje wówczas zmianę przełożeń pozostając ciągle na niższym biegu idealnie dopasowanym do sytuacji drogowej.

8-biegowa automatyczna skrzynia oferowana jest również z systemem Stop/Start, który wyłącza silnik gdy samochód stoi, a pedał hamulca jest wciśnięty. Po zwolnieniu hamulca silnik budzi się do życia w czasie krótszym niż przeniesienie nogi z pedału hamulca na pedał gazu.

Dynamika

Charakterystyka prowadzenia XJR inspirowana była procesem rozwojowym modelu XFR-S. Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie było starannie strojone w Jaguar Test Center na legendarnym torze Nürburgring, torze wysokich prędkości Rockingham w Anglii oraz na lokalnych drogach w okolicach Gaydon oraz w Walii północnej.

Inżynierowie zdecydowali się na zastosowanie kutych felg ‘Farallon’, które w znacznym stopniu redukują masę nieresorowaną pojazdu oraz opon zaprojektowanych w porozumieniu z marką Pirelli: 265/35 przód oraz 295/30 tył. Zapewnienie pełnej harmonii prowadzenia osiągnięte zostało dzięki przeprogramowaniu systemów: Adaptive Dynamics, elektronicznego dyferencjału oraz DSC.

System Adaptive Dynamics bezustannie kontroluje wychylenia nadwozia samochodu optymalizując 500 razy na sekundę sztywność amortyzatorów, a tym samym poziomując nadwozie pojazdu. Kierowca ma możliwość przejścia w tryb Dynamic zwiększający ogólną sztywność pojazdu. Elektroniczny dyferencjał zarządza rozkładem napędu pomiędzy kołami reagując natychmiast, gdy tylko jedno z kół zacznie się nadmiernie ślizgać. System specjalnie na potrzeby modelu XJR został skalibrowany z uwzględnieniem dużej przyczepności szerokich opon tylnych oraz usztywnionego zawieszenia. System współpracuje również z DSC w ustawieniu “Track” oferując kierowcy dużą swobodę oraz kontrolę jazdy.

Potężny silnik oraz zawieszenie o sportowej charakterystyce muszą współgrać z bardzo wydajnym układem hamulcowym. Zastosowano hamulce wentylowane 380 mm z przodu oraz 376mm z tyłu odpowiadają za bezpieczne zatrzymywanie super sportowej limuzyny XJ.

Design

Zmiany w silniku oraz podwoziu znajdują swoją kontynuację w nadwoziu modelu XJR, które zostało delikatnie zmodyfikowane celem podkreślenia sportowego charakteru. Progi boczne “R” zostały zaprojektowane specjalnie dla wersji XJR tak aby powietrze przepływające pomiędzy autem a podłożem nie oddzielało się od nadwozia w niekontrolowany sposób i pozostawało przy nim na całej jego długości.

Docisk tyłu pojazdu został zwiększony poprzez zastosowanie spojlera klapy bagażnika. Specjalne wloty powietrza “R” umiejscowione na masce służą nie tylko poprawie aerodynamiki, ale mają znaczny wpływ na chłodzenie silnika. Pięcioramienne, aluminiowe felgi stanowią standard wersji XJR. Są dostępne w 2 wersjach kolorystycznych: Sparkle Silver oraz Technical Grey.

Klienci XJR mogą wybierać spośród palety 10 lakierów: Polaris White, Ebony, Ultimate Black, Stratus Grey, Lunar Grey, Rhodium Silver, Cashmere, Caviar, Carnelian Red oraz Black Amethyst. Paleta kolorów zewnętrznych uzupełniona została przez szereg zestawów kolorów tapicerki. Wszystkie fotele są sygnowane logiem “R” oraz dostępne z kontrastowymi przeszyciami.

XJR wyposażony jest standardowo w system nagłaśniający 380W z 12 głośnikami cenionej brytyjskiej firmy Meridian. Opcjonalny system nagłaśniający to 825W, 18 głośników zaprojektowany również przez firmę Meridian.

DANE TECHNICZNE

* Silnik: 5.0l V8 Supercharged benzynowy
– pojemność (ccm): 5000;
– średnica/Skok tłoka (mm): 92.5/93;
– moc maksymalna (KM przy obr./min.): 550 przy 6500;
– maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min.): 680 przy 2500-5500;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 4,6;
– prędkość maksymalna (km/h): 280 (elektronicznie ograniczona);
– średnie spalanie (l/100km): 11.6;
– emisja CO2 (g/km): 270;
– system Stop/Start: tak.

* Skrzynia biegów
– 8-biegowa automatyczna