NOKIAN: NOWY TOR TESTOWY POZWOLI NA TESTY OPON DO 300 KM/H

NokianTyres_Tes1

Najnowsze centrum testowe Nokian Tyres, które powstaje w Hiszpanii, umożliwi fińskiemu producentowi testowanie opon letnich, zimowych i wielosezonowych przez cały rok.

Obiekt zostanie oddany do użytku w 2020 r. Szacuje się, że całkowity koszt inwestycji wyniesie 60 milionów euro.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

W miejscu, gdzie wcześniej znajdowały się jedynie wypalone słońcem pola, obecnie wyłania się widok kilkunastu torów testowych różnego rodzaju. Pomimo intensywnych opadów w drugiej połowie kwietnia, budowa nowego centrum testowego Nokian Tyres postępuje zgodnie z planem.

Najbardziej imponującą częścią obiektu jest 7-kilometrowy, owalny tor o pochyłych zakrętach, który powstaje pod bacznym okiem niemieckiego zespołu specjalizującego się w budowie torów krzywoliniowych. Obecnie zajmuje się on topografią toru oraz budową górnej warstwy łuków.

NokianTyres_Tes2

Obiekt o powierzchni 300-hektarów położony jest w Santa Cruz de la Zarza, małej miejscowości oddalonej o około godzinę drogi od stolicy Hiszpanii, Madrytu.

– Centrum testowe w Hiszpanii to największa w historii firmy inwestycja w testowanie, która pozwoli nam tworzyć produkty jak najlepiej odpowiadające potrzebom rynków wschodzących, zgodnie z przyjętą przez Nokian Tyres strategią. Co więcej, nowy obiekt umożliwi firmie rozszerzenie prowadzonej dotychczas działalności badawczo-rozwojowej – mówi wicedyrektor ds. technologii opon, Juha Pirhonen.

W nowym centrum testowane będą głównie opony letnie, całoroczne oraz opony z wysokim indeksami prędkości, gdyż to właśnie one cieszą się szczególnie dużym popytem na wschodzących rynkach Europy Środkowej i Ameryki Północnej, gdzie już wkrótce Nokian Tyres otworzy nową fabrykę.

Do zadań centrum będzie należało także rozwijanie parametrów bezpieczeństwa nowych produktów.

NokianTyres_Tes3

Testowanie kluczem do bezpiecznych opon

Większość prac przygotowawczych pod budowę ponad 10 torów testowych nowego centrum jest już zakończona: górna warstwa gleby została usunięta. Przygotowano też miejsca, gdzie powstać mają poszczególnie tory. Kolejny etap to wymagające niezwykłej precyzji prace budowlane – w tym także układanie kolejnych warstw asfaltu – które w przypadku większości torów mają zakończyć się w 2020 r.

Na bardzo zaawansowanym etapie jest budowa owalnego toru: nachylenie południowego łuku jest gotowe, a prace ziemne zakończone. Kolejny krok to profilowanie toru oraz położenie pierwszych warstw asfaltu. Owalny tor umożliwi testowanie opon przy prędkościach do 300 km/h.

Nowy obiekt to już trzecie centrum testowe firmy, które ma stanowić uzupełnienie 700-hektarowego ośrodka w Ivalo, gdzie testowane są głównie opony zimowe oraz centrum testowego położonego w pobliżu fińskiej siedziby firmy w Nokii.

Zrównoważone podejście

Jednym z obszarów zainteresowań działalności badawczo- rozwojowej prowadzonej przez Nokian Tyres jest roślina zwana gwajulą, która potencjalnie może posłużyć jako surowiec do produkcji opon.

We współpracy z lokalnymi ośrodkami naukowymi i partnerami biznesowymi, fiński producent opon rozpoczął uprawę tej rośliny i prowadzi prace badawcze nad jej wykorzystaniem jako substytutu naturalnego kauczuku. Plantacja gwajuli zarządzana jest przez miejscowych rolników.

Firma zdecydowała się także objąć ochroną 25 hektarów ziemi budując gniazda dla jastrzębi i sów, a także specjalne wodopoje dla ptaków, które przez kolejne 3 lata objęte będą badaniami. Ponadto, na terenie obiektu firma planuje zasadzić dęby ostrolistne, a także inne gatunki drzew.