Zużycie paliwa w czasie jazdy ma największy wpływ na środowisko w całym cyklu życia opony.
Wybierając opony o niskim oporze toczenia i regularnie sprawdzając ciśnienie w oponach, kierowca może zarówno poprawić efektywność energetyczną, jak i przyczynić się do ekologiczności jazdy. Również inne czynniki, jak surowce i emisje związane z produkcją, wpływają na ślad węglowy opon.
Zobacz także:
CONTINENTAL: PREMIERA NOWEJ OPONY LETNIEJ PREMIUMCONTACT 7
Jest wiele konkretnych sposobów, dzięki którym kierowcy mogą pozytywnie wpływać na ekologię w ruchu drogowym. Ponad 80% śladu węglowego opony powstaje podczas jej użytkowania. Mądry wybór opon, właściwe ciśnienie w oponach i ostrożny styl jazdy znacznie ograniczają emisję zanieczyszczeń – mówi Teppo Huovila, wiceprezes ds. jakości i zrównoważonego rozwoju w Nokian Tyres.
Dwutlenek węgla jest najistotniejszym gazem cieplarnianym wytwarzanym przez ruch drogowy. Kiedy użytkuje się samochód z silnikiem spalinowym, emituje on CO2 z rur wydechowych. Zazwyczaj około jednej szóstej tych emisji jest wynikiem zużycia energii przez opór toczenia opon. Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, opór toczenia odpowiada nawet za jedną czwartą emisji.
Na przykład jeżeli pojazd z silnikiem spalinowym emituje 120g CO2 na kilometr, opór toczenia opon będzie odpowiadać za 20g/km. Im niższy opór toczenia opon, tym mniej paliwa potrzeba do jazdy. W przypadku pojazdów elektrycznych niższy opór toczenia oznacza dłuższy zasięg jazdy i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Tym samym niższy opór toczenia oznacza niższą emisję CO2 i mniejszy ślad węglowy.
Opory toczenia opon mogą się znacznie różnić. Różnica jest istotna dla właściciela samochodu – i to nie tylko pod względem ekologicznym. Etykieta opon UE informuje o efektywności paliwowej w skali od A do E. Na przykład opona klasy B zużywa około 0,1 litra paliwa na 100 kilometrów mniej niż opona klasy C i 0,2 litra mniej niż opona klasy D.
Średni opór toczenia opon Nokian Tyres został zmniejszony o 8,5%, w porównaniu z rokiem 2013. Odpowiada to spalinom z 65 000 samochodów rocznie.
Ślad węglowy produkcji i surowce również przyczyniają się do ekologiczności opon
Oprócz oporu toczenia do śladu węglowego opon przyczyniają się również takie czynniki, jak surowce i emisje produkcyjne.
W porównaniu z rokiem 2015 zmniejszyliśmy już emisję gazów cieplarnianych na tonę produkcyjną o 43% i cieszymy się, że wkrótce rozpoczniemy budowę pierwszej w branży oponiarskiej fabryki o zerowej emisji CO2, aby jeszcze bardziej ją ograniczyć – mówi Huovila.
Opony produkowane są z ponad 100 różnych surowców i właśnie to one są kolejnym ważnym czynnikiem przy ocenie ekologiczności opon. Wiele surowców pochodzących z recyklingu i odnawialnych jest uważanych za szczególnie zrównoważone. Zrównoważony rozwój i ekologiczność surowców to kluczowe czynniki przy wyborze materiałów przez Nokian Tyres.
Naszym celem jest zwiększenie w naszych oponach udziału surowców pochodzących z recyklingu lub odnawialnych do 50% do 2030 roku. Zastosowanie nowych surowców wymaga wielu wysiłków w zakresie rozwoju produktu i testów, ponieważ nowe surowce mogą wpływać na różne właściwości opon. Cechy bezpieczeństwa opony nie mogą oczywiście ulec zmianie, gdy do produkcji trafią nowe, przyjazne środowisku surowce – mówi Huovila.
Prawidłowe ciśnienie w oponach optymalizuje zużycie energii i pomaga zapobiegać ich uszkodzeniom
Oprócz lekkiego toczenia się opon, dla efektywności energetycznej kluczowe znaczenie ma prawidłowe ciśnienie. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, wzrasta zarówno zużycie paliwa, jak i ryzyko ich uszkodzenia. Dlatego też regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach to prosty sposób, jak wpłynąć na ekologiczność i bezpieczeństwo jazdy.
Ogólna zasada mówi, że ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane raz w miesiącu. Jeśli ładunek jest cięższy niż zwykle, ciśnienie w oponach powinno być o 0,2 bara wyższe niż normalnie – przypomina Huovila.