Z okazji 35-lecia rozpoczęcia produkcji w zakładach w Sunderland, Nissan zlecił wykonanie wyjątkowej wersji klasycznego modelu Bluebird – pierwszego samochodu, który opuścił linię produkcyjną tej fabryki w 1986 roku.
Jedyny w swoim rodzaju pojazd, który otrzymał nazwę „Newbird”, został wyposażony w całkowicie elektryczny układ napędowy Nissana LEAF – samochodu elektrycznego przeznaczonego dla masowego klienta.
Zobacz także:
Newbird jest wyrazem uznania dla 35 lat dorobku zakładów produkcyjnych w Sunderland. Projekt ten to również element zaprezentowanej niedawno wizji Nissana, który zmierza w kierunku zelektryfikowanej przyszłości w ramach programu Ambition 2030, długoterminowego planu firmy, zakładającego przede wszystkim zwiększanie możliwości w zakresie mobilności.
Alan Johnson, wiceprezes ds. produkcji zakładów w Sunderland, powiedział: Newbird odzwierciedla wszystko to, co najlepsze w Sunderland, gdzie świętujemy 35-lecie rozpoczęcia produkcji – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Mamy bogate doświadczenie w tworzeniu wspaniałych samochodów, począwszy od oryginalnego modelu Bluebird. Nasz fantastyczny zespół wyznacza obecnie nowe standardy w dążeniu do ekscytującej, zelektryfikowanej i neutralnej węglowo przyszłości – podsumował.
Andrew Humberstone, dyrektor zarządzający Nissan Motor GB Ltd., dodał: Wszyscy pracownicy naszych salonów są niezwykle dumni, że tak wiele sprzedawanych przez nas samochodów ma swoje korzenie właśnie tutaj, w Wielkiej Brytanii. Zakłady Nissana w Sunderland wyprodukowały zastępy ‘bohaterów narodowych’ dla milionów klientów w Wielkiej Brytanii, a modele takie jak Juke, Qashqai i LEAF należą do najlepiej sprzedających się w kraju. Projekt Newbird to wspaniały hołd dla nieprzerwanej produkcji na najwyższym poziomie, którą Nissan szczyci się w Wielkiej Brytanii od ponad trzech dekad.
Nissan Newbird – informacje szczegółowe
Nissan Bluebird został gruntownie zmodyfikowany w celu montażu elektrycznego układu napędowego modelu LEAF. Oryginalny benzynowy silnik spalinowy oraz skrzynia biegów zostały usunięte, a w ich miejscu zainstalowano silnik elektryczny z Nissana LEAF, falownik i zestaw akumulatorów o pojemności 40 kWh, przy czym moduły akumulatora rozdzielono między komorę silnika i bagażnik w celu optymalnego rozłożenia masy.
Układy wspomagania kierownicy, hamulcowy i ogrzewania zostały unowocześnione i zmodyfikowane w taki sposób, aby mogły być zasilane energią elektryczną. Zainstalowano również wzmocnione zawieszenie, które ma za zadanie utrzymać dodatkowy ciężar zestawu akumulatorów.
Aby podkreślić elektryczny charakter samochodu, oryginalny emblemat marki na masce został podświetlony diodami LED (widocznymi jedynie podczas postoju pojazdu).
Gniazdo ładowania znajduje się pod oryginalną klapką wlewu paliwa. Energia może być uzupełniana mocą do 6,6 kW, a oryginalny panel zegarów został podłączony do systemu elektrycznego tak, aby wskaźnik poziomu paliwa mógł pokazywać stan naładowania akumulatora.
Szacowany zasięg pojazdu na jednym ładowaniu to około 210 km (w zależności od warunków atmosferycznych i stylu jazdy), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco poniżej 15 sekund.
Nowy motyw graficzny nadwozia powstał w centrum Nissan Design Europe w Londynie. Inspiracją stylistyczną była technologia użytkowa z lat 80. ubiegłego stulecia połączona z estetyką XXI wieku.
Nad projektem czuwała firma Kinghorn Electric Vehicles, rodzinne przedsiębiorstwo z siedzibą w Durham w północno-wschodniej Anglii (oddaloną od zakładów w Sunderland o zaledwie 24 km). Kinghorn EV specjalizuje się w przekształcaniu klasycznych samochodów na pojazdy w pełni elektryczne, wykorzystując w tym celu używane silniki, falowniki i akumulatory z Nissanów LEAF, które rozpoczynają w ten sposób drugie życie.
