Rozwój opon do pojazdów elektrycznych odzwierciedla szybkie zmiany na rynku motoryzacyjnym
Producenci samochodów dążą do opracowywania pojazdów, które w minimalnym stopniu zanieczyszczają środowisko w całym swoim cyklu życia. To z kolei powoduje zmiany na rynku motoryzacyjnym. Nokian Tyres zawsze stara się oferować kierowcom zaawansowane rozwiązania, które zaspokajają ich potrzeby. W związku z tym firma bacznie monitoruje branżę i wsłuchuje się w potrzeby konsumentów.
Zobacz także:
W branży motoryzacyjnej zachodzą ogromne zmiany, a nowe modele samochodów elektrycznych szybko wchodzą do sprzedaży. W zmianach tych uczestniczymy i uwzględniamy je, opracowując opony — mówi Senior Manager działu R&D, Harri Myllymaa.
Na rynku pojawiło się kilku nowych, obiecujących producentów samochodów elektrycznych, szczególnie w USA i w Chinach. Tradycyjni europejscy producenci także wdrażają zasilanie elektryczne w swoich modelach i aktywnie informują o swoich celach oraz inwestycjach w tym zakresie.
W 2030 roku do 60–70% nowych samochodów będzie hybrydowych lub elektrycznych. Tempo tych zmian różni się jednak w zależności od kraju, dlatego monitorujemy zmiany popytu w naszych obszarach działalności – mówi Marko Saari, Head of Product Management w Nokian Tyres.
Samochody elektryczne coraz bardziej obecne w popularnych kategoriach
Pierwsze zelektryfikowane samochody były to przeważnie duże i drogie modele. Obecnie widzimy, że coraz więcej tego rodzaju pojazdów pojawia się w klasie średniej, a samochody elektryczne stają się codziennością.
Na drogach widać coraz więcej elektrycznych wersji małych samochodów rodzinnych i crossoverów. Nie wpływa to jednak zbytnio na naszą pracę, ponieważ Nokian Tyres nie ma osobnego działu koncentrującego się wyłącznie na pojazdach elektrycznych. Znaczący wzrost rynku samochodów elektrycznych uwzględniamy w swojej pracy już od dłuższego czasu. Na przykład Nokian Tyres Wetproof to dobra propozycja do średnich samochodów elektrycznych — mówi Marko Saari.
Nokian Tyres wsłuchuje się nie tylko w głosy producentów samochodów, ale też konsumentów, a dział rozwoju produktów współpracuje ze sprzedawcami z różnych rynków.
Naszymi głównymi rynkami są kraje skandynawskie, Europa Środkowa i Ameryka Północna. Wszystkie one są dla nas teraz rynkami rodzimymi – dział rozwoju produktów doskonale zdaje sobie sprawę z lokalnych warunków. Rozwój produktu trwa długo, a w jego trakcie rozważamy różne rozwiązania, które możemy wdrożyć z korzyścią dla kierowców. Nieustannie staramy się utrzymać nowoczesny charakter naszej oferty produktów — mówi Harri Myllymaa.
Równoległe kierunki rozwoju
Rozwój opony to proces złożony i wielowarstwowy, w którym przeplata się ciągłe doskonalenie modeli już dostępnych na rynku, tworzenie nowych rodzin produktów oraz innowacje techniczne. Czynnikami kształtującymi rozwój są między innymi moc, masa i niski poziom hałasu pojazdów elektrycznych. Kiedy samochód jeździ niemal bezgłośnie, niski poziom hałasu generowanego przez opony znacznie poprawia komfort jazdy.
Struktura opony i mieszanka bieżnika oraz grubość jego warstwy znacząco wpływają na hałas powodowany przez oponę, a szczególnie słyszany wewnątrz samochodu. Technologia Nokian Tyres SilentDrive pozwala osiągnąć bardzo niski poziom hałasu generowanego przez opony. Ta innowacja jest stosowana między innymi w oponach Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV.
Każdemu projektowi produktu towarzyszy szczegółowe komputerowe modelowanie i symulacja opony. Na przykład modelowanie hałasu umożliwia nam sprawdzenie, czy struktura opony lub wzór bieżnika nie będą powodować dekoncentrujących dźwięków przy określonych szybkościach. Symulujemy i modelujemy też właściwości opony związane z prowadzeniem. Są one ważne, bo nowoczesne samochody elektryczne mają dużą moc — wyjaśnia Myllymaa.
Na rozwój produktów mają też wpływ różne przepisy i zarządzenia. Na przykład, aby uzyskać klasę A, opona musi mieć określony opór toczenia, ale za kilka lat wymagania te będą bardziej rygorystyczne.
W przyszłości kwestie oporu toczenia i zrównoważonej produkcji będą mieć jeszcze większe znaczenie. Właściwości opon będą też jeszcze bardziej dostosowywane pod kątem określonych modeli samochodów elektrycznych. Choć główne obszary zainteresowania w rozwoju opon będą się zmieniać, nigdy nie pójdziemy na kompromisy pod względem bezpieczeństwa i kwestii ekologicznych — mówi Marko Saari.