NISSAN: QASHQAI SKOŃCZYŁ DZIESIĘĆ LAT (TAK POWSTAWAŁ MODEL)

Nissan_Qashq1

Nissan Qashqai jest obecny na rynku już od dekady – pojawił się w salonach w całej Europie na początku 2007 roku, reprezentując nowy segment – kompaktowych crossoverów.

Wprowadzenie modelu do produkcji wiązało się z pewnym ryzykiem. Poniżej przedstawiamy historię powstania pojazdu, który wpisuje się w oblicze europejskiej motoryzacji.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Po utworzeniu Sojuszu Renault- Nissan w 1999 roku nowy prezes koncernu – Carlos Ghosn – nakreślił jasne wytyczne. Konieczna była gruntowna zmiana gamy produktów oferowanych przez japońską markę w Europie. Przykładem uzasadniającym taką konieczność był oferowany przez Nissana hatchback segmentu C – Almera – który nie sprzedawał się zbyt dobrze na starym kontynencie. Wizja Ghosna była prosta – następca tego modelu musiał oferować klientom coś więcej. Zespoły specjalistów odpowiedzialnych za projektowanie, technologię oraz procesy produkcyjne zasiadły do desek kreślarskich.

Nissan_Qashq2

Na początku 2002 roku 25-osobowe grono menedżerów i dyrektorów firmy Nissan udało się w podróż do centrum technicznego marki w Japonii. Spotkanie, które tam odbyli, rozpoczęło 12-miesięczny proces projektowania Almery nowej generacji. W ramach prowadzonych prac określono podstawowe parametry nowego modelu – jak ma wyglądać, w jakie silniki zostanie wyposażony oraz jakie będzie miał osiągi. Już od początku zakładano, że samochód będzie różnił się od poprzedniego modelu i będzie od niego nieco większy, tak by konkurować z takimi rywalami, jak SEAT Altea czy Volkswagen Golf Plus.

Trudne decyzje

Jednak nie wszystkie prace zespołu przebiegały bez zakłóceń. Po 9 miesiącach od rozpoczęcia projektu, na spotkaniu 13 grudnia 2002 roku, członkowie zespołu doszli do kilku bolesnych wniosków. Najważniejszym z nich było to, że samochód nie wpisywał się po prostu w obietnicę marki Nissan „Innovation that excites” (Ekscytujące innowacje dla wszystkich) oraz że nie spełniłby oczekiwań klientów w stosunku do marki.

– Przeanalizowaliśmy dane i stwierdziliśmy, że nowa Almera nie spełni naszych nadziei pod względem poziomu konkurencyjności. Nie odzwierciedlała ona podstawowych wartości marki, czyli innowacyjności i emocji, ani kierunku, jaki firma obrała, wprowadzając na rynek takie modele, jak 370Z, X‑Trail czy Micra trzeciej generacji – wspomina Peter Brown, który pełnił wówczas (podobnie jak i dzisiaj) rolę dyrektora ds. oceny pojazdów w Europejskim Centrum Technicznym Nissana (NTCE).

Przełamywanie konwencji

Członkowie zespołu skierowali swoje rozważania w innym kierunku – zaczęli zastanawiać się, czy Nissan może stworzyć coś zupełnie nowego i nieoczekiwanego. Coś, co przełamałoby barierę pomiędzy tradycyjnymi segmentami rynku.

– Wpadliśmy na pomysł, by stworzyć coś w rodzaju pomniejszonego Murano. Byliśmy przekonani, że taki samochód wyeliminowałby niektóre bariery stojące na drodze do posiadania SUVa. Myśleliśmy o modelu, który zostałby zaprojektowany w taki sposób, by jego pozycja rynkowa przełamywała stereotypy popularnych w Europie sedanów i hatchbacków – dodaje Peter Brown.

Nissan_Qashq3

W roku 2002 auta segmentu SUV gwałtownie zyskiwały na popularności. Mimo to, wielu nabywców tradycyjnych sedanów i hatchbacków wciąż obawiało się zakupu tego rodzaju pojazdu ze względu na swoje tradycyjne przekonania, jakimi kierowali się przy wyborze nowego samochodu. Przeprowadzone przez Nissana badania klientów ujawniły, że SUV-y były postrzegane jako zbyt duże do sprawnego poruszania się w mieście oraz niepraktyczne w codziennym użytkowaniu. Klientom nie podobało się również wysokie zużycie paliwa i pozbawione wyrazu wykończenie wnętrza.