George Kinghorn powiedział: Ze względu na położenie naszej firmy tak blisko zakładów w Sunderland, praca nad przekształceniem modelu Bluebird w samochód elektryczny była szczególnym projektem. Cieszę się, że mogliśmy w nim uczestniczyć. Kiedy Nissan otworzył zakłady w Sunderland, spowodowało to znaczny wzrost gospodarczy w północno-wschodniej części kraju. Bluebird był pierwszym modelem, który zjechał z linii produkcyjnej, dlatego odzwierciedla początek ówczesnego optymizmu, rozwoju i wpływu na globalny przemysł, który utrzymuje się po dziś dzień.
Pojazdy elektryczne to nie tylko przyszłość, to już teraźniejszość! Konwersja napędów starszych samochodów na układy w pełni elektryczne daje nam możliwość korzystania z kultowych modeli na co dzień. Jazda nimi jest równie przyjemna, same pojazdy bardziej niezawodne i – co niezwykle ważne – nie generują szkodliwych emisji. Naszym zdaniem, dzięki temu projektowi udało się stworzyć samochód, który oddaje duszę Nissana Bluebird korzystając z serca Nissana LEAF – podkreślił Kinghorn.
Zakłady Nissana w Sunderland: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Zakłady w Sunderland zostały oficjalnie otwarte we wrześniu 1986 roku i od tego czasu nieprzerwanie kontynuują swoją działalność. Łączna wartość produkcji od 1986 roku do chwili obecnej wynosi ponad 10,5 miliona samochodów.
Liczba zatrudnionych wzrosła z 430 osób w 1986 roku do 6000 pracowników obecnie, a 19 z zatrudnionych w 1986 roku osób pracuje dziś przy produkcji Nissanów LEAF.
Egzemplarz kultowego modelu Bluebird Job 1, który w 1986 roku zainaugurował produkcję w zakładach w Sunderland, jest centralnym punktem ekspozycji lokalnego muzeum, które upamiętnia znaczenie tego samochodu.
W latach 1986–1990 z taśm produkcyjnych brytyjskiego zakładu zjechało 187 178 egzemplarzy modelu Bluebird. W szczytowym okresie produkcji zakłady potrzebowały 22 godzin na wyprodukowanie jednego egzemplarza tego samochodu. Dzisiaj – 35 lat później – dzięki niezwykłemu postępowi, jaki dokonał się w technologii produkcji, na stworzenie jednego egzemplarza Nissana LEAF potrzeba zaledwie 10 godzin. Do chwili obecnej całkowity poziom produkcji tego modelu wyniósł ponad 200 000 egzemplarzy.
Zgodnie ze strategią Ambition 2030 Nissan chce stać się firmą prawdziwie zrównoważoną, która dąży do stworzenia czystszego, bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego dla wszystkich świata. Wizja ta przyczynia się do realizacji celu Nissana, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w całym cyklu życia produktów do roku obrotowego 2050.
W ramach ostatnich zapowiedzi Nissan zaprezentował model koncepcyjny Chill-Out – wizję „niedalekiej przyszłości”, czyli elektrycznego crossovera nowej generacji, który ma być produkowany w zakładach w Sunderland.
W początkach lat trzydziestych obecnego stulecia wszystkie nowe samochody Nissana przeznaczone na kluczowe światowe rynki będą pojazdami zelektryfikowanymi. Planowane jest również wdrożenie szeregu innowacji w dziedzinie elektryfikacji i technologii produkcyjnej.
Nissan szczyci się zrównoważoną produkcją energii. Firma zaczęła wykorzystywać odnawialne źródła energii w 2005 roku wraz z montażem pierwszych turbin wiatrowych na terenie zakładów w Sunderland. Zespół 10 turbin generuje 6,6 MW mocy. Istniejąca już farma fotowoltaiczna o mocy 4,75 MW powstała w 2016 roku.
W grudniu zatwierdzono plan znacznego zwiększenia produkcji energii odnawialnej w Sunderland. Została wydana zgoda na rozbudowę farmy słonecznej o dodatkowe panele generujące moc 20 MW. Prace nad inwestycją rozpoczną się już za chwilę, a modernizacja istniejącej farmy wiatrowej i fotowoltaicznej ma zostać ukończona do maja 2022 roku.
Nowa instalacja o mocy 20 MW dwukrotnie zwiększy ilość energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych wytwarzanej w fabryce Nissana w Sunderland. Pokryje 20% zapotrzebowania zakładu, co wystarczy do wyprodukowania wszystkich elektrycznych Nissanów LEAF sprzedawanych w Europie.
To pierwsza z potencjalnych dziesięciu dodatkowych farm fotowoltaicznych planowanych w ramach ogłoszonego w lipcu tego roku projektu Nissan EV36Zero.