Zakłady Nissana w Sunderland uruchomiły produkcję modelu Qashqai trzeciej generacji, jednocześnie wspierając rozwój nowego pokolenia utalentowanych pracowników produkcyjnych.
Po wdrożeniu inwestycji o wartości 400 milionów funtów, najnowsza wersja crossovera zjeżdża z linii produkcyjnej nr 1 w zakładach obchodzących właśnie 35-lecie swojej działalności.
Zobacz relacje:
Od momentu wprowadzenia modelu Qashqai na rynek 14 lat temu, jego udział w brytyjskiej produkcji samochodów sięgnął 20%. Z okazji rozpoczęcia wytwarzania nowej generacji tego crossovera, Nissan oferuje wszystkim uczniom w regionie North-East możliwość wzięcia udziału w Nissan Skills Foundation – firmowym programie, który ma przyciągnąć młodzież do pracy przy produkcji i w działach inżynieryjnych.
Alan Johnson, wiceprezes Nissana ds. produkcji na rynku brytyjskim, powiedział: Zakłady w Sunderland mają za sobą 35 lat doświadczeń w tworzeniu wysokiej jakości pojazdów, a umiejętności i wiedza najwyższej klasy zespołu są podstawą do tworzenia nowych samochodów.
Od momentu uruchomienia sprzedaży modelu Qashqai w 2007 roku, ponad 3,5 miliona klientów w Europie zdecydowało się na jego zakup. Trzecia generacja reprezentuje zupełnie nowy poziom technologii, konstrukcji i osiągów, jakiego użytkownicy oczekują od prawdziwego crossovera.
Wiemy, że młodzi ludzie mają za sobą trudny rok, dlatego postanowiliśmy – z okazji uruchomienia produkcji modelu nowej generacji – podjąć działania, które otworzą wiele możliwości przed młodym pokoleniem utalentowanych pracowników. Każdemu uczniowi z regionu North-East chcemy dać szansę skorzystania z programu Nissan Skills Foundation.
Qashqai bije kolejne rekordy od momentu wprowadzenia na rynek pierwszej generacji modelu w 2007 roku. Na rynku brytyjskim, najszybciej ze wszystkich tworzonych tam samochodów, przekroczył kolejne poziomy miliona, dwóch milionów i trzech milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Z linii w Sunderland zjechało dotychczas ponad 3,5 miliona sztuk. Qashqai odpowiada za mniej więcej jedną trzecią całkowitej dotychczasowej produkcji zakładu. Jednocześnie, od roku 2007 co piąty produkowany na tym rynku samochód to Qashqai. Tym samym model ten pobił rekord wolumenu produkcji w Wielkiej Brytanii.
Pracownicy zakładów w Sunderland odbyli tysiące godzin szkoleń przed rozpoczęciem prac nad nowym modelem Qashqai, zaprojektowanym, skonstruowanym i montowanym na terenie Wielkiej Brytanii. Nissan zatrudnia ponad 7 000 pracowników w Paddington, Maple Cross, Cranfield, Lutterworth i Sunderland. Kolejne 24 000 osób pracuje u brytyjskich dostawców marki i około 5 000 w salonach na terenie całego kraju.
Alan Johnson dodał: Qashqai to coś więcej niż dorobek naszych zakładów – to znacząca część całego brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. Byliśmy pionierami w segmencie crossoverów. Każdy nowy model cieszył się coraz większą popularnością wśród klientów.
Jestem przekonany, że model trzeciej generacji – z którego produkcji jesteśmy w Sunderland bardzo dumni – będzie kontynuował tradycję sukcesów.
Program Nissan Skills Foundation powstał w 2014 r. z myślą o zachęcaniu młodych ludzi do rozpoczynania kariery zawodowej w branży produkcyjnej. Rozwinął się do 10 aktywności przeznaczonych dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Obejmuje również wsparcie dla szkół z regionu uczestniczących w międzynarodowych konkursach STEM (z ang. nauka-technologia-inżynieria-matematyka). Do dziś w programie wzięło udział ponad 65 000 młodych ludzi z całego regionu.
Technologia nowej generacji wymaga nowych obiektów produkcyjnych
Nissan przeznaczył 400 milionów funtów na zakłady w Sunderland w celu wsparcia produkcji modelu Qashqai trzeciej generacji. Do kluczowych inwestycji należą druga wielkogabarytowa linia pras oraz system recyklingu złomu Cyclone. Dzięki niemu Qashqai jest pierwszym modelem powstającym w tej fabryce wytwarzanym w większości z aluminium.
Środki inwestycyjne przeznaczono również na 117 robotów dla działu karoserii, który wykorzystuje zarówno aluminium, jak i nowy rodzaj stali o ultrawysokiej odporności na rozciąganie, zapewniającej Nissanowi Qashqai najlepsze wyniki z zakresu bezpieczeństwa w tej klasie.
Qashqai trzeciej generacji to także nowe, wyraziste barwy lakieru – dostępnych jest pięć dwukolorowych kombinacji. Cztery roboty wykorzystujące najnowszą technologię nakładają cienką warstwę wygłuszającą wnętrze pojazdu i zapewniają kierowcy komfort związany z obniżeniem hałasu.
Do znaczących ulepszeń w dziale montażu końcowego nadwozi należy wprowadzenie automatycznego urządzenia odbierającego i sekwencjonującego. Tym samym, po raz pierwszy w zakładach w Sunderland, montowana jest tylna klapa z tworzywa sztucznego, która zmniejsza masę samochodu.
Qashqai jest zbudowany na platformie Aliansu – CMF (Common Module Family), dzięki której znacznie zmodernizowano proces montażu zawieszenia: nowe zawieszenie przednie i tylne oraz układ kierowniczy zapewniają wyższe osiągi i lepszą dynamikę pojazdu.
Co nie mniej istotne, zaawansowana technologia modelu Qashqai obejmuje również nowoczesne układy cyfrowe służące do programowania i uruchamiania samochodu.