– Udało nam się przekonać firmę, że część z tych barier możemy przełamać, zapożyczając najlepsze elementy z rodzinnego hatchbacka i wzbogacając je tymi elementami SUVa, które najbardziej pociągają klientów. Tak właśnie narodziła się koncepcja pierwszego crossovera – wyjaśnia Peter Brown.

Kolejnym etapem były prace badawcze, koncentrujące się głównie na ekonomicznym uzasadnieniu stworzenia pojazdu, który byłby mniejszym bratem popularnego modelu X-Trail – pojazdu równie pożądanego, praktycznego i wszechstronnego, jak SUV, lecz charakteryzującego się rozmiarami, dynamiką i kosztami eksploatacji typowymi dla rodzinnego hatchbacka. Na potrzeby wewnętrzne ukuto określenie „miejski nomad”.

Wysiłek zmotywowanego zespołu

Zespoły projektowe Nissana na całym świecie stanęły przed wyzwaniem stworzenia założeń dotyczących wyglądu nadwozia i wnętrza nowego pojazdu. Biuro Nissan Design Europe (NDE) przedstawiło dwie propozycje, lecz żadna z nich nie została wykorzystana w produkcyjnej wersji Nissana Qashqai. Jedna urzeczywistniła się natomiast w postaci koncepcyjnego modelu, zaprezentowanego w roku 2004.

Ostatecznie zdecydowano się na nadwozie zaprojektowane przez Globalne Centrum Projektowe Nissana w Japonii, zaś autorem wnętrza została pracownia Nissan Design America. Ponieważ Qashqai miał być pierwotnie modelem przeznaczonym wyłącznie dla klientów w Europie, nadzór nad kolejnymi etapami procesu projektowania obydwu elementów przejęło biuro NDE.

Nissan_Qashq4

– NDE zostało dopiero co przeniesione z Monachium i Cranfield do Londynu, więc mieliśmy wielu nowych pracowników. Wszyscy wiedzieliśmy, że mamy okazję udowodnić, jak dużą wartość ma nasza praca dla nowego zespołu projektowego Sojuszu. Chcieliśmy pokazać wszystkim, że możemy współpracować z wieloma uczestnikami projektu, tworząc udany produkt definiujący nowy sektor rynku – wspomina Dave Godsell, który pełnił wtedy (i pełni obecnie) pełni rolę kierownika projektu ds. projektowania w NDE.

Zadanie opracowania rozwiązań konstrukcyjnych powierzono inżynierom z Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE) w brytyjskim Cranfield.

– Był to dopiero drugi przypadek, w którym centrala w Japonii zleciła NTCE opracowanie nowego modelu od podstaw. Byliśmy podekscytowani perspektywą stworzenia czegoś całkowicie nowego. Sam pomysł był bardzo prosty: weź tradycyjnego SUVa i spraw, aby był tańszy, zwrotniejszy i bardziej kompaktowy – zauważa Peter Brown.

Zupełnie nowy kierunek innowacji

Nie mając możliwości wzorowania się na poprzednim modelu ani dokonania porównań z podobnymi produktami konkurencji, Nissan sformułował zestaw kluczowych parametrów, które miały pomóc w zdefiniowaniu wymiarów i osiągów prekursora segmentu crossoverów.

– Zachowaliśmy wyższą pozycję za kierownicą, większe koła i prześwit typowy dla SUV-a, lecz przeprojektowaliśmy kabinę tak, aby pasażerowie mieli poczucie podróżowania wewnątrz samochodu, a nie «na nim» – mówi Peter Brown.

Nissan_Qashq5

Wysoki podłokietnik, wysoko poprowadzona linia okien oraz konsola centralna inspirowana stylem samochodów osobowych to atrybuty wnętrza stworzonego z myślą o kierowcy, które jest niezbędne do tego, by zachęcić do nowego modelu klientów zainteresowanych wcześniej tradycyjnymi hatchbackami.

