Ruszyła produkcja w Europie nowego Nissana LEAF — kolejnej generacji samochodu elektrycznego. Pierwsze nowe auta opuściły linię produkcyjną w zakładach w Sunderland w Wielkiej Brytanii.
Rozpoczęło się więc odliczanie czasu do momentu, kiedy pierwsi klienci odbiorą swoje samochody w lutym przyszłego roku.
Zobacz także:
Nowy model, który jest wizytówką wizji inteligentnej mobilności Nissana i już zdobył kilka międzynarodowych nagród, oferuje większy zasięg niż jego poprzednik, dynamiczną stylistykę, zaawansowane technologie wspomagające kierowcę oraz rozszerzone opcje łączności.
– Nissan wyznaczył drogę wprowadzania samochodów elektrycznych w Europie w 2011 roku. Od tego czasu, z roku na rok, coraz więcej klientów podziela naszą wizję przyszłości motoryzacji. Cieszymy się z rozpoczęcia produkcji w Sunderland oraz z tego, że nowy Nissan LEAF będzie dostępny na europejskich rynkach już od lutego – powiedział Kevin Fitzpatrick, wiceprezes ds. produkcji w europejskim oddziale marki.
Nowe auto oferuje zasięg zwiększony do 378 km na jednym ładowaniu, co pozwala na dłuższe podróże trasami wyznaczonymi przez rozbudowaną europejską sieć stacji szybkiego ładowania CHAdeMO.
Najnowocześniejsze technologie zastosowane w nowym Nissanie LEAF to między innymi:
– e‑Pedal, który umożliwia kierowcy ruszanie, przyspieszanie, zmniejszanie prędkości i zatrzymywanie samochodu tylko poprzez regulowanie nacisku na pedał przyspieszenia, co zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem i zmniejsza stres związany z prowadzeniem. Za pomocą systemu e‑Pedal można nawet utrzymać samochód w miejscu na pochyłości. System ten należy do wyposażenia standardowego już w podstawowej wersji modelu.
– ProPILOT, czyli zaawansowany system wspomagający kierowcę, automatycznie kontroluje odległość od pojazdu poprzedzającego i koryguje tor jazdy, pomagając utrzymać Nissana LEAF pośrodku pasa ruchu. Funkcje te mogą znacznie poprawić wrażenia z jazdy autostradą, zarówno w intensywnym, jak i płynnym ruchu.
– ProPILOT Park to technologia umożliwiająca zaparkowanie nowego Nissana LEAF za naciśnięciem przycisku. W pełni automatyczna funkcja, korzystająca z zaawansowanej technologii przetwarzania obrazu z czterech kamer o wysokiej rozdzielczości oraz sygnałów z 12 czujników ultradźwiękowych rozmieszczonych ze wszystkich stron pojazdu, wprowadza samochód na wybrane miejsce parkingowe.
Nissan LEAF jest produkowany w Wielkiej Brytanii od 2013 roku z przeznaczeniem na rynki europejskie. Od 2011 roku w Europie sprzedano ponad 85 000 egzemplarzy tego modelu, który początkowo trafiał na stary kontynent z zakładów Nissana w Oppamie w Japonii. Po pierwszych inwestycjach o wartości 420 mln funtów Nissan zainwestował w swoje zakłady w Sunderland dalsze 36 mln funtów w związku z wprowadzeniem nowej generacji modelu LEAF, przyczyniając się do powstania ponad 2000 miejsc pracy w samej firmie oraz u jej brytyjskich kooperantów.
Jeszcze przed uruchomieniem produkcji, w ubiegłym miesiącu, Nissan LEAF zdobył pierwsze ważne międzynarodowe laury przyznane przez Consumer Technology Association na dorocznej uroczystości CES Unveiled w Nowym Jorku, zorganizowanej w ramach targów CES (Consumer Electronics Show). Nissan LEAF został uhonorowany: nagrodą Best of Innovation CES za „inteligentne rozwiązania w pojazdach i technologię jazdy autonomicznej” oraz wyróżnieniem CES za „technologie dla lepszego świata”.
Oprócz nowego Nissana LEAF zakłady w Sunderland produkują także zajmujące czołowe pozycje w segmencie crossoverów modele Qashqai i Juke oraz Q30 i QX30 marki Infiniti. W ubiegłym roku zakłady obchodziły jubileusz 30‑lecia, a w tym roku łączna produkcja przekroczyła próg 9 milionów pojazdów, utrwalając pozycję Sunderland jako największej fabryki samochodów w motoryzacyjnej historii Wielkiej Brytanii.