Pracownicy Centrum Technicznego Nissana w Barcelonie uczestnicząc w zawodach ECOseries, udowadniają, że w sporcie samochodowym może chodzić o coś więcej niż najkrótszy czas okrążenia.
Zawody są organizowane w czasie wolnym od pracy według nowej koncepcji, premiującej raczej efektywną i oszczędną jazdę niż szybkość. Unikatowymi atutami nowej formuły są jej otwartość dla wszystkich typów samochodów drogowych oraz dostępność dla każdego posiadacza prawa jazdy.
Zobacz także:
ECO
Pracownicy Centrum korzystają z trzech modeli zużywających najmniej paliwa: Juke 1,5 dCi, Micra DIG-S oraz – w kategorii bezemisyjnej – Nissana LEAF.
Zawody ECOseries są rozgrywane w Hiszpanii i obejmują zarówno wyścigi torowe, jak i rajdy organizowane w ciągu całego sezonu. Do rywalizacji zgłaszają się kierowcy najróżniejszych modeli samochodów drogowych. Oprócz Nissanów w zawodach uczestniczą auta konkurencyjnych marek, takich jak Peugeot, Toyota, Volkswagen, Porsche czy Mercedes-Benz.
Poza pojazdami z tradycyjnymi silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, w zawodach startują także modele z napędem hybrydowym, zasilane paliwami alternatywnymi, a nawet prototypy wyposażone w ogniwa paliwowe. Organizatorem serii jest Katalońska Federacja Samochodowa (FCA), korzystająca ze wsparcia Katalońskiego Instytutu Energii (ICAEN). Pierwsze zawody w ramach serii odbyły się w 2010 roku.
W czasie godzinnych wyścigów na takich obiektach, jak kataloński tor Formuły 1 czy Carrera Parc Motor Castelloli, celem jest dotarcie do mety nie tylko w jak najkrótszym czasie, ale także w sposób możliwie najbardziej efektywny i ekonomiczny.
Nissan Ecoteam, startujący w barwach Europejskiego Centrum Technicznego Nissana (NTCE), składa się wyłącznie z ochotników będących pracownikami barcelońskiego Centrum i tamtejszych zakładów produkcyjnych NMISA, Iberyjskiej Regionalnej Jednostki Organizacyjnej oraz firm kooperujących.
Ich zaangażowanie jest częścią wewnętrznego projektu Performance Innovation, służącemu promowaniu pracy zespołowej i różnorodności. Przez cały rok użytkowanymi przez zespół Nissanami Micra jeździły panie, również panie były kierowcami wszystkich trzech Nissanów LEAF w trakcie rundy finałowej.
Samochody uczestniczące w zawodach są w dużej mierze standardowe, choć dopuszczalne są pewne modyfikacje podnoszące ich efektywność. Nissan Ecoteam wprowadził zmiany poprawiające sprawność aerodynamiczną oraz usunął niektóre elementy z wnętrza pojazdu w celu obniżenia jego masy. Zmieniono także charakterystykę podwozia, położenie środka ciężkości oraz kalibrację silnika pod kątem uzyskania wyścigowych osiągów.
Wyścigi są podzielone na dwie dyscypliny: „efektywność” i „regularność”. W pierwszej kategorii celem jest jak najszybsze pokonanie trasy przy zużyciu mniejszej ilości paliwa niż ustalone w regulaminie maksimum. W drugiej kategorii „regularność” kierowca musi zadeklarować czas przejazdu okrążenia, a następnie starać się utrzymać go w kolejnych okrążeniach.
W trakcie sezonu zespół Nissana odniósł kilka zwycięstw i aż 33 razy stawał na podium. Na uwagę zasługują również wyjątkowo niskie wartości zużycia paliwa: w finałowym wyścigu Nissan Juke wygrał w klasyfikacji ogólnej wynikiem 5,5 litra oleju napędowego spalonego w trakcie godzinnej ostrej jazdy z dużą prędkością.
W kategorii pojazdów elektrycznych o zwycięstwo walczyły Nissany LEAF oraz Mercedes klasy A w wersji E-Cell. Ostatecznie, mimo że LEAF był wyraźnie szybszy od niemieckiego rywala, to jednak bezapelacyjnym zwycięzcą został Mercedes, który utrzymywał bardziej regularne, bliższe zadeklarowanemu tempo przejazdu okrążeń.
Łącznie w trakcie całego sezonu dla zespołu pracowało 34 kierowców i ponad 60 ochotników.