Ekstremalne warunki panujące podczas nordyckiej zimy wymagają specjalistycznej wiedzy. Dla Nokian Tyres, fińskiego producenta opon z dalekiej Północy, oraz Arctic Trucks, islandzkiej firmy specjalizującej się w konwersji pojazdów z napędem na cztery koła, to żadna nowość.
Obu firmom zdarzało się już wcześniej połączyć siły w celu poskromienia najsurowszych na świecie warunków, jakie mogą panować zimą. Najnowszym owocem współpracy tych dwóch ekspertów w dziedzinie jazdy po lodzie i śniegu jest zimowa opona Nokian Hakkapeliitta 44.
Zobacz także:
W arktycznych warunkach, niezmiernie cenne jest zaufanie do opon i pewność, że podróż nie zostanie zakłócona przez ich przebicie lub trudne warunki terenowe. Specjalne pojazdy od Arctic Truck wykorzystywane są m.in. do wypraw polarnych – w takich misjach, ogumienie musi spełniać najwyższe standardy. To właśnie dlatego, twórcy Nokian Hakkapeliitta 44 podeszli do zimy tak poważnie. Ich projekt powstał z myślą o intensywnym użytkowaniu w surowych zimowych warunkach, w których te opony czują się jak w domu.
Opona została dostosowana przede wszystkim do potrzeb specjalnych pojazdów ekspedycyjnych wyprodukowanych przez Arctic Trucks oraz wyróżnia się przyczepnością i trwałością. Nowy produkt Nokian Tyres waży około 70 kilogramów i ma ponad metr średnicy, ale mimo znacznych wymiarów z łatwością przedziera się przez głębokie śniegi.
– W środkowej części wzoru bieżnika umieszczono bardzo ostre kąty w kształcie litery „V”, które zostały zoptymalizowane z myślą o czyszczeniu rowków ze śniegu i błota pośniegowego. Zarówno szerokość bieżnika, jak i maksymalna przestrzeń powietrzna opony gwarantują, że będzie się ona sprawnie toczyć również po miękkiej nawierzchni. Śnieg nie stanowi dla Nokian Hakkapeliitta 44 żadnego wyzwania – zapewnia Kalle Kaivonen, manager ds. B+R w Nokian Heavy Tyres.
Przyczepność i precyzyjne manewrowanie w ekstremalnych sytuacjach
Nokian Hakkapeliitta 44 z łatwością toczy się po wszystkich rodzajach nawierzchni. Wzmocnione bloki barku opony pozwalają zachować równowagę podczas nagłych manewrów, a podparte żebro centralne zapewnia dobre wyczucie nawierzchni. Specjalna mieszanka użyta do wykonania bieżnika Polar Expedition łączy najwyższej klasy przyczepność w zimowych warunkach z wytrzymałością, której nie straszne jest ekstremalne zimno. Nowe ogumienie może zostać nabite kolcami – opona posiada 172 otwory, chociaż jest przeznaczona przede wszystkim do użytkowania bez nich.
To początek nowego rozdziału historii współpracy między dwoma ekspertami w dziedzinie arktycznego klimatu. Opony są dostępne w rozmiarze LT475/70 R17 i zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o ciężkich samochodach typu SUV z napędem 4×4 stworzonych przez Arctic Trucks. Produkcja opony ruszy w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Produkt będzie dostępny wyłącznie za pośrednictwem Arctic Trucks.
– Nokian Hakkapeliitta 44 to opona, na którą długo czekaliśmy. Arctic Trucks oferuje szeroki wybór rozwiązań i produktów dla samochodów z napędem na cztery koła 4×4, a dzięki temu możemy kontynuować naszą pracę nad coraz doskonalszymi pojazdami ekspedycyjnymi. Nasze samochody są wykorzystywane w najtrudniejszych warunkach na świecie: na lodowcach, w Arktyce czy w północnej części Eurazji. Współpraca z Nokian Tyres przyniosła doskonałe efekty. Mamy bardzo duże oczekiwania względem tej opony – mówi Herjolfur Gudbjartsson, dyrektor zarządzający w Arctic Trucks.
Nokian Tyres i Arctic Trucks kontynuują prace
Hakkapeliitta 44 jest kontynuacją historii, która zaczęła się w 2014 roku. To właśnie wtedy na rynek trafił pierwszy owoc współpracy, czyli zimowa Hakkapeliitta LT2 AT35, przeznaczona do dużych pojazdów z napędem na cztery koła. Wcześniej firmy długo prowadziły współpracę handlową.
Początki firmy Arctic Trucks sięgają roku 1990, kiedy to Toyota rozpoczęła w Islandii modyfikację użytkowych pojazdów sportowych i pojazdów z napędem 4×4. Dzisiaj Arctic Trucks to marka zrzeszająca czołowych profesjonalistów specjalizujących się w modyfikacjach różnorodnych samochodów z napędem na cztery koła.
Nokian Tyres opracował i wyprodukował pierwszą na świecie oponę zimową w 1934 roku. Nokian Hakkapeliitta to jedna z najbardziej znanych marek opon zimowych.
Nokian Hakkapeliitta 44
• rozmiar: LT475/70 R17;
• gębokość bieżnika: 18 mm;
• średnica: 1100 mm;
• waga: ok. 70 kg;
• maksymalne ciśnienie: 240 kPa, w oponach niskociśnieniowych należy zastosować ok. 160 kPa.