Nissan przedstawił szczegóły swojej najnowszej płyty podłogowej dla samochodów elektrycznych – CMF-EV – i ujawnił informacje dotyczące zaawansowanych technologii, które będą wykorzystywane w przyszłych modelach bezemisyjnych.
Platforma CMF-EV, nieoficjalnie nazywana w Nissanie „czarodziejskim latającym dywanem”, daje projektantom szerokie pole do popisu, aby mogli na nowo zdefiniować doświadczenia kierowcy i pasażerów.
Zobacz także:
Nowa płyta podłogowa, stworzona specjalnie dla samochodów elektrycznych, będzie kluczowym elementem programu Nissan Ambition 2030 – długofalowej wizji firmy, która zakłada zwiększenie możliwości w zakresie mobilności i dotarcie do szerszego grona odbiorców za pomocą elektryfikacji.
CMF-EV poszerza również możliwości współpracy pomiędzy markami Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Platforma umożliwi maksymalizację wydajności produkcji tak, aby osiągnąć cele przewidziane we wspólnym planie działań do 2030 roku. To z kolei przyczyni się do dostarczenia optymalnej wartości klientom, których czeka ekscytująca, zelektryfikowana przyszłość.
Jak niedawno zapowiedzieli członkowie Aliansu, do 2030 roku na tej płycie podłogowej zbudowanych zostanie 15 elektrycznych modeli.
Platforma CMF-EV to cud kreatywnej inżynierii. Od wyjątkowej ilości przestrzeni, dzięki której we wnętrzu pojazdu można poczuć się jak w salonie (zwiększona długość kabiny w stosunku do całej długości samochodu), po możliwość wykorzystania najnowocześniejszej technologii sterowania napędem e-4ORCE – jej uniwersalny charakter sprawia, że możliwe staje się przesunięcie granic inżynierii i potencjału projektowego – powiedział Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów, Nissan Motor Co., Ltd.
Opracowana specjalnie na potrzeby pojazdów elektrycznych płyta podłogowa odegra kluczową rolę, umożliwiając Nissanowi wprowadzenie do Europy gamy zelektryfikowanych crossoverów w odpowiedzi na nowe normy emisji spalin, a Ariya stanie się liderem zmian w kierunku zelektryfikowanej przyszłości.
Trzon zmodernizowanej gamy modelowej Nissana stanowił będzie nowy, w 100% elektryczny crossover. Model ten, oparty na architekturze CMF-EV, będzie produkowany w ramach hubu Nissana EV36Zero – pierwszego na świecie ekosystemu produkcji pojazdów elektrycznych, skupionego wokół fabryki Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
CMF-EV to symbol technologicznej innowacji. Dzięki swojemu modułowemu charakterowi ma ogromny potencjał oraz otworzy drogę ku nowej, ekscytującej generacji samochodów elektrycznych Nissana i pozostałych członków Aliansu – dodał Pierre Loing.
Jak skonstruować salon na kołach?
Kładąc podwaliny koncepcji otwartej płyty podłogowej (open floor concept), inżynierowie Nissana zaprojektowali platformę CMF-EV jako w pełni płaską. Miejsca na silniki elektryczne zostały zaplanowane w bezpośrednim sąsiedztwie przedniej i tylnej osi, a zestawy akumulatorów stworzono tak, by były maksymalnie spłaszczone i tworzyły wzmocnienie konstrukcyjne platformy.
Ariya jest pierwszym modelem, w którym zastosowano tę koncepcję. Przykładowo, przesunięcie układu klimatyzacji nieco dalej do przodu oraz optymalizacja położenia przednich i tylnych siedzeń, możliwa dzięki wyeliminowaniu tunelu środkowego, pozwoliły projektantom Nissana dobrze wykorzystać całą dostępną przestrzeń. Kabina modelu Ariya daje poczucie przestronności, z dużą ilością miejsca na nogi – mamy wrażenie, że siedzimy w salonie na kołach. Przestrzeń może być jeszcze bardziej dopasowana do potrzeb podróżujących dzięki ruchomej konsoli środkowej.
Wraz z modelem Ariya Nissan otwiera nowy, ekscytujący rozdział swojej historii elektryfikacji. Ten przełomowy samochód był wyjątkową szansą dla naszych zespołów z całego świata, by zaprezentować to, czego przez ostatnią dekadę nauczyliśmy się o elektrycznej mobilności, ale również by sprostać wysokim oczekiwaniom, jakie zostały nam narzucone. Platforma CMF-EV reprezentuje ten właśnie etos – powiedział David Moss, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie, Nissan Technical Centre Europe.
Perfekcyjna harmonia mocy i panowania nad pojazdem
Płyta podłogowa zapewnia również korzyści klientom, dając im elastyczność wyboru wyposażenia, które odpowiada ich potrzebom. Co równie istotne, CMF-EV jest kompatybilna z licznymi zespołami napędowymi – w tym z pojedynczym silnikiem oraz dwoma silnikami współpracującymi z napędem e-4ORCE.
e-4ORCE to najbardziej zaawansowana technologia sterowania napędem na wszystkie koła Nissana. Dzięki serii precyzyjnych sygnałów przekazywanych do silnika elektrycznego i układu hamowania, innowacyjny system zapewnia idealną równowagę między osiągami a poziomem kontroli nad pojazdem i daje kierowcy większą pewność prowadzenia niezależnie od rodzaju nawierzchni.
System e-4ORCE minimalizuje również efekt ściągania samochodu podczas hamowania, optymalizując rozdział siły hamowania między przednie i tylne koła dla jeszcze bardziej stabilnej i komfortowej jazdy.
Nissan Ariya jest już dostępny w przedsprzedaży w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Holandii, a w kolejnych miesiącach wstępne zamówienia zbierane będą także na kolejnych rynkach europejskich. W Polsce samochód pojawi się latem tego roku.
Ariya to zaledwie jeden wielu z ekscytujących modeli, które zobaczymy latem na europejskich drogach. Nissan przygotowuje się do wzmocnienia ofensywy zelektryfikowanych pojazdów. Więcej informacji i pełna gama modelowa zostaną ogłoszone wkrótce.