Nissan nie tylko wystawi do tegorocznego, 24-godzinnego wyścigu w Le Mans nowy model ZEOD RC, ale także wyposaży go w nowy silnik, który wraz z jednostką elektryczną posłuży do jego napędu.
ZEOD RC jest pierwszym samochodem zdolnym do przejechania pełnego okrążenia toru de la Sarthe wyłącznie na zasilaniu prądem. Jedno okrążenie w każdej rundzie („runda paliwowa” trwa około godziny) samochód ma pokonywać na silniku elektrycznym, a następnie rolę jednostki napędowej będzie przejmował nowy turbodoładowany trzycylindrowy silnik Nissana DIG‑T R 1.5.
Zobacz także:
SPORT
Mały silnik spalinowy waży zaledwie 40 kg, ale wytwarza imponujące 400 KM mocy. Wymiary jednostki bez osprzętu to zaledwie 500 mm wysokości, 400 mm długości i 200 mm szerokości. Wprawdzie wspomniane 40 kg to zbyt dużo, jak na bagaż podręczny do samolotu, ale same gabaryty silnika nie stanowiłyby przeszkody przed wniesieniem go na pokład w największych portach lotniczych na świecie.
Silnik DIG-T R Nissana rozwija 380 Nm momentu obrotowego przy 7500 obr./min. 10 KM na kilogram to lepszy stosunek mocy do masy, niż udało się uzyskać w nowych silnikach, które będą wykorzystywane w tegorocznych Mistrzostwach Świata Formuły 1.
W ramach całościowej koncepcji pojazdu ZEOD RC, w której nacisk położono na downsizing i efektywność, Nissan zwrócił się o pomoc przy konstruowaniu silnika do firmy Total jako nowego partnera specjalizującego się w smarach i olejach. Francuski producent ściśle współpracował z inżynierami Nissana przy opracowywaniu paliwa i środków smarujących pod kątem maksymalnego wykorzystania potencjału silnika.
W tegorocznym 24‑godzinnym wyścigu Le Mans Nissan ZEOD RC wystartuje w ramach „Garage 56“, czyli specjalnej kategorii zarezerwowanej przez Automobile Club de l‘Ouest dla pojazdów wyposażonych w nowe i przełomowe technologie, debiutujące w legendarnej francuskiej imprezie wytrzymałościowej. Wnioski wyciągnięte z prac nad rewolucyjnym samochodem wyścigowym zostaną także wykorzystane w przygotowaniach do planowanego udziału Nissana w Wytrzymałościowych Mistrzostwach Świata FIA w 2015 r. w klasie LM P1.
– Nasz zespół odpowiedzialny za silniki wykonał przy opracowywaniu tej jednostki imponującą pracę. Byliśmy pewni, że silnik elektryczny Nissana ZEOD RC wzbudzi spore zainteresowanie w Le Mans, ale nasze połączenie elektrycznego napędu bezemisyjnego „na żądanie” z rewolucyjnym silnikiem benzynowym to dopiero prawdziwe inżynieryjne cacko. Nissan jako pierwszy z liczących się producentów użyje trzycylindrowego silnika w dużej międzynarodowej imprezie sportowej. Zamierzamy utrzymać naszą pozycję branżowego lidera downsizingu. Doświadczenie zdobyte w trakcie prac przy tym silniku wykorzystamy w przyszłych seryjnych modelach Nissana. Naszym celem jest ustanowienie nowych standardów efektywności we wszystkich aspektach dotyczących samochodu, takich jak układ napędowy, aerodynamika i właściwości jezdne. Przy opracowywaniu układu napędowego ściśle współpracowaliśmy ze specjalistami z firmy Total, dążąc do zmniejszenia tarcia nie tylko w samym silniku, ale we wszystkich elementach tego układu. Tarcie to główny przeciwnik mocy. Staraliśmy się z nim walczyć, kładąc mocny nacisk na poprawę efektywności – powiedział Darren Cox, globalny dyrektor ds. sportu samochodowego w firmie Nissan.
Po kompleksowych testach na hamowni Nissan ZEOD RC z obydwoma silnikami – elektrycznym i spalinowym – w zeszłym tygodniu po raz pierwszy wyjechał na tor. Obie jednostki przekazują moc na koła z oponami Michelin za pośrednictwem tej samej, pięciobiegowej przekładni.
– Otrzymanie przez producenta samochodów zaproszenia do współpracy w charakterze partnera technologicznego w celu zademonstrowania innowacyjności pojazdu jest zawsze powodem do dumy, zwłaszcza jeżeli taka prezentacja ma się odbyć w trakcie legendarnego 24‑godzinnego wyścigu Le Mans. Dla naszych specjalistów stanowiło to motywację do opracowania rozwiązań pozwalających maksymalnie wykorzystać parametry techniczne pojazdu i obniżyć zużycie paliwa, podobnie jak ma to miejsce w przypadku pełnego asortymentu smarów i olejów Total QUuartz do samochodów osobowych – powiedział Philippe Girard z działu naukowego firmy Total.
Przez następne cztery miesiące poprzedzające debiut w tegorocznym 24‑godzinnym wyścigu Le Mans, zaplanowanym na 14-15 czerwca, Nissan ZEOD RC będzie przechodził intensywne testy.