NISSAN: ROCZNICOWE MODELE Z CZYLI EDYCJE SPECJALNE

nissan-z1

Gdy w 1969 roku zadebiutował Datsun Z, był on prawdziwym objawieniem w motoryzacyjnym świecie. Przystępny cenowo, niezawodny samochód sportowy, w tamtych czasach była to absolutna nowość.

Elegancki, komfortowy i nadający się do codziennej jazdy — przy cenie wersji podstawowej wynoszącej 3626 USD model był autem sportowym dostępnym praktycznie dla każdego.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

W krótkim czasie klienci na całym świecie mogli odkrywać przyjemność stylowego podróżowania ulubionymi krętymi drogami. W 1970 roku globalna sprzedaż wzrosła do ponad 40 000 egzemplarzy. Wraz z pierwszą generacją „zetki” narodziła się tradycja, a dzięki stylowi, osiągom, innowacyjnym rozwiązaniom technicznym oraz emocjom przedstawiciele serii Z już od kilkudziesięciu lat są liderami swojego segmentu.

W ciągu 50 lat Nissan wprowadził kilka edycji limitowanych upamiętniających najważniejsze wydarzenia w historii modelu Z.

nissan-z2

1980 Datsun 280ZX 10th Anniversary Edition

Na 10‑lecie pierwszej „zetki” Nissan zaprezentował limitowaną edycję specjalną 280ZX. Sukces modeli Z zachęcił producenta do zastosowania w 280ZX luksusowych materiałów i rozwiązań, takich jak skórzana tapicerka foteli czy system nagłośnienia hi‑fi, odróżniających ten model od bardziej oszczędnego 240Z.

Model 280ZX 10th Anniversary Edition, wyprodukowany w liczbie zaledwie 3000 egzemplarzy, jest dziś gratką dla kolekcjonerów. Największą popularnością cieszyły się samochody z czarno- złotym nadwoziem i ozdobnymi pasami. Wyprodukowano ich 2500 sztuk. Pozostałe 500 egzemplarzy było polakierowanych na czerwono i czarno. Każdy samochód miał na desce rozdzielczej tabliczkę z kolejnym numerem (egzemplarze na rynek kanadyjski miały emblemat liścia klonu).

Datsun 280ZX z 1980 roku był napędzany rzędowym silnikiem o pojemności 2,8 litra, rozwijającym 132 KM mocy i 144 lb‑ft (195 Nm) momentu obrotowego.

Moc była przekazywana na tylne koła za pośrednictwem 5‑biegowej skrzyni manualnej. Samochód wyróżniał się też złotym emblematem „Z” na masce silnika, złotymi lub czarnymi felgami z lekkiego stopu, naklejkami z rocznicowym wieńcem na przednich błotnikach i klapie bagażnika, spryskiwaczami reflektorów, nową rękojeścią dźwigni zmiany biegów, brązową lub bordową skórzaną tapicerką foteli, dachem z przyciemnianego szkła z centralną listwą wzmacniającą oraz mocnym, 40‑watowym systemem nagłośnienia z czterema głośnikami.

Rok 1980:

– najpopularniejsza piosenka (Billboard): „Call Me”; wykonawca: Blondie;

– najlepszy film: „Sprawa Kramerów”;

– ajpopularniejszy program / serial TV: „Dallas”;

– inne godne uwagi modele Nissana z tego roku: Sunny (B310), Pulsar (N10).

nissan-z3

1984 Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary Edition

1984 Nissan 300ZX Turbo 50th Anniversary Edition powstał na 50‑lecie firmy Nissan, założonej w grudniu 1933 roku. Na rynek USA wyprodukowano tylko 5148 egzemplarzy tego samochodu. Dodatkowe 300 sztuk trafiło do Kanady.

300ZX Turbo z 1984 roku był napędzany silnikiem V6 o pojemności 3 litrów, rozwijającym 200 KM mocy i 227 lb‑ft (308 Nm) momentu obrotowego. Towarzyszyła mu 5‑biegowa przekładnia manualna lub 4‑biegowy automat.

W kabinie kierowca miał do dyspozycji szczytowe osiągnięcia stylistyczne i technologiczne lat 80.: wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami do sterowania systemem audio oraz cyfrowe wskaźniki. Samochód miał też elektronicznie sterowane, sportowe zawieszenie.

300ZX 50th Anniversary Edition można było rozpoznać po takich elementach jak jubileuszowe emblematy „Nissan 50th Anniversary”, przednie i tylne błotniki z charakterystycznymi detalami oraz obręcze kół z lekkiego stopu o wzorze turbiny ze złotymi akcentami w ażurowej części. Skórzane fotele oraz dywaniki ozdobiono haftowanymi emblematami. Na futurystycznym zestawie wskaźników dominował LED‑owy obrotomierz.

