Nissan nawiązuje współpracę z Enel w celu stworzenia systemu przechowywania energii „Second Life”, zbudowanego z używanych akumulatorów z samochodów elektrycznych
Projekt „Second Life” łączy akumulatory wycofane z użytku w samochodach elektrycznych Nissana z konwencjonalną elektrownią w Melilli w Hiszpanii, której operatorem jest Endesa – hiszpańska spółka-córka Enel Group – poprawiając stabilność sieci energetycznej, gdy nie jest ona podłączona do głównego źródła zasilania.
Zobacz relacje:
Projekt, który jest pierwszą taką inicjatywą w Europie, opiera się na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego i został wybrany jako „inicjatywa członkowska” przez Światowe Forum Ekonomiczne (WEF). Już w 2020 roku został uhonorowany przez BASF – Klub Doskonałości w zakresie Zrównoważonych i Trwałych Rozwiązań (Club de Excelencia En Sostenibilidad) – i otrzymał nagrodę w kategorii Najlepsze Praktyczne Rozwiązanie Gospodarki Cyrkularnej. Wyróżnienie to przyznawane jest dużym przedsiębiorstwom za najlepsze praktyki w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego w Hiszpanii. Otrzymują je projekty odpowiadające na wyzwania stawiane przez ograniczone zasoby naturalne za pomocą modeli biznesowych, które wykorzystują założenia gospodarki cyrkularnej.
W ramach współpracy Nissan dostarczył akumulatory z samochodów elektrycznych, podczas gdy Loccioni – firma odpowiadająca za integrację systemów – zadbała o prawidłowe ich zintegrowanie w celu stworzenia obiegu zamkniętego. Projekt wykorzystuje zaawansowane rozwiązania oparte na prostym założeniu: gdy akumulator przestaje być użyteczny w samochodzie, można go wtórnie wykorzystać w dużym stacjonarnym systemie przechowywania energii. System ten, połączony z elektrownią Endesy w Melilli, pozwala uniknąć przerw w dostawach energii elektrycznej w przypadku nadmiernego obciążenia sieci energetycznej, poprawia jej niezawodność oraz zapewnia ciągłość dostaw energii dla lokalnej ludności. Generator awaryjny składa się z 48 używanych akumulatorów z Nissanów LEAF oraz 30 nowych.
Populacja Melilli, która korzysta z lokalnej sieci energetycznej, liczy niemal 90 000 mieszkańców. Sieć jest zasilana energią pochodzącą z elektrowni Endesy i nie jest częścią krajowej sieci dystrybucyjnej.
Soufiane Elkhomri, dyrektorka ds. usług energetycznych Nissana w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania), wyjaśnia: W Nissanie wierzymy, że przyszłość będzie zelektryfikowana. Dzięki nawiązanej współpracy możemy uczynić tę przyszłość bardziej inteligentną i wydajną. Współpraca z firmą Enel pozwoliła nam stworzyć model systemu drugiego życia dla akumulatorów, które nawet po wycofaniu z użytku w samochodach mogą mieć cały szereg innych zastosowań. Jest to doskonały przykład nieskończonych możliwości związanych z ponownym wykorzystaniem akumulatorów z pojazdów elektrycznych w ramach gospodarki obiegu zamkniętego.
Salvatore Bernabei, dyrektor generalny Enel Green Power, powiedział: Stworzenie technologii przechowywania energii ma kluczowe znaczenie, jeżeli chcemy zwiększyć udział odnawialnych źródeł energii w naszych systemach tak, byśmy mogli prawdziwie kształtować produkcję energii elektrycznej w przyszłości. Co więcej, w Enel Group wykorzystujemy narzędzia zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki cyrkularnej. Dokładniej rzecz biorąc, projekt pokazuje, że – zgodnie z zasadami Otwartej Innowacji – jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania, które pozwolą wykorzystać tak podstawowe komponenty, jakimi są akumulatory, po ich wycofaniu z eksploatacji. Temat ten jest kluczowy dla kwestii wykorzystania energii pochodzącej ze zrównoważonych źródeł.
Ernesto Ciorra, dyrektor ds. innowacyjności Enel Group: To projekt, w który głęboko wierzyliśmy już od pierwszego dnia. Włączyliśmy do niego ważnych partnerów, ale liczyliśmy również na niesłabnące zaangażowanie naszych kolegów, a także na możliwość pracy w prawdziwej, działającej elektrowni, gdzie mogliśmy wdrożyć nasze rozwiązania przechowywania energii w używanych akumulatorach. Coś, co kilka lat temu uznalibyśmy za niemożliwe, teraz jest w zasięgu ręki.
Używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissana dostarczają energii, gdy są podłączone i przechowywane w elektrowni Endesy w Melilli. Są w stanie zapewnić moc 4 MW i mają zdolność generowania do 1,7 MWh energii, gdyby elektrownia została odłączona od sieci. Wówczas instalacja magazynowania energii jest w stanie zasilać sieć energetyczną Melilli przez 15 minut, co pozwala na zresetowanie systemu i ponowne uruchomienie dostaw energii.
Zapewnienie wtórnego wykorzystania akumulatorów samochodowych jest w dalszym ciągu priorytetem dla Nissana. Projekt „Second Life” to kolejny przykład na to, jak firma wspiera gospodarkę obiegu zamkniętego zgodnie z ideą programu Ambition 2030, czyli długoterminowej wizji, która zakłada zwiększenie możliwości w zakresie mobilności.