NISSAN: NOWY ELEKTRYCZNY UKŁAD NAPĘDOWY e-POWER

niss-epow1

Nissan Motor Co., Ltd. zaprezentował nowy układ napędowy o nazwie e‑POWER. Technologia została po raz pierwszy zaoferowana klientom, co stanowi ważny krok w realizacji strategii elektryfikacji w ramach wizji inteligentnej mobilności marki.

Inaczej niż w elektrycznym modelu LEAF, w skład systemu wchodzi także mały silnik benzynowy, który w razie potrzeby doładowuje wysokowydajny akumulator. Przy zachowaniu równie wysokich osiągów, samochód z nowym napędem nie wymaga korzystania z zewnętrznej ładowarki.


Zobacz także:
ECO

ROZMAITOŚCI


 

W systemie e‑POWER koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym. Energia z wysokowydajnego akumulatora zasila kompaktowy zespół napędowy e‑POWER złożony z silnika benzynowego, generatora, inwertera i silnika elektrycznego. W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu, gdy zapas energii w akumulatorze jest na wyczerpaniu (lub w czasie jazdy z wyższą prędkością).

niss-epow2

Silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy. Taka konstrukcja wymaga zasadniczo większego silnika elektrycznego i akumulatora, ponieważ jednostka elektryczna jest jedynym źródłem napędu kół. Do tej pory utrudniało to montowanie takiego systemu w samochodach miejskich.

Nissanowi udało się jednak przezwyciężyć tę trudność poprzez ograniczenie wymiarów i masy podzespołów, opracowanie bardziej elastycznych metod sterowania silnikiem elektrycznym i optymalizację zarządzania energią. Tak powstał napęd e‑POWER z mniejszym akumulatorem niż w modelu LEAF, ale zapewniający takie same wrażenia z jazdy, jak w przypadku stuprocentowo elektrycznego samochodu.

W e‑POWER maksymalny moment obrotowy jest dostępny niemal natychmiast, co zwiększa dynamikę jazdy i zapewnia płynne przyspieszanie. System pracuje bardzo cicho, podobnie jak w przypadku w pełni elektrycznego samochodu. Silnik spalinowy włącza się znacznie rzadziej, więc zużycie paliwa w samochodzie z napędem e‑POWER kształtuje się na poziomie zbliżonym do konwencjonalnej hybrydy, zwłaszcza w jeździe miejskiej. e‑POWER pozwala w pełni korzystać z zalet samochodu elektrycznego bez konieczności doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych.

niss-epow3

Historia opracowania systemu

Nissan aktywnie dąży do całkowitego wyeliminowania emisji oraz wypadków śmiertelnych w motoryzacji, realizując program rozwoju samochodów elektrycznych i technologii autonomicznej jazdy. Firma rozwija koncepcję „inteligentnej mobilności”.

W 2006 roku Nissan dokonał przełomu w technologii zarządzania energią. Inżynierom firmy udało się ograniczyć gabaryty akumulatora do poziomu porównywalnego z akumulatorami stosowanymi w konkurencyjnych modelach hybrydowych przy zachowaniu pożądanych cech samochodu elektrycznego, takich jak cicha praca napędu i efektywne zużycie energii. Ważnym elementem było zastosowanie technologii, takich jak wbudowanie silnika spalinowego napędzającego generator, silnik elektryczny przeznaczony do samochodu miejskiego, usztywnienie konstrukcji zespołu napędowego oraz poprawa kultury jego pracy, w tym ograniczenie hałasu i wibracji.

System e‑POWER jest jednym z przykładów takich rozwiązań wzmacniających ofertę Nissana w zakresie elektrycznych zespołów napędowych. Nissan prowadzi także prace badawczo- rozwojowe nad pojazdem zasilanym ogniwem paliwowym ze stałym tlenkiem (Solid Oxide Fuel Cell — SOFC).

niss-epow4

System e‑POWER jest klasyfikowany jako hybryda szeregowa. Note e-POWER jest pierwszym masowo produkowanym samochodem miejskim wyposażonym w napęd hybrydowy w układzie szeregowym.