NISSAN: NOWY QASHQAI JESZCZE W KAMUFLAŻU ALE JUŻ NIEDŁUGO

Nissan Qashqai to kompaktowego crossovera. Trwają intensywne przygotowania do wprowadzenia na rynek trzeciej generacji modelu.

Prototypy pokonują obecnie testowe kilometry na europejskich drogach w oczekiwaniu na zapowiedzianą na rok 2021 oficjalną premierę.


Zobacz także:

PREMIERY

ROZMAITOŚCI


 

Podstawą samochodu jest nowa, opracowana przez Alians platforma CMF-C. Za stylistykę nowego modelu odpowiada zespół Nissan Design Europe z siedzibą w centrum Londynu, natomiast pieczę nad projektem technicznym sprawowali inżynierowie z Nissan Technical Centre Europe z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire w Wielkiej Brytanii.

Głównym założeniem koncepcji było zachowanie obecnych proporcji. W konstrukcji nadwozia wykorzystano lżejsze materiały, np. pokrywa bagażnika została wykonana z tworzywa kompozytowego, przednie i tylne drzwi, przednie błotniki oraz pokrywa przedziału silnika zostały wykonane z aluminium. W sumie masę nadwozia obniżono o 60 kg.

Zawieszenie i układ kierowniczy

Uzyskano precyzyjniejszą pracę zawieszenia. Zoptymalizowano układ kolumn MacPhersona na przedniej i tylnej osi. W modelu z napędem na jedną oś, do wersji z 19-calowymi obręczami kół włącznie, w tylnym zawieszeniu zastosowano belkę skrętną. W wersji z 20-calowymi obręczami kół oraz we wszystkich wersjach z napędem na cztery koła zastosowano zaawansowane zawieszenie wielowahaczowe. Układ belki skrętnej zapewnia lepsze tłumienie nierówności oraz hałasu pochodzącego.

Zoptymalizowane wspomaganie układu kierowniczego zapewnia bardziej precyzyjną reakcję, a także zmniejszenie tarcia.

Silniki, napęd i systemy

Silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra jest oferowany z technologią miękkiej hybrydy. Będzie dostępny w dwóch wersjach mocy. Płaska podłoga umożliwia płynny przepływ powietrza pod samochodem, a aktywna osłona wlotu powietrza, optymalizuje parametry aerodynamiczne pojazdu poprzez zamykanie przepływu powietrza przez chłodnicę. Tworzy się kurtyna powietrzna, która odpowiednio kieruje przepływem powietrza wokół pojazdu, w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego kół przednich.

12-woltowa instalacja elektryczna w układzie miękkiej hybrydy obejmuje oddzielny zestaw akumulatorów litowych zamontowany pod podłogą i napędzany paskiem generator, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania. Odzyskiwana energia jest wykorzystywana następnie do zasilania układów silnika, co wydłuża czas działania systemu Stop&Start. Układ umożliwia automatyczne doładowanie akumulatora przy zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia.

Układ e-POWER oferuje napęd w pełni elektryczny, co oznacza, że koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Układ składa się z silnika benzynowego z alternatorem, falownika, wysokowydajnego akumulatora oraz silnika elektrycznego. W systemie silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Pod względem rozmiarów motor jest taki sam, jak w samochodach z napędem w 100 proc. elektrycznym.

Zespół napędowy e-POWER zapewnia kierującemu natychmiastowe i płynne przyspieszenie. Nowy Qashqai zostanie wyposażony w udoskonaloną wersję technologii wspomagającej kierowcę ProPILOT, która oferuje jeszcze więcej funkcji w porównaniu do oryginalnego systemu. Udoskonalona wersja jest w stanie dostosowywać prędkość pojazdu do zmieniających się warunków panujących na drodze.

System może również korzystać z danych z systemu nawigacji i odpowiednio dostosowywać prędkość, na przykład zwalniając przed ostrym zakrętem lub zjazdem z autostrady. ProPILOT z Navi- link (dostępny od wersji N-Connecta) jest w stanie komunikować się z czujnikami monitorującymi strefę tzw. martwego pola widzenia. Ostrzega też przed kolizją boczną. Układ reflektorów dostosowuje kształt wiązki światła do warunków drogowych i innych użytkowników drogi.

Do chwili obecnej w Europie sprzedano w sumie ponad 3 mln egzemplarzy Nissana Qashqai, a na całym świecie ponad 5 mln.