NISSAN: TAK KROJONO NA MIARĘ WNĘTRZE MODELU MIKRA

niss-mic-w1

Europejczycy są coraz wyżsi. Według oficjalnych badań do najwyższych ludzi na świecie zaliczają się mieszkańcy Holandii i Skandynawowie, a przeciętny Holender ma dziś 182,5 cm wzrostu.

Jednak nie każdy może patrzeć na innych aż tak bardzo z góry — przeciętna Greczynka mierzy tylko 160 cm. Takie zróżnicowanie okazało się fascynującym wyzwaniem dla inżynierów Nissana projektujących nowy model Micra.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Nie tylko musieli stworzyć wnętrze pojazdu, które zapewniałoby znakomity komfort kierowcy i pasażerom niezależnie od wzrostu, ale także zmieścić je w gabarytach małego samochodu z nadwoziem o długości tylko 3999 mm.

Zespół Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE) w Cranfield w Wielkiej Brytanii wywiązał się z tego zadania. Nowa Micra może poszczycić się znaczną ilością miejsca z przodu, między innymi dzięki innowacyjnemu podejściu polegającemu na… skrojeniu samochodu na miarę jego użytkowników.

niss-mic-w2

– Sama idea jest bardzo prosta. Wybraliśmy pracowników NTCE o różnej posturze, a następnie dokładnie zmierzyliśmy każdego z nich, od wzrostu, poprzez wysokość linii wzroku w pozycji siedzącej, aż po długość ramion i nóg. Dzięki temu zawsze mieliśmy w pogotowiu co najmniej 200 osób, które mogliśmy poprosić o szybkie zweryfikowanie naszych najnowszych pomysłów lub wprowadzanych zmian. Oczywiście opieraliśmy się także na wewnętrznych normach, ale informacje zwrotne od prawdziwych ludzi były niezwykle istotne – wyjaśnia Lee Griggs, starszy inżynier ds. ergonomii w NTCE.

Rozpiętość wzrostu pracowników, którzy pomagali przy projektowaniu przestronnego wnętrza Nissana Micra wynosiła od 152 do ponad 200 centymetrów. Już na wczesnym etapie projektowania komfort oraz możliwość regulacji pod kątem wysokich i niskich kierowców wskazano jako główne czynniki gwarantujące, że kabina Micry będzie atrakcyjna dla klientów przesiadających się z większych modeli.

Takie osoby oczekują również znakomitego wzornictwa i dobrych gatunkowo materiałów wykończeniowych. Dlatego zespół pod kierownictwem Griggsa starannie analizował różne profile sylwetki i długości kończyn, natomiast projektanci Nissana pracowali nad stworzeniem atrakcyjnego, nowoczesnego wnętrza.

niss-mic-w3

Tak powstała niezwykła deska rozdzielcza w kształcie „szybującego skrzydła”, z wbudowanym ekranem dotykowym systemu multimedialnego, który stanowi standardowe wyposażenie wszystkich wersji oprócz podstawowej. Dwukolorowe, miękkie materiały deski rozdzielczej są standardem w każdej wersji. Dostępne są również atrakcyjne opcje personalizacji kabiny.

Ergonomiczne wnętrze nowego auta przyczyniło się także do poprawy bezpieczeństwa. Na przykład dzięki wykorzystaniu kamer wysokiej rozdzielczości i technologii śledzenia ruchu gałek ocznych na etapie projektowania inżynierowie NTCE mogli dokładnie ocenić, na które strefy deski rozdzielczej i przyrządy kierowcy spoglądają najczęściej i jak długo na nie patrzą. W trakcie prac nad pojazdem dane te pomogły określić finalny układ jego wnętrza.

W połączeniu z najnowszymi zaawansowanymi technologiami bezpieczeństwa sprawia to, że nowa Micra jest jednym z najbezpieczniejszych małych samochodów na rynku. Wśród dostępnych opcji są takie rozwiązania, jak system inteligentnej interwencji przy niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu oraz inteligentny system hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych.