Konsorcjum pięciu partnerów branżowych z sukcesem zakończyło evolvAD – najnowszy brytyjski projekt badawczy poświęcony technologiom autonomicznej jazdy.
Było to dotychczas najbardziej wymagające i kompleksowe przedsięwzięcie tego typu w Wielkiej Brytanii.
Zobacz relacje:
BYD: NOWA TECHNOLOGIA ŁADOWANIA SAMOCHODU Z MOCĄ JEDNEGO MEGAWATA
Projekt evolvAD korzysta z rezultatów wcześniejszych projektów prowadzonych w Wielkiej Brytanii przy wsparciu Nissana – HumanDrive i ServCity – które przybliżyły urzeczywistnienie idei autonomicznej jazdy zgodnie z globalną wizją japońskiej marki, by budować czystszy, bezpieczniejszy i bardziej przyjazny dla wszystkich świat.
Projekt obejmował osiem lat intensywnych badań, w trakcie których przejechano w trybie jazdy autonomicznej ponad 25 tys. kilometrów po brytyjskich autostradach, centrach miast, osiedlach mieszkaniowych i drogach pozamiejskich bez ani jednego wypadku.
David Moss, wiceprezes Nissana ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania), powiedział: Wszystkie trzy projekty badawcze odniosły ogromny sukces, poszerzając naszą wiedzę i zrozumienie działania technologii autonomicznej jazdy w wymagających warunkach drogowych.
To był zaszczyt pracować nad rozwojem rozwiązań z zakresu jazdy autonomicznej wspólnie z naszymi nieocenionymi partnerami. Ta technologia nie tylko sprawia, że jazda jest bezpieczniejsza dzięki ograniczaniu wpływu błędu ludzkiego i czystsza za sprawą większej efektywności, lecz może także dać dostęp do mobilności szerszej grupie ludzi, która dziś jest tego pozbawiona ze względu na lokalizację, wiek czy niepełnosprawność.
Zespół ekspertów z naszego ośrodka Nissan Technical Centre Europe w Cranfield w Wielkiej Brytanii będzie dalej rozwijał tę technologię, abyśmy w ciągu najbliższych lat mogli zaoferować naszym klientom usług mobilności oparte na jeździe autonomicznej.
Udana realizacja projektu evolvAD otwiera drogę do kolejnego etapu wdrażania systemów autonomicznej jazdy. W jego ramach oceniana będzie gotowość brytyjskich miast i regionów na wprowadzenie w przyszłości systemów i usług opartych na jeździe autonomicznej.
Projekt evolvAD, realizowany przez konsorcjum pięciu partnerów z Nissanem jako liderem technicznym, był współfinansowany ze środków rządowych i przez partnerów konsorcjum. Państwowy Fundusz Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility) wynoszący 100 mln funtów jest zarządzany przez Centrum Autonomicznych Pojazdów Połączonych z Internetem (Centre for Connected and Autonomous Vehicles, CCAV), a za rozdysponowanie środków odpowiada brytyjska agencja ds. innowacyjności – Innovate UK.
Przez 21 miesięcy pięciu partnerów – Nissan, Connected Places Catapult, Humanising Autonomy, SBD Automotive i TRL – zapewniało techniczne wsparcie dla brytyjskiego łańcucha dostaw w przygotowaniach do masowego wdrożenia technologii autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii.
Nissan prowadzi globalne badanie pod tytułem „Usługa mobilności autonomicznej” w Japonii (Nissan Research Centre), Wielkiej Brytanii (Nissan Technical Centre Europe) i Stanach Zjednoczonych (Nissan Advanced Technology Centre w Dolinie Krzemowej). Częścią tego badania były testy najnowszego autonomicznego pojazdu „Easy Ride” opartego na Nissanie Serena w Jokohamie w Japonii, gdzie firma planuje uruchomić usługi mobilności autonomicznej.
Projekt evolvAD wpisuje się w aktualne działania Nissana na rzecz rozwoju autonomicznej mobilności za sprawą wniosków i danych pozwalających zrozumieć, w jaki sposób dopracować tę technologię, by mogła być bezpiecznie używana w różnych warunkach drogowych na całym świecie.
W czasie trwania projektu evolvAD Autonomiczne Pojazdy Połączone z Internetem (Connected and Autonomous Vehicle, CAV) były testowane na różnych symulatorach i prywatnych torach testowych, a następnie zostały wpuszczone na drogi osiedlowe i pozamiejskie w ramach najbardziej rygorystycznego testu technologii jazdy autonomicznej, jaki kiedykolwiek przeprowadzono w Wielkiej Brytanii.
Drogi tego typu są szczególnym wyzwaniem dla technologii jazdy autonomicznej, zwłaszcza wąskie, jednopasmowe uliczki na osiedlach mieszkaniowych wymagające jazdy z niskimi prędkościami. Do jazdy z wyższymi prędkościami po krętych drogach wiejskich bez oznakowania poziomego Nissan stworzył system kontroli zawieszenia do samochodu autonomicznego, który wspomaga działanie hamulców i układu kierowniczego tak, aby dorównywać umiejętnościami zaawansowanemu kierowcy.
Wykorzystując infrastrukturę, taką jak monitoring wizyjny na osiedlach mieszkaniowych, pojazdy autonomiczne evolvAD otrzymywały informacje zwiększające ich „świadomość sytuacyjną”. Stworzyło to unikalne studium badawcze dotyczące sposobów wykorzystania komunikacji pojazd-infrastruktura (V2I) w celu poprawy wydajności pojazdów autonomicznych (CAV) oraz opracowania zupełnie nowych technologii V2I.
Robert Bateman, kierownik projektu evolvAD oraz kierownik zespołu Nissana ds. badań i zaawansowanych rozwiązań technicznych w Nissan Technical Centre Europe (NTCE), powiedział: Po udanej realizacji evolvAD i poprzednich projektów przejdziemy do badania gotowości Wielkiej Brytanii do wdrożenia systemów jazdy autonomicznej. Ponownie we współpracy z partnerami przeprowadzimy kompleksową analizę potrzeb infrastrukturalnych i regulacyjnych w całym kraju i opracujemy krytyczne uwagi dla organów legislacyjnych i planistycznych, na podstawie których możliwe będzie udane wdrożenie usług mobilności autonomicznej w odpowiednim miejscu i czasie.