Prace nad nowym crossoverem były kontynuowane przez cały rok 2003 i 2004. Inżynierowie NTCE wykorzystywali do testów specjalny pojazd – na zewnątrz wyglądał on jak Renault Scenic z silnikiem 1.5 dCi – sprawdzając konfigurację wnętrza i rozwiązania technologiczne. Tymczasem dział planowania produktów analizował pierwsze dane z badania opinii klientów, w tym potencjalnych nabywców zarówno rodzinnych hatchbacków, jak i SUV-ów, starając się poznać wrażenia i opinie przyszłych użytkowników.

Koncepcyjny Qashqai

Wersję koncepcyjną modelu zaprezentowano na Salonie Samochodowym w Genewie 2 marca 2004 roku. Nazwano ją Qashqai. Określenie to pochodzi od nazwy irańskiego plemienia i jest związane z rolą „miejskiego nomada”, jaką samochód miał pełnić na rynku. Pierwsze wrażenia były raczej sceptyczne.

Nissan nie utracił jednak wiary w to, że Qashqai jest trafioną koncepcją. Informacja prasowa wysłana podczas premiery samochodu okazała się być prorocza. Czytamy w niej: „Nissan jest jednym z pierwszych producentów motoryzacyjnych, który dostrzegł ewolucję w upodobaniach klientów, którzy będą kupować coraz więcej takich samochodów, jak Qashqai.”

Po genewskiej prezentacji kontynuowano prace projektowe dotyczące wersji produkcyjnej i ostatecznie zdefiniowano zarówno parametry stylistyczne, jak i techniczne pojazdu. W tym samym czasie podjęto również decyzję, że Qashqai będzie następcą zarówno Almery, będącej przedstawicielem segmentu C, jak i sprzedawanej w segmencie D Primery. Primera była dość udanym modelem, ale jej sprzedaż nie dorównywała wynikom osiąganym przez liderów tego segmentu rynku.

Nissan_Qashq6

Wraz z postępem prac nad modelem Qashqai musiała zostać podjęta decyzja, gdzie będzie on produkowany.

– W 2006 roku walczyliśmy o to, by Qashqai był produkowany w Sunderland. Od tego czasu NMUK przekształcił się z zakładów produkcyjnych w znacznie bardziej zintegrowaną część przedsiębiorstwa, bowiem projekt ten umożliwił nam znacznie ściślejszą współpracę z działami inżynierii i projektowym, niż przy jakimkolwiek innym modelu – wspomina Kevin Fitzpatrick, wiceprezes ds. produkcji w Europie (pracuje w zakładach NMUK od początku ich istnienia, od 30 lat).

Popyt na nowy model był tak duży, że szybko zrewidowano plany produkcyjne ze 120 000 do 160 000 sztuk wyprodukowanych już w pierwszym roku. Obecnie, od blisko sześciu lat, zakłady pracują w systemie 3-zmianowym, by nadążyć za popytem na Nissana Qashqai.

Wersja produkcyjna modelu Qashqai

W trakcie kameralnej, zimowej sesji testowej przeprowadzonej w styczniu 2006 roku w Finlandii, za kółkiem pierwszy raz zasiedli przedstawiciele mediów. Odkryli, że producent przewiduje stosunkowo niewielki udział wersji z napędem na cztery koła (4×4) w ogólnej sprzedaży.

– Aby obniżyć cenę samochodu i zredukować zużycie paliwa, obok wersji z silnikiem o pojemności 2 litrów stosowanym także w modelu X‑Trail, chcieliśmy zaoferować Nissana Qashqai także z jednostką wysokoprężną 1,5 i benzynową 1,6 litra – zauważa Peter Brown.

Pierwszy na świecie seryjnie produkowany kompaktowy crossover zadebiutował na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2006 r. Nissan zdecydował się zachować nazwę Qashqai, pomimo licznych protestów typu „a jak to się wymawia?”

Nissan_Qashq7

Rozpoczęcie sprzedaży modelu Qashqai

Qashqai trafił do sprzedaży w lutym 2007 roku i od samego początku okazał się być wielkim rynkowym przebojem. Do końca roku w Europie sprzedano go w liczbie ponad 100 000 egzemplarzy. Największym rynkiem była Wielka Brytania, w której nabywców znalazło 18 000 sztuk. Samochód zdobył wiele nagród – przy czym aż 14 z nich przyznano mu już w pierwszym roku sprzedaży. Znalazły się wśród nich trofea za najlepszego SUV-a i pojazd miejski, prestiżowy tytuł „Samochodu Roku” i wyróżnienie za wyniki sprzedaży flotowej.