Był także cyfrowy wyświetlacz prędkości oraz wskaźnik przyspieszenia. Wzmacniacz Bodysonic regulował natężenie dźwięku przy przednich fotelach na podstawie profilu akustycznego odtwarzanej muzyki.

Rok 1984 był nie tylko kamieniem milowym w historii Nissana jako producenta samochodów. Model Z z tego roku był również najlepiej sprzedającym się samochodem sportowym w Ameryce.

Rok 1984:

– najpopularniejsza piosenka (Billboard): „When Doves Cry”; wykonawca: Prince;

– najlepszy film: „Czułe słówka”;

– najpopularniejszy program / serial TV: „Dynastia”;

– inne godne uwagi modele Nissana z tego roku: Silvia (S110), Datsun Truck (720).

nissan-z4

2005 Nissan 350Z 35th Anniversary Edition

Po tymczasowym opuszczeniu rodzimego japońskiego rynku w 2000 roku (z Ameryki samochód wycofano w 1997 roku) nowy Z podbił świat w 2003 roku. Pierwsza „zetka” z odrodzonej serii była oparta na innowacyjnej platformie FM (Front Midship — silnik za przednią osią). Do jej napędu posłużył mocny silnik V6 o pojemności 3,5 litra i wysokiej kulturze pracy. Jednostka oznaczona symbolem VQ35 ED (w skrócie VQ) rozwijała 287 KM mocy i 274 lb‑ft (371 Nm) momentu obrotowego.

W 2005 roku Nissan zaprojektował wersję specjalną na 35. rocznicę modelu Z. Nissan 350Z 35th Anniversary Edition był dostępny w kolorze żółtym Ultra Yellow, srebrnym Silverstone lub czarnym Super Black. Zastosowano w nim także zabiegi tuningowe i modyfikacje poprawiające osiągi.

Inżynierowie Nissana zwiększyli moc silnika o 13 KM, do pełnych 300 koni. Manualna skrzynia biegów miała 6 przełożeń. Do specjalnego wyposażenia rocznicowej wersji należały także specjalne oznakowanie modelu, pięcioramienne 18‑calowe felgi z lekkiego stopu, mały przedni spojler, hamulce Brembo oraz sześciogłośnikowy system audio Bose klasy premium.

Rok 2005:

– najpopularniejsza piosenka (Billboard): „We Belong Together”; wykonawca: Mariah Carey;

– najlepszy film: „Za wszelką cenę”;

– najpopularniejszy program / serial TV: „CSI: Kryminalne zagadki…”;

– inne godne uwagi modele Nissana z tego roku: GT-R PROTO, Frontier NISMO (D40).

nissan-z5

2010 Nissan 370Z 40th Anniversary Edition

W 2009 roku pojemność silnika VQ z 350Z zwiększono do 3,7 litra, a nazwę modelu zmieniono odpowiednio na 370Z.

Rok później Nissan wprowadził wersję 370Z 40th Anniversary Edition. Wyprodukowano zaledwie 1000 sztuk tej specjalnej edycji opartej na wersji Touring, wyposażonej w przekładnię manualną i pakiet sportowy obejmujący spojlery z przodu i z tyłu, hamulce Nissan Sport, 19‑calowe kute obręcze kół RAYS z lekkiego stopu, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem lepkościowym oraz innowacyjną technologię SynchroRev Match dostosowującą prędkość obrotową silnika w trakcie zmiany przełożeń.

Wizualnie samochód wyróżniał się specjalną wersją kolorystyczną „40th Graphite”, a także czerwonymi zaciskami hamulców i emblematami przypominającym o 40‑leciu modelu. Luksusowe fotele z czerwoną skórzaną tapicerką miały oparcia z wytłoczonym logo 40‑lecia.

Ze skóry wykonano także boczki drzwi i mieszek dźwigni zmiany biegów, a ścieg na obszytej skórą kierownicy przypominał szwy na piłce do baseballu. W każdym egzemplarzu umieszczono pamiątkową tabliczkę, a klient otrzymywał także luksusowy satynowy pokrowiec na samochód.

Rok 2010:

– najpopularniejsza piosenka (Billboard): „TiK ToK”; wykonawca: Ke$ha;

– najlepszy film: „The Hurt Locker. W pułapce wojny”;

– najpopularniejszy program / serial TV: „American Idol”;

– inne godne uwagi modele Nissana z tego roku: LEAF, Juke (F15), Nissan New Mobility Concept.

Model Z został zaprezentowany w 1969 roku jako przystępny cenowo samochód sportowy na co dzień. Od tamtej pory wszystkie kolejne „zetki” powstawały według tej koncepcji. Nie jest zatem zaskoczeniem, że entuzjaści modelu są dziś nim tak samo zafascynowali, jak wszyscy jego fani przez ostatnie 50 lat.