Wtrzecim kwartale w miejscowości Tramagal w Portugalii rozpocznie się produkcja nowego modelu Canter Eco Hybrid, który zostanie wprowadzony na rynek europejski. Tym samym stanie się pierwszym seryjnym samochodem ciężarowym w swojej klasie, produkowanym w Europie.
W Japonii sprzedaż nowej generacji już się rozpoczęła. Nowy Canter Eco Hybrid bazuje na doświadczeniu wynikającym z produkcji około 1200 jego hybrydowych przodków. Udoskonalenia napędu elektrycznego, jak również wyjątkowa automatyczna skrzynia biegów Duonic gwarantują jeszcze bardziej ekonomiczną i przyjazną środowisku eksploatację.
Produkcja seryjna w Portugalii
Przy rocznej produkcji sięgającej 300 sztuk już Canter Eco Hybrid pierwszej generacji był modelem produkowanym faktycznie seryjnie. Firma Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) postawiła sobie jeszcze wyższe cele związane z jego następcą. Świadczą o tym zwiększona produkcja w Europie, jak również rozszerzenie oferty o pojazdy dla ruchu lewostronnego. Canter Eco Hybrid będzie produkowany w Portugalii z zachowaniem standardowego procesu, przyjętego dla modeli Canter.
Dystrybucja rozpocznie się w trzecim kwartale na dużych rynkach zachodnioeuropejskich. Na rynki kolejnych państw model ten będzie wprowadzany sukcesywnie. Serwisem zajmą się dotychczasowi partnerzy Mercedes-Benz i Fuso.
Podstawowe warunki potrzebne do osiągnięcia sukcesu na rynku zostały spełnione: nowy Canter Eco Hybrid zużywa nawet 23 procent mniej paliwa niż jego odpowiednik z napędem konwencjonalnym.
Zaawansowany napęd hybrydowy
Podstawą dużej ekonomiczności nowego modelu Canter Eco Hybrid jest zaawansowana, wysokowydajna technologia napędu hybrydowego. Bazuje ona na opracowanej przez firmę Daimler Trucks w Global Hybrid Centre w Japonii konstrukcji równoległego napędu hybrydowego z dodatkowym silnikiem elektrycznym pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów.
Z modelu Canter o konwencjonalnym napędzie dieslowskim pochodzi nowoczesny czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny typu 4P10 o pojemności trzech litrów, mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym równym 370 Nm przy 1320-2840 obrotach na minutę. Silnik ten jest wyposażony w samooczyszczający się filtr cząstek stałych.
W przypadku silnika elektrycznego nowego Canter Eco Hybrid mamy do czynienia z nieprzerwanie pracującym silnikiem synchronicznym o mocy 40 kW. Maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm. Pracuje on — co typowe dla silnika elektrycznego — od samego rozruch w pełnym zakresie. Zakres obrotów użytecznych silnika chłodzonego cieczą jest znacznie większy niż wcześniej. Nowy “E-silnik” jest nieznacznie szerszy, jego wymiary wzrosły jedynie o 110 mm.
Wydajne akumulatory z długoletnią gwarancją
Silnik elektryczny pobiera potrzebną energię z akumulatorów litowo-jonowych. Składają się one z dziewięciu modułów. Akumulatory chłodzone są powietrzem i znajdują się w stabilnej obudowie po lewej stronie pomiędzy osiami. Ich pojemność wynosi 7,5 Ah, a ważą tylko 63,5 kg.
Stosowane akumulatory litowo-jonowe są nie tylko lekkie i wydajne, ale również trwałe. Firma Fuso udziela na wszystkie istotne elementy akumulatorów pięcioletniej gwarancji. Może ona zostać opcjonalnie wydłużona do nawet dziesięciu lat. Akumulatory podczas każdego hamowania są ładowane w procesie rekuperacji, czyli przekształcenia energii hamowania w prąd elektryczny.
W takiej samej obudowie, co akumulatory zamontowany jest również nowy, kompaktowy i chłodzony płynem inwertor, czyli falownik. Zintegrowana z nim jest przetwornica DC-DC, czyli prądu stałego.
Testy uderzeń bocznych
Jak zwykle, przy opracowywaniu nowego modelu Canter Eco Hybrid największą wagę przywiązano do bezpieczeństwa. Na przykład, gdy dojdzie do wypadku, czujnik wyłączy całą technologię korzystającą z wysokiego napięcia. Ten sam efekt kierowca może osiągnąć, korzystając z wyłącznika awaryjnego.
Testy sprawdziły napęd m.in. pod kątem wibracji, dostawania się ostrych przedmiotów, ognia, a nawet wody morskiej. Obudowa akumulatorów przetrwała bez uszczerbku nawet najbardziej spektakularne próby — zderzenie czołowe przy prędkości 40 km/h i ekstremalnie silne uderzenie w bok, gdzie znajdują się akumulatory, nawet przy 50 km/h.