Na początku 2008 roku na rynku pojawiła się 7-miejscowa wersja modelu nosząca nazwę Qashqai+2 i oferująca większym rodzinom wyższy poziom praktyczności. O jej atrakcyjności świadczyły kompaktowe wymiary: nadwozie było jedynie o 21 mm dłuższe niż w standardowym modelu Qashqai, tymczasem wewnątrz wygospodarowano miejsce dla dwóch dodatkowych, podróżujących z tyłu pasażerów. W Europie sprzedano w sumie 235 000 tysięcy egzemplarzy modelu Qashqai+2.

Do roku 2010 Nissan sprzedał łącznie na starym kontynencie imponującą liczbę 1,2 mln sztuk modelu Qashqai. Był to doskonały moment na zaprezentowanie odświeżonej wersji modelu. Oprócz zmienionego wyglądu przedniej części nadwozia, Nissan zastosował innowacyjną technologię ułatwiającego parkowanie systemu kamer 360 st. – do dziś jest to jeden z kluczowych atutów sprzedażowych pojazdów marki.

Jak udoskonalić lidera swojej klasy

Popyt na crossovery nieustanie rósł, a Nissan pracował już nad całkiem nowym wcieleniem swojego pionierskiego modelu. Światowy debiut modelu Qashqai drugiej generacji miał miejsce na Salonie Samochodowym w Genewie w 2014 roku. Był on niemal 5 cm dłuższy, oraz niższy i szerszy od swojego poprzednika. Charakteryzował się bardziej opływową i muskularną sylwetką nadwozia, a we wnętrzu – wyższym poziomem jakości.

Nissan_Qashq8

Samochód zachował swój pierwotny charakter typowego crossovera, podwyższoną pozycję kierowcy i przystępne koszty eksploatacji, jednocześnie oferując więcej cech oczekiwanych od eksploatowanego na co dzień pojazdu rodzinnego. Jego główną zaletą była szeroka gama nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jednym z nich był pakiet Safety Shield, obejmujący układ automatycznego hamowania awaryjnego, ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy oraz system rozpoznawania znaków drogowych.

W 2014 roku nowy model zdobył prestiżowy tytuł „Samochodu Roku” przyznawany przez uznany brytyjski magazyn What Car? i został uhonorowany przez tą samą redakcję wyróżnieniem dla Najlepszego Małego SUV-a w latach 2015 i 2016. Od roku 2014 sprzedano w Europie 700 000 egzemplarzy modelu Qashqai drugiej generacji.

10 lat na pozycji lidera w segmencie crossoverów

Dwie generacje Nissana Qashqai w ciągu 10 lat oraz jasno określona i spójna wizja pozycjonująca samochód jako najlepszy pojazd miejski, to główne czynniki, które pozwoliły uzyskać nieustanny wzrost sprzedaży. Dzisiaj Qashqai ma aż 21 bezpośrednich konkurentów…

Nissan koncentrował swoje wysiłki na nowych produktach. W 2010 roku rozszerzył gamę pionierskich crossoverów, prezentując model Juke. Opierał się on na udanej koncepcji modelu Qashqai, lecz charakteryzował się jeszcze mniejszymi wymiarami zewnętrznymi. Dopełnieniem \oferty crossoverów mark był X-Trail trzeciej generacji.

Po 10 latach, sprzedaż modelu Qashqai stanowi podstawę komercyjnego powodzenia Nissana w Europie. Do końca 2016 roku w Europie sprzedano w sumie 2,3 mln egzemplarzy modelu Qashqai. Samochód jest obecnie oferowany na 99 rynkach całego świata – od Antigui, przez Australię, po Algierię i Angolę. Globalna sprzedaż osiągnęła od roku 2007 ponad 3,3 miliona egzemplarzy. Model zdobył od roku 2007 ponad 80 nagród, w tym 19 tytułów „Samochodu Roku”…