NISSAN: NOWY KONCEP RE-LEAF GOTÓW NA KRYZYS I KLĘSKĘ

W pełni elektryczny, nowy koncepcyjny pojazd zaprojektowany z myślą o służbach reagowania kryzysowego to najnowszy pojazd Nissana.

Prototyp o nazwie RE-LEAF zapewnia on mobilne zasilanie podczas klęsk żywiołowych lub ekstremalnych warunków pogodowych.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Został on zaprojektowany na bazie osobowego Nissana LEAF. Oprócz zmian konstrukcyjnych, które umożliwiają jazdę po drogach pokrytych na przykład fragmentami gruzu, RE-LEAF jest wyposażony w odporne na działanie czynników atmosferycznych gniazda umieszczone w karoserii pojazdu, do których można podłączyć urządzenia zasilane napięciem 110-230 V.

Źródłem zasilania jest akumulator litowo- jonowy o dużej pojemności.

Nissan RE-LEAF może wjechać na teren dotknięty klęską żywiołową, żeby zapewnić mobilne źródło zasilania podczas akcji usuwania jej skutków. Zintegrowany system zarządzania energią może być wykorzystywany do zasilania sprzętu medycznego, urządzeń radiokomunikacyjnych, oświetlenia i innego sprzętu wykorzystywanego podczas akcji ratowniczych.

Przywrócenie dostaw prądu przerwanych na skutek klęski żywiołowej zajmuje zwykle od 24 do 48 godzin, w zależności od skali szkód. W tym czasie elektryczne samochody o zerowym poziomie emisji mogą być wykorzystywane jako mobilne źródła zasilania.

RE-LEAF to wprawdzie pojazd koncepcyjny, ale zastosowaną w nim technologię można już teraz wykorzystać w praktyce. W Japonii LEAF-y służą jako mobilne generatory prądu i środek transportu podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych już od 2011 roku, a firma nawiązała współpracę z ponad 60 samorządami lokalnymi w celu wsparcia działań związanych z pomocą w przypadku katastrof.

Dzięki technologii Nissan Energy Share, samochód elektryczny staje się mobilnym źródłem energii zmagazynowanej w akumulatorze, która może zostać wykorzystana do zasilania domów i infrastruktury użyteczności publicznej. Nowe auto korzysta z analogicznego układu dwukierunkowego ładowania.

Pojazd może nie tylko pobierać energię, aby doładować akumulator o dużej mocy, ale także przesyłać energię do sieci (interfejs V2G) lub bezpośrednio zasilać urządzenia elektroniczne dzięki technologii V2X.

LEAF e+ jest wyposażony w akumulator, którego pojemność przy pełnym doładowaniu wynosi 62 kWh. Może on zostać wykorzystany jako mobilna elektrownia.

Wykorzystywany podczas akcji usuwania skutków klęsk żywiołowych RE-LEAF może zasilać jednocześnie wiele urządzeń. Po przywróceniu zasilania na danym obszarze akumulatory samochodów elektrycznych mogą zostać doładowane, a pojazdy mogą służyć jako zeroemisyjny środek transportu o zasięgu do 385 km (WLTP) na jednym ładowaniu (LEAF e+).

Aby ułatwić jazdę po drogach, na których nawierzchni może zalegać gruz lub inne przeszkody, prześwit modelu RE-LEAF został zwiększony o 70 mm, do 225 mm, a jego podwozie chroni specjalnie zaprojektowana osłona. Terenowy charakter podkreślają szerszy rozstaw osi (+90 mm z przodu / +13 mm z tyłu), personalizowane nadkola, chlapacze oraz sportowe, 17-calowe obręcze kół z oponami do jazdy na każdej nawierzchni.

RE-LEAF nie ma tylnych siedzeń, a podłoga w tylnej części pojazdu jest płaska, żeby ułatwić przewóz niezbędnego sprzętu. Przednie siedzenia zostały odgrodzone od przestrzeni ładunkowej przegrodą. Po przyjeździe na miejsce dotknięte klęską żywiołową kierowca może wyjąć z bagażnika specjalne składane biurko z ekranem LED o przekątnej 32 cali i źródłem zasilania, aby utworzyć operacyjne centrum dowodzenia i zarządzać usuwaniem skutków katastrofy.