Nissan rozpoczął produkcję nowego crossovera Juke w zakładach w Sunderland, doinwestowanych w związku z tym kwotą 100 mln funtów.
Nowe auto, zaprojektowane, skonstruowane i produkowane w Wielkiej Brytanii, powstało specjalnie z myślą o europejskich rynkach.
Zobacz także:
Druga generacja miejskiego crossovera będzie produkowana wyłącznie w Sunderland. Jeszcze nie wiadomo, jak ewentualny Brexit wpłynie w przyszłości na ceny modelu. Premiera samochodu ma miejsce prawie 10 lat po tym, jak debiutował Juke pierwszej generacji. Teraz Nissan wprowadza nowy poziom technologii i opcji łączności w kategorii miejskich crossoverów.
Samochód jest dziełem stylistów i inżynierów z europejskich centrów projektowych i badawczo- rozwojowych Nissana w Paddington w Londynie oraz Cranfield w Bedfordshire. Dwie trzecie kooperantów zaopatrujących linię produkcyjną pochodzi z krajów UE, które będą jednocześnie odbiorcami 70 proc. produkcji.
– Trzydzieści pięć lat temu Nissan postanowił, że zbuduje w Wielkiej Brytanii fabrykę, która będzie zaopatrywać europejskie rynki. Dziesięć milionów pojazdów później zakłady w Sunderland są największą fabryką w historii brytyjskiej motoryzacji, a nowy Juke jest najlepiej skomunikowanym samochodem Nissana. Chciałbym przypomnieć, że z obecnością Nissana w Wielkiej Brytanii związanych jest ponad 35 000 miejsc pracy. Dziękuję naszym doświadczonym i wykwalifikowanym zespołom z Paddington, Cranfield i Sunderland, a także całemu gronu kooperantów, za ich wysiłek, który zaowocował wprowadzeniem tego nowego modelu- powiedział Gianluca de Ficchy, prezes Nissan Europe.
Oprócz zorganizowania ponad 5000 godzin szkoleń dla wysoce zespołów w związku z wdrożeniem nowego modelu firma zainwestowała także w modernizację zakładów, w których będzie powstawał Juke, wyposażony w szereg zaawansowanych technologii oraz oferujący szerokie możliwości personalizacji wnętrza i nadwozia.
W tłoczni zainstalowano między innymi ponad 27 nowych zestawów form, które będą wykrawać i wytłaczać elementy z wysokowytrzymałej stali, składające się na atrakcyjne, muskularne, ale też znacznie przestronniejsze nadwozie dynamicznego crossovera o bezkompromisowych osiągach. W lakierni zbudowano cztery nowe komory lakiernicze, w których nadwozia będą malowane w 15 dwukolorowych kombinacjach.
Juke jest napędzany oszczędnym 1‑litrowym, 3‑cylindrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym, który również jest produkowany w Sunderland. Jednostka rozwijająca 117 KM mocy oferuje lepsze osiągi przy niższym zużyciu paliwa i wyższej kulturze pracy w porównaniu z silnikiem o pojemności 1,6 l montowanym w modelu pierwszej generacji.
W związku z produkcją Juke na linii numer 2 potrzebny będzie dodatkowy personel. W ramach reorganizacji produkcji załoga tej linii zostanie wzmocniona o dodatkowych pracowników przeniesionych z linii numer 1, a obie linie produkcyjne będą działać w trybie dwuzmianowym. Ogólna liczba pracowników zakładu pozostanie bez zmian.
Dzięki aktualizacjom oprogramowania drogą radiową i usługom opartym na połączeniu z Internetem Juke jest najlepiej skomunikowanym Nissanem w historii marki. Jest wyposażony w pokładowy system NissanConnect, 8‑calowy ekran dotykowy, hotspot Wi-Fi oraz system rozpoznawania mowy. Po raz pierwszy dostępna będzie zaawansowana technologia ProPILOT, czyli zaawansowany asystent kierowania, przyspieszania i hamowania wspomagający jazdę autostradą jednym pasem ruchu.
Sprzedaż modelu na rynkach europejskich rozpocznie się pod koniec listopada.