Wypożyczalnie rowerów miejskich w ostatnich latach stały się codziennością w wielu polskich miastach. Kolejnym etapem rozwoju systemu komunikacji jest współdzielenie samochodów.
Pierwsze tego typu inicjatywy w Polsce bazują na pojazdach wyposażonych w spalinowe lub hybrydowe układy napędowe. Na tym tle wyróżnia się oparta na flocie zeroemisyjnych Nissanów LEAF i e-NV200 Miejska Wypożyczalnia Samochodów Elektrycznych VOZILLA.
Zobacz także:
Na początku listopada zainaugurowała ona swoją działalność we Wrocławiu. W ciągu trzech pierwszych dni funkcjonowania w systemie zarejestrowało się ponad 2500 użytkowników, zaś Nissany LEAF wypożyczono ponad 1400 razy, czyli średnio co 3 minuty!
System ze stolicy Dolnego Śląska jest wyjątkowy nie tylko dzięki szerokiemu wykorzystaniu aut elektrycznych, ale również szeregowi udogodnień dla użytkowników, w zdecydowanej większości niedostępnych w tego typu inicjatywach w innych polskich miastach. Kierowcy każdego ze 190 Nissanów LEAF oraz 10 vanów e-NV200, które docelowo będą funkcjonowały w ramach VOZILII, mogą jeździć buspasami, korzystać ze specjalnych miejsc parkingowych oraz wjeżdżać w strefy standardowo zamknięte dla aut.
W rezultacie car- sharing obok wypożyczalni rowerów miejskich oraz autobusów i tramwajów stanowi nowoczesne uzupełnienie systemu komunikacyjnego miasta.
– Jesteśmy przekonani, że VOZILLA nie tylko wpłynie na jakość życia mieszkańców Wrocławia, ale również pozwoli odkłamać wiele mitów na temat aut elektrycznych, takich jak zbyt mały zasięg uniemożliwiający codzienne funkcjonowanie. Jeśli w ciągu jednego dnia pojedynczy pojazd może wesprzeć kilkadziesiąt osób w ich zadaniach prywatnych lub biznesowych, to tym bardziej mógł to zrobić w przypadku indywidualnego właściciela. Dodatkowo idea car- sharingu doskonale wpisuje się w wizję rozwoju elektro- mobilności Nissana, według której samochód elektryczny jest częścią szerszego ekosystemu – mówi Dorota Pajączkowska, PR Manager marki Nissan w Polsce.
Nissan LEAF, który stał się filarem systemu VOZILLA, to najpopularniejszy samochód elektryczny na świecie, który od swojej premiery w 2010 roku został sprzedany w ponad 300 000 egzemplarzy. Sprawdzona konstrukcja oraz sięgający 250 km (NEDC) zasięg umożliwi sprawne, codzienne funkcjonowanie miejskiej wypożyczalni. Bez wątpienia dodatkowym atutem jest jego zeroemisyjny charakter, który będzie wsparciem w walce ze smogiem we Wrocławiu.
– Jak pokazały doświadczenia z innych europejskich miast car-sharing może przyczynić się do zmniejszenia korków. Badania wykazują, że 1 pojazd współdzielony może zastąpić od 9 do 13 prywatnych samochodów i tym samym zwiększyć miejską przestrzeń. Inicjatywa ma również zachęcić wrocławian do zamiany prywatnego auta na transport miejski, którego częścią jest system – mówi Robert Oporski, dyrektor ds. rozwoju biznesu firmy Enigma, zarządzającej Miejską Wypożyczalnią Samochodów Elektrycznych VOZILLA.
Wypożyczenie pojazdu jest realizowane w systemie free floating, czyli auto na minuty. Dla kierowcy oznacza to usługę „all inclusive” – w ramach opłaty uwzględniono bowiem koszty rezerwacji, jazdy i parkowania. Każda minuta jazdy standardowo kosztuje złotówkę, ale z okazji uruchomienia usługi do końca listopada opłata ta wynosi jedynie 50 groszy za minutę. Minuta postoju to z kolei koszt 10 groszy.
Użytkownicy systemu mają do dyspozycji ponad 100 Nissanów LEAF. Docelowo flotę wypożyczalni będzie tworzyło 190 takich pojazdów oraz dodatkowo 10 dostawczych Nissanów e-NV200. VOZILLA jest efektem podpisanej w lutym br. umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym między samorządem a firmą Enigma. Umowa obowiązuje przez 5 lat.