W pełni automatyczna skrzynia biegów DUONIC
Przeniesienie napędu w Canter Eco Hybrid należy do najwybitniejszych cech technicznych tego pojazdu. Podwójne sprzęgło to pierwszy tego rodzaju podzespół na świecie, zastosowany w samochodzie ciężarowym. Mechanizm ten bazuje na mechanicznej sześciostopniowej skrzyni biegów z dwoma hydraulicznymi sprzęgłami mokrymi i elektronicznym sterowaniem.
Dużą zaletą podwójnego sprzęgła jest to, że podczas jazdy kolejny bieg jest już włączony, dzięki czemu można szybko, płynnie i bez utraty mocy z niego skorzystać. Podwójne sprzędło łączy komfort automatycznej skrzyni biegów z efektywnością manualnej. Przy manewrowaniu pomocna jest praktyczna funkcja pełzająca.
Mniejsze zużycie paliwa i hałas
Podstawą strategii jazdy nowego Canter Eco Hybrid jest napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym i tym samym bezhałasowe ruszanie. Przy prędkości 10 km/h dołączany jest silnik dieslowski. Poniżej tej prędkości pracuje on na biegu jałowym i zasila agregaty dodatkowe.
W zależności od zapotrzebowania na moc silnik elektryczny wspiera dieslowski w trakcie przyspieszania również w przypadku większych prędkości. Regulacja start-stop odłącza silnik diesla, gdy pojazd stoi – to kolejna funkcja mająca na celu obniżenie zużycia paliwa i zmniejszenie emisji spalin.
Kierowca pojazdu Canter Eco Hybrid cały czas otrzymuje informacje o trybie jazdy oraz o stopniu naładowania akumulatorów – pojawiają się one na wielofunkcyjnym wyświetlaczu w kabinie.
Powierzchnia ładunkowa
Oprócz ekonomiczności i przyjazności dla środowiska Canter Eco Hybrid punktuje także dzięki swojej nośności. Dodatkowa masa napędu hybrydowego wynosi zaledwie około 150 kg. Ładowność Cantera jest zaskakująco duża także wtedy, gdy wyposażony jest on w napęd hybrydowy.
W Europie sprzedawany jest wyłącznie model o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 t, a nośność jego podwozia wynosi 4,845 kg. Tym samym Canter Eco Hybrid zostawia w tyle nawet większość samochodów ciężarowych z napędem konwencjonalnym z tej samej klasy.
Dzięki swojej wytrzymałej ramie z ogólnym schematem rozmieszczenia otworów, różnymi napędami dodatkowymi i interfejsami nadaje się on tak samo jak konwencjonalny Canter do zabudowy wszelkiego rodzaju.
Udoskonalenia
Obejmują one przeprojektowaną kabinę kierowcy z zastosowaniem wysokiej jakości materiałów, nową koncepcję schowków, nowe fotele, jeszcze bardziej skuteczne ogrzewanie i wentylację, jak również efektywną ochronę przed korozją dzięki kataforetycznemu lakierowaniu zanurzeniowemu kabiny kierowcy oraz lakierowanej proszkowo ramie.
Poza tym model Canter Eco Hybrid dysponuje także znanym już szerokim asortymentem wyposażenia dodatkowego. Zaliczają się do niego – poza automatyczna klimatyzacją i poduszkami powietrznymi – również napędy dodatkowe do różnorodnych rozwiązań zabudowy.
Opracowany w Global Hybrid Center
Fuso posiada ogromne doświadczenie w zakresie napędów hybrydowych. W 1994 r. przedsiębiorstwo wyprodukowało swój pierwszy autobus hybrydowy, a dziesięć lat później opracowało drugą generację autobusów miejskich o takim napędzie. Model Canter Eco Hybrid produkowany jest seryjnie od 2006 r. W ciągu pięciu lat wyprodukowano około 1200 sztuk pierwszej generacji tego modelu. Dziesięć pojazdów Canter Eco Hybrid w latach 2008-2011 wywołało sensację na skutek zakończonego sukcesem testu flotowego w Londynie. W trzy lata pojazdy te pokonały łącznie około pół miliona kilometrów. Doświadczenia zaczerpnięte z tego testu wpłynęły również na prezentowany właśnie model…
Ze względu na rozległą wiedzę fachową firmy MFTBC właśnie w Japonii powstało Global Hybrid Center firmy Daimler Trucks. Centrum to kieruje wszelkimi działaniami w zakresie technologii hybrydowych dla wszystkich marek samochodów ciężarowych należących do koncernu Daimlera i synchronizuje te operacje.
To, jak energicznie firma MFTBC wpływa na rozwój napędu hybrydowego, można zobaczyć nie tylko na przykładzie nowego modelu Canter Eco Hybrid. Napędzany hybrydowo duży samochód ciężarowy serii Super Great pozwala także firmie Fuso badać szanse na wykorzystanie napędu alternatywnego w transporcie międzymiastowym.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.