Obowiązująca od bliska półtora roku ustawa o elektro- mobilności przyczyniła się do znacznego wzrostu zainteresowania samochodami elektrycznymi ze strony administracji i spółek Skarbu Państwa.
Prawo nakłada na samorządy obowiązek posiadania od 2020 r. minimum 10 proc. “elektryków” w swojej flocie (w 2025 roku wymóg ten wzrośnie do 30 proc).
Zobacz relacje:
Określa też minimalną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania, które mają zostać zainstalowane w danej gminie.
Wychodząc naprzeciw tym regulacjom Urząd Miasta we Wrocławiu zastąpił swoje najbardziej wyeksploatowane spalinowe samochody służbowe nowymi pojazdami zeroemisyjnymi – modelami LEAF. Do tej pory urząd dysponował dwoma takimi autami, które użytkowali pracownicy Wydziału Środowiska Rolnictwa oraz Wydziału Inżynierii Miejskiej.
Teraz do urzędu trafiło osiem Nissanów LEAF, które będą służyły we wrocławskich jednostkach miejskich. Miasto zdecydowało się na wynajem samochodów na 3 lata.
Nissany LEAF będą wykorzystywane do wykonywania codziennych obowiązków służbowych, przede wszystkim związanych z pracą w terenie, w Miejskim Centrum Usług Socjalnych, Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, Zarządzie Zasobu Komunalnego, Zarządzie Inwestycji Miejskich, Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta oraz we wrocławskim Urzędzie Miejskim.
– Pozyskanie Nissanów LEAF zapewni nam nie tylko wypełnienie obowiązku ustawowego w postaci posiadania minimum 10 proc. samochodów zeroemisyjnych, ale to przede wszystkim kolejny sposób na walkę o czystsze powietrze we Wrocławiu. Nie jest to też ostatnia inwestycja w takie środki transportu, w przyszłości planujemy bowiem rozbudowę naszej floty o kolejne elektryczne samochody – powiedziała Anna Badeńska z Wydziału Inżynierii Miejskiej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Modernizacja floty samochodów wpisuje się w strategię Wrocławia, które wdraża koncepcję smart city.
– Dbamy o zrównoważony rozwój miasta i dokładamy starań, żeby stawało się ono przyjaznym miejscem do zamieszkania, pracy i spędzania wolnego czasu. W ramach strategii smart city szukamy sposobów na bardziej efektywne i oszczędne zarządzanie miastem i jego instytucjami, dlatego też koncentrujemy się na działaniach wspierających mobilność i transport publiczny, działaniach proekologicznych i proinnowacyjnych – komentuje Robert Bednarski, Dyrektor Biura SmartCity i Zarządzania Projektami we Wrocławiu.
– Wrocław jest kolejnym miastem, które zdecydowało się wzbogacić swoją flotę o Nissany LEAF, co jest dla nas dużym powodem do dumy. Cieszymy się także, że coraz więcej samorządów wspiera rozwój elektro- mobilności, która jest ważną częścią strategii Nissana – mówi Dorota Pajączkowska, PR Manager polskiego oddziału Nissan Sales CEE.
Nissany LEAF drugiej generacji, które trafiły do Urzędu Miasta we Wrocławiu wyposażone są w silniki elektryczne o mocy 150 KM oraz akumulatory o pojemności 40 kWh. Według protokołu WLTP zasięg auta w cyklu miejskim wynosi 389 km, zaś w cyklu mieszanym 270 km.