Największe zakłady produkcyjne Nissana w Europie zostały podłączone do nowej farmy solarnej. Nowa instalacja o mocy 4,75 MW w fabryce w Sunderland, złożona z ponad 19 000 paneli fotowoltaicznych, uzyskała już pełną sprawność operacyjną.
To ważny etap w realizacji przedstawionej przez markę wizji inteligentnej mobilności i celu całkowitego wyeliminowania emisji z pojazdów oraz śmiertelności w wypadkach drogowych.
Zobacz także:
Farma solarna została zbudowana obok 10 turbin wiatrowych, które już dostarczają czystą energię dla zakładów Nissana w Sunderland, gdzie ulokowano produkcję w pełni elektrycznego modelu LEAF oraz akumulatorów do tego pojazdu z przeznaczeniem na rynek europejski.
– W Europie wyprodukowaliśmy ponad 50 000 egzemplarzy modelu LEAF, wliczając w to jego nową wersję z zasięgiem wydłużonym do 250 kilometrów. Wraz z 10 już pracującymi turbinami wiatrowymi w Sunderland nowa farma solarna jeszcze bardziej ograniczy wpływ pojazdów marki Nissan na środowisko naturalne w całym ich cyklu życiowym – powiedział Colin Lawther, wiceprezes ds. produkcji, zaopatrzenia i zarządzania łańcuchem dostaw w Nissan Europe.
Nissan rozpoczął wprowadzanie odnawialnych źródeł energii w Sunderland w 2005 roku, kiedy to zainstalowano dwie pierwsze turbiny wiatrowe. 6,6 MW z 10 turbin wiatrowych oraz 4,75 MW z farmy solarnej daje łącznie 11,35 MW mocy wytwórczej ze źródeł odnawialnych w Sunderland. Odpowiada to 7 proc. zapotrzebowania zakładów na elektryczność lub ilości energii potrzebnej do wyprodukowania 31 374 pojazdów.
Farma solarna została zbudowana i zainstalowana w obrębie toru, na którym Nissan testuje pojazdy w Sunderland. Wykonawcą była firma European Energy Photovoltaics, a 100 proc. energii wytworzonej na farmie będzie wykorzystywane przez Nissana.
Uruchomienie instalacji zbiega się w czasie z 30‑leciem rozpoczęcia produkcji samochodów marki Nissan w Wielkiej Brytanii. Dziś zakłady Nissana są największą fabryką samochodów w tym kraju i zapewniają prawie 40 000 miejsc pracy.
Wizja inteligentnej mobilności Nissana jest powiązana z celem całkowitego wyeliminowania emisji z pojazdów oraz śmiertelności w wypadkach drogowych. Wyznacza ona kierunek prac firmy nad nowymi produktami i technologiami. Najważniejsze decyzje Nissana będą dotyczyły sposobów zasilania pojazdów, ich prowadzenia oraz integracji ze społeczeństwem.
Niedawno ogłoszono przełomowe inicjatywy dotyczące samochodów elektrycznych i technologii stosowanych w akumulatorach nowej generacji:
– Będą one produkowane w brytyjskiej fabryce akumulatorów.
– Duży projekt próbnego podłączenia pojazdów do sieci elektroenergetycznej (vehicle- to- grid) w Wielkiej Brytanii jest realizowany we współpracy z firmą energetyczną ENEL. W ramach tego projektu do brytyjskiej sieci elektroenergetycznej zostaną podłączone samochody elektryczne Nissana jako wydajne i elastyczne źródło energii. Jeszcze w tym roku w Wielkiej Brytanii uruchomionych zostanie na próbę 100 modułów V2G, poprzez które właściciele elektrycznych Nissanów będą mogli oddawać nadwyżki energii z akumulatora samochodu do sieci elektroenergetycznej. Samochody staną się więc opłacalnym, przyjaznym dla środowiska i niezależnym źródłem energii, przynosząc przy okazji dodatkowy dochód swoim użytkownikom.
– xStorage – nowy system magazynowania energii w gospodarstwach domowych, opracowany wspólnie z firmą Eaton, globalnym liderem w dziedzinie zarządzania energią. System ten nie tylko daje „drugie życie” akumulatorom wycofanym z eksploatacji w samochodach elektrycznych marki Nissan, ale jest także w pełni zintegrowanym rozwiązaniem w zakresie magazynowania energii, dzięki któremu konsumenci mogą sami zarządzać energią i jej dystrybucją.
– Potwierdzenie, że Nissan wprowadzi technologię V2G oraz rozwiązania umożliwiające magazynowanie energii we wszystkich swoich głównych przedstawicielstwach w Europie do końca 2017 roku.