NOKIAN: 90 LAT TEMU ZAPROJEKTOWANO PIERWSZĄ OPONĘ ZIMOWĄ

Nokian Tyres świętuje 90. rocznicę swojej innowacji, opony zimowej

Tej jesieni opona zimowa obchodzi swoje 90. urodziny. Firma Nokian Tyres wynalazła pierwszą na świecie oponę zimową w 1934 roku, a 90 lat później nadal pozostaje pionierem w dziedzinie bezpiecznej jazdy zimą. Opona zimowa wciąż jest wynajdywana od nowa, aby pasować do wymagań współczesnych kierowców i zmieniających się warunków.


Zobacz relacje:

GOODYEAR: ULTRAGRIP PERFORMANCE 3 NAJLEPSZE W TEŚCIE ADAC
 

ECO


 

Bezpieczeństwo w najbardziej surowych zimowych warunkach wynaleziono w 1934 roku

Firma Nokian Tyres wynalazła oponę zimową, by radzić sobie z surową fińską zimą. Przed innowacją Nokian Tyres nie było opon odpowiednich do jazdy zimą: opony miały gładką powierzchnię i wymagały łańcuchów śniegowych, by uzyskać w zimie przyczepność. Oponę zimową cechowała szorstka rzeźba bieżnika umożliwiająca przyczepność oraz zaprojektowany wzór bieżnika na tyle otwartego, by oczyszczał się podczas jazdy ze śniegu, co umożliwiało bezpieczną podróż na zimowych drogach. Pierwsza na świecie opona zimowa, Kelirengas, Weather Tire, została zaprojektowana głównie dla ciężarówek, a dwa lata później, w 1936 roku, wprowadzono dodatkowo ulepszony projekt Lumi-Hakkapeliitta, Snow-Hakkapeliitta, specjalnie dla samochodów osobowych. Aby radzić sobie z problemami na śliskich drogach, powodowanymi przez rosnącą liczbę pojazdów i pługi, Lumi-Hakkapeliitta miała niewielkie przyssawki, zapobiegające ślizganiu się na pokrytych lodem powierzchniach. Niemal 90 lat później Hakkapeliitta Nokian Tyres pozostaje jedną z najbardziej znanych marek opon zimowych na świecie.

Innowacja uruchomiła rewolucję w zimowej jeździe – nagle dawało się osiągnąć znacznie więcej w bezpieczniejszy sposób, niezależnie od pogody. W początkach lat sześćdziesiątych do projektu dodano kolce, tworząc kolejną innowację umożliwiającą bezpieczną jazdę zimą.

Nowoczesna opona zimowa jest zarówno bezpieczna, jak i ekologiczna

Opona zimowa, jako jeden z najważniejszych elementów wyposażenia do zimowej jazdy, jest dzisiaj równie ważna jak przed 90 laty. Nowoczesna opona zimowa stanowi mieszankę około 100 różnych surowców, mniej więcej trzy razy tyle co w oponach zimowych z lat trzydziestych, a znajdują się tam surowce zarówno odnawialne, jak i z odzysku.

Opona zimowa nauczyła nas, że możemy zapewnić bezpieczeństwo trzymając się kilka kroków naprzód przed wyzwaniami. W miarę tego, jak świat wciąż się zmienia, tak samo zmieniają się wyzwania. W ciągu tych 90 lat zmieniły się warunki pogodowe, pojawiły się nowe materiały, a rozwój produktu poczynił wielkie kroki w stronę tworzenia coraz bardziej zrównoważonych ekologicznie opon – mówi Teemu Soini, wiceprezes Nokian Tyres VP do spraw innowacji i rozwoju.

Dwa główne obszary naszych innowacji i rozwoju to bezpieczeństwo i ekologia, a szczególnie dla opon zimowych bezpieczeństwo to priorytet – mówi Soini.

Różne warunki jazdy wymagają różnych opon

Nowoczesna opona zimowa bazuje na dekadach rozwoju produktu i pracy nad innowacjami. Nieustanne testowanie w prawdziwych warunkach zimowych, na przykład w ośrodku testowym Nokian Tyres w fińskiej Laponii, zapewnia, że opony produkowane przez wynalazcę opony zimowej będą chroniły kierowców we wszystkich warunkach.

Różne warunki jazdy wymagają różnych rodzajów opon zimowych, ponieważ warunki zimowe znacznie się różnią w zależności od obszaru i panującego w nim klimatu: w Europie Środkowej zimy są bardziej deszczowe, podczas gdy w Skandynawii drogi pokrywa śnieg lub lód. Dlatego Nokian Tyres dopasowuje swoje opony zimowe do warunków obszaru, dla którego są przeznaczone – mówi Marko Saari, wiceprezes do spraw zarządzania produktami z Nokian Tyres.

Oprócz różnych warunków jazdy zimą na rozwój opon zimowych wpływa również rozwój technologii samochodowej.

Na przykład opony dla pojazdów elektrycznych muszą znosić większe ciężary ze względu na dodatkową wagę akumulatora, oraz natychmiast reagować na moc o wysokim momencie obrotowym. Naszym punktem wyjścia jest to, że wszystkie nasze produkty czynią jazdę bezpieczną, niezależnie od tego, czym się jedzie. Testowanie pozostaje kluczem do zapewnienia, że osiągi opon spełniają potrzeby nowoczesnych kierowców – dodaje Saari.

Nokian Tyres produkuje opony zimowe dla rynku skandynawskiego i dla Ameryki Północnej w swojej fabryce w Finlandii, a opony dla Europy Środkowej produkowane będą w fabryce w Rumunii.

Nokian Tyres oferuje bezpieczeństwo i jakość dla europejskich dróg zimowych

Najnowsza linia opon zimowych Nokian Tyres, zaprojektowana dla kierowców europejskich, oferuje niezrównane bezpieczeństwo i pewność na drodze. Wybór właściwych opon zimowych jest niezwykle ważny dla bezpiecznej jazdy. Nasz wybór opon zimowych klasy premium zapewnia, że każdy kierowca znajdzie w tym sezonie do swojego samochodu idealnie pasujące opony. Każdy produkt przechodzi surowe testy w różnorodnych warunkach jazdy, aby spełniać wymogi europejskich zim – mówi Martin Dražík, Product Manager na Europę Środkową w Nokian Tyres.

Nokian Tyres Snowproof 2 dla samochodów pasażerskich oraz Nokian Tyres Snowproof 2 SUV dla samochodów terenowych i crossoverowych stworzono tak, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo w wymagających zimowych warunkach. Nokian Tyres Snowproof 1 pozostaje spolegliwym wyborem do codziennej jazdy, zapewniającym wiarygodną przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym. Przeznaczone dla ciężkich pojazdów komercyjnych opony Nokian Tyres Snowproof C zbudowane są tak, by radzić sobie z dużymi obciążeniami i intensywnym użytkowaniem, co zapewnia długą żywotność.

Aby uczcić 90. rocznicę, Nokian Tyres rozpoczyna kampanię rocznicową na sezon zimowy, w której znajdzie się także konkurs wiedzy dla kierowców w wybranych krajach Europy. Uczestnicy mogą sprawdzić swoją wiedzę o marce i jej produktach, z szansą na wygranie zestawu opon zimowych klasy premium w czterech rundach konkursowych. Kampania i konkurs potrwają do 24 listopada, więcej szczegółów znaleźć można na witrynie internetowej Nokian Tyres.