Premierę w Polsce ma właśnie elektryczny Nissan LEAF drugiej generacji. Po siedmiu latach i ponad 300 000 sprzedanych egzemplarzach japoński producent wprowadza nowy model.
Zwiększony zasięg oraz szereg zaawansowanych technologii sprawiają, że samochodem będzie można swobodnie podróżować nie tylko po mieście.
Zobacz także:
Nowy LEAF stanowi kolejny etap w rozwoju powszechnie dostępnej elektro- mobilności. Zwiększony do 378 kilometrów zasięg sprawia, że bez potrzeby ładowania może on pokonać trasę z Warszawy do Krakowa, Poznania lub nawet Gdańska. Dodatkowo szereg innowacyjnych rozwiązań przekłada się nie tylko na bezpieczeństwo, ale również komfort podróżowania. Przykładem jest wprowadzająca tryb autonomicznej jazdy funkcja ProPILOT lub e-Pedal.
– Klienci indywidualni oraz flotowi mają często bardzo różne oczekiwania względem wybieranych pojazdów. Jako światowy lider w segmencie samochodów elektrycznych zdążyliśmy bardzo dobrze poznać ich wymagania, a co za tym idzie zaprojektować model, za którego kierownicą przedstawiciele obu grup będą siadać z przyjemnością. Począwszy od dynamicznego wyglądu, a kończąc na szeregu zaawansowanych rozwiązań technologicznych nowy LEAF stanowi wizytówkę Inteligentnej Mobilności Nissana, czyli naszej wizji przyszłości – mówi Dorota Pajączkowska, PR Manager marki Nissan w Polsce.
Wprowadzany na rynek nowy model to nie tylko auto elektryczne, ale również mobilna jednostka zasilająca wyposażona w funkcję przesyłania energii w obu kierunkach. W rezultacie po podłączeniu do ładowarki Vehicle- to- Grid samochód będzie mógł przez pewien czas zasilać dom lub biuro.
– Strategia rozwoju elektro- mobilności Nissana opiera się na czterech filarach, a samochód stanowi tylko jeden z nich. Pozostałe skupiają się na rozwoju infrastruktury stacji ładowania, opracowaniu nowych ładowarek do biur i domów, a także dawaniu kierowcom możliwości bezpłatnej jazdy. Dzięki systemowi dwukierunkowego przepływu energii kierowcy będą mogli w przyszłości pobierać energię z sieci do samochodu, a potem odsprzedawać ją z powrotem. To rozwiązanie jest już testowane przez klientów flotowych w Danii – dodaje Dorota Pajączkowska.
Nissan LEAF trzyma cenę
Dłuższy zasięg, szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz dynamiczny wygląd mają swoje odzwierciedlenie również w prognozowanej wartości rezydualnej modelu. Według raportu przygotowanego przez firmę EurotaxAcenta wynosi 56,1 proc., a dla N-Connecta – 57,3 proc, W obu przypadkach zeroemisyjny Nissan wyprzedza swoich konkurentów.
– Do tej pory klienci indywidualni oraz flotowi planujący zakup samochodu elektrycznego nie zawsze wiedzieli za jaką cenę będą mogli po kilku latach odsprzedać swój pojazd. Raport przygotowanych przez Eurotax wskazuje, że już teraz auta zeroemisyjne pod kątem wartości rezydualnej nie odbiegają znacząco od swoich konkurentów wyposażonych w silniki spalinowe. Co więcej, wraz ze wzrostem sprzedaży w tym segmencie rynku oraz rozwojem infrastruktury do ładowania możemy się spodziewać, że wartość rezydualna samochodów elektrycznych będzie z każdym rokiem rosnąć – powiedział Cezary Ładak, odpowiedzialny w Nissan Sales CEE za program samochodów używanych.
Technologie służące kierowcy
Nowe auto oferuje zwiększony do 378 km zasięg na jednym ładowaniu, co pozwala na dłuższe podróże trasami wyznaczonymi przez coraz szerszą sieć stacji szybkiego ładowania CHAdeMO. Elektryczny zespół napędowy rozwija 110 kW (150 KM) mocy i 320 Nm momentu obrotowego.
Samochód jest wyposażony w system wspomagający kierowcę ProPILOT. Wykorzystuje układ kierowniczy, hamowanie i przyspieszanie, aby wspomóc kierowcę w czasie jazdy jednym pasem ruchu, zarówno przy małej prędkości, jak i w płynnym ruchu autostradowym. Podczas jazdy w korku umożliwia również autonomiczne zwalnianie, aż do zatrzymania się, a następnie ponowne podążanie za poprzedzającym pojazdem. Elementem systemu jest również ProPILOT Park, umożliwiający w pełni autonomiczne parkowanie.
e‑Pedal zmienia sposób prowadzenia pojazdu. Ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się jest możliwe przy użyciu wyłącznie pedału przyspieszenia. LEAF ro także mobilna jednostka zasilająca z funkcją przesyłu energii w obu kierunkach. Oznacza to możliwość oddawania energii do sieci po podłączeniu pojazdu do systemu zasilania domu lub biura.
Elektryzujący design
Smukła, dynamiczna sylwetka oraz właściwości aerodynamiczne łączą się z charakterystycznymi detalami stylistycznymi: każdy rozpozna kształt bumerangu w kloszach lamp i motyw litery V z przodu, płaski niebieski grill, a także niebieską listwę na tylnym zderzaku.
Wnętrze nowego Nissana LEAF zostało gruntownie przeprojektowane. Przedni panel w formie „szybującego skrzydła” oraz intensywnie niebieskie przeszycia na fotelach, desce rozdzielczej i kierownicy sprzyjają relaksowi. Na nowym kolorowym ekranie (TFT) o przekątnej 7 cali wyświetlane są najważniejsze informacje, w tym powiadomienia z systemu Safety Shield, informacje o zapasie mocy oraz komunikaty z systemów audio i nawigacji.
DANE TECHNICZNE
* Wymiary: długość – 4480 mm, szerokość – 1790 mm, wysokość – 1540 mm, rozstaw osi – 2700 mm, prześwit – 150 mm, pojemność bagażnika – 435 l.
* Opony: 205/55R16 lub 215/50R17;
* Masy
– pojazd gotowy do jazdy (kg): 1490– 1520;
– dopuszczalna (kg): 1765– 1795.
* Akumulator: Litowo- jonowy, pojemność – 40 kWh.
* Silnik elektryczny
– moc maksymalna: 110 kW (150 KM) ptzy 3283~ 9795 obr./min.;
– maks. moment obrotowy: 320 Nm w zakresie 0~ 3283 obr./min.;
– zasięg: 378 km (wg NEDC);
– czas ładowania (standardowy): 16 godzin (3 kW) — z sieci domowej; 8 godzin (6 kW); 5,5 godziny (nowa ładowarka 7 kW);
– czas ładowania do 80 proc (szybkie ładowanie): 40 minut (50 kW).