Nokian Tyres wprowadza na rynek pierwsze na świecie rozwiązanie, które wie więcej o stanie opon niż sam kierowca. Mowa tu o usłudze SnapSkan.
To zupełnie nowa metoda szybkiego i skutecznego pomiaru głębokości bieżnika oraz sprawdzania bezpieczeństwa opony dzięki zastosowaniu technologii skanowania 3D.
Zobacz także:
Zautomatyzowany najazdowy skaner sprawdza stan opon, podczas gdy kamera identyfikuje pojazd na podstawie numeru rejestracyjnego. Po zakończeniu skanowania kierowca może otrzymać bezpłatny raport ze stanu opon w wiadomości tekstowej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Raport przygotowywany jest bez względu na to, którego producenta opony zamontowano w samochodzie. Co ważne, aby dokonać pomiaru, nie ma potrzeby instalacji żadnych dodatkowych urządzeń w samochodzie.
Usługa skanowania SnapSkan zostanie udostępniona w pobliżu najczęściej odwiedzanych przez kierowców miejsc, np. na parkingach. Usługa będzie oferowana we współpracy z siecią serwisów oponiarskich i samochodowych Vianor, w których użytkownicy pojazdów będą mogli również zaczerpnąć informacji o kosztach zakupu nowych, bezpiecznych opon.
Technologia została opracowana we współpracy z fińskimi partnerami, firmami Futurice i Affecto. Kontrola głębokości bieżnika nie byłaby możliwa bez zastosowania unikalnej technologii skanowania 3D, opatentowanej przez firmę Sigmavision z Wielkiej Brytanii.
SnapSkan zwiększa świadomość kierowców
Badania wykazały, że ok. 25 proc. wypadków spowodowanych złym stanem opony jest związanych z głębokością bieżnika poniżej minimalnego poziomu. Opony premium i głębokość bieżnika mają istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy – zależy od nich na przykład droga hamowania lub odporność na aquaplaning. Korzystając z opon w dobrym stanie kierowca oraz pozostali użytkownicy drogi zyskują więcej czasu na reakcję i mają większe pole manewru. Nowa technologia skanowania sprawia, że monitorowanie poziomu bezpieczeństwa opon jest proste i szybkie, ponieważ informacje nt. bieżnika są przesyłane do właściciela pojazdu drogą elektroniczną.
– Bardzo dużo osób nie ma pojęcia o stanie swoich opon. Z kolei próg graniczny określający konieczność ich wymiany jest dość wysoki. Chcemy wykorzystać nową technologię do zwiększenia świadomości kierowców na temat stopnia zużycia opon. Aby to się udało, dostęp do tego rozwiązania musi być tak prosty, jak to tylko możliwe – mówi Ville Nikkola, Dyrektor ds. Detalicznej Działalności Biznesowej firmy Vianor.
Stoimy przed wielką szansą
Nokian Tyres dąży nie tylko do opracowania opon, które są bezpieczne, przyjazne dla środowiska i zapewniają komfort jazdy, ale wprowadza także nowe usługi związane z branżą oponiarską. Idea stojąca za systemem SnapSkan zakłada szybką i łatwą promocję bezpieczeństwa na drogach wśród milionów kierowców na całym świecie.
– W niedalekiej przyszłości naszą branżę czeka dużo zmian. Do chwili obecnej sektor oponiarski pozostawał zdecydowanie w tyle za pozostałymi branżami pod względem poziomu cyfryzacji. Najwyższy czas ujarzmić technologię, która spełni potrzeby kierowców związane z oponami. Ten sektor potrzebuje odważnego pioniera. Działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i ochrony środowiska to nasza praca. Korzenie naszej firmy sięgają 1898 roku. Od tego czasu pozostajemy liderem branży, oferując produkty i usługi zapewniające bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego. Daliśmy światu pierwszą oponę zimową, a teraz wprowadzamy na rynek pierwszą usługę bezpośrednio informującą kierowców o poziomie bezpieczeństwa ich opon za pomocą wiadomości tekstowych lub poczty elektronicznej – mówi Ari Lehtoranta, Prezes i Dyrektor Generalny firmy Nokian Tyres.
– To wspaniałe, że na rynku pojawiają się cyfrowe innowacje, które ułatwiają życie kierowcom, zwiększając jednocześnie ich bezpieczeństwo. Według Fińskiego Klubu Samochodowego i Turystycznego rozwijanie takich rozwiązań jest bardzo ważne. Technologia opracowana przez Nokian Tyres zapewnia również swobodę wyboru i pozwala obniżyć koszty, ponieważ nie wymaga instalowania drogiego dodatkowego wyposażenia w samochodzie – zaznaczył Jukka Tolvanen, Manager ds. Komunikacji Fińskiego Klubu Samochodowego i Turystycznego, w trakcie dyskusji panelowej zorganizowanej w związku z wprowadzeniem usługi skanowania SnapSkan.
Pierwszy punkt skanowania zostanie oddany do użytku przy drodze dojazdowej do parkingu podziemnego Q-Park Iso Erottaja w Helsinkach. W najbliższej przyszłości punkty skanowania powstaną także w innych miejscach w Finlandii. Z czasem będzie można je znaleźć we wszystkich punktach sieci Vianor. W nadchodzących latach usługa zostanie udostępniona również w kilku innych krajach.