W Tokio zaprezentowany został nowy Nissan LEAF Nismo RC — elektryczny samochód wyścigowy rozwijający ponad dwukrotnie wyższą moc i moment obrotowy niż jego poprzednik.
Prezentacja miała miejsce w Nissan Crossing w dzielnicy Ginza. Samochód opracowany przez sportowy dział producenta, jest wyposażony w autorskie rozwiązania techniczne wykorzystywane w wyścigach samochodowych.
Zobacz także:
Zadebiutował on oficjalnie 2 grudnia na dorocznym Festiwalu Nismo na torze Fuji International Speedway, obok nowego elektrycznego samochodu wyścigowego Formuły E Nissana.
Samochód wyposażony w dwa silniki elektryczne, napęd na wszystkie koła oraz dynamiczne nadwozie powstał specjalnie w celu zademonstrowania możliwości technologii samochodów elektrycznych Nissana, która może zapewnić „cichą i bezemisyjną” moc. LEAF Nismo RC jest ucieleśnieniem wizji Nissan Intelligent Mobility. Zaawansowane akumulatory oraz elementy zespołu napędowego zapożyczono z LEAF-a.
Marka planuje zbudowanie sześciu egzemplarzy nowego Nismo RC i rozmieszczenie ich w różnych częściach świata, aby fani mogli osobiście przekonać się o jego mocy i fascynujących osiągach.
Z napędem na wszystkie koła
Nowego Nismo RC napędzają dwa silniki elektryczne zamontowane po obu stronach podwozia. Generują one łączną moc 240 kilowatów (po 120 kW każdy) oraz aż 640 Nm momentu obrotowego dostępnego natychmiast i przekazywanego na cztery koła. Wartości mocy i momentu obrotowego są więc ponad dwukrotnie wyższe w porównaniu z poprzednim LEAF-em Nismo RC z 2011 roku. Zespół napędowy, w tym akumulator litowo- jonowy o wysokiej pojemności i inwertery, pochodzą z nowego modelu standardowego.
Dzięki nowemu napędowi na cztery koła nowe auto ma doskonałe właściwości jezdne w zakrętach. Rozdział mocy na każdej osi jest niezależny — moment napędowy trafia natychmiast na koło o większej przyczepności. Zoptymalizowano obciążenie podwozia, umieszczając akumulatory w części centralnej, a silniki elektryczne i inwertery — nad przednią i tylną osią.
W RC zastosowano wiele lekkich komponentów oraz wykonaną w całości z włókna węglowego wyścigową konstrukcję samonośną, co pozwoliło ograniczyć masę pojazdu do zaledwie 1220 kilogramów. Korzystny stosunek mocy do masy zapewnia imponujące osiągi – przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy — czyli w czasie o 50 proc. krótszym w porównaniu z poprzednim modelem.
Stylizacja gotowa do wyścigu
Nadwozie otrzymało bardziej agresywną stylistykę. Długa maska silnika i charakterystyczny grill z motywem litery V to główne elementy gruntownie przeprojektowanego przodu. Wyraziste kolory — srebrny i czarny z czerwonymi akcentami Nismo nawiązującymi do samochodu producenta startującego w Formule E — sprawiają, że pojazd wygląda jakby był w ciągłym ruchu.
Trójbryłowe nadwozie samochodu składa się z demontowalnych sekcji przodu i tyłu, stałych okien, przednich i tylnych świateł LED oraz regulowanego tylnego spojlera zapewniającego siłę dociskającą na torze. Samochód jest nieco dłuższy od poprzednika — mierzy 4546 mm przy rozstawie osi wynoszącym 2750 mm. Ma szeroki rozstaw kół i niewielki prześwit, a linia dachu opływowego nadwozia znajduje się na wysokości zaledwie 1212 mm nad nawierzchnią, czyli o ponad 300 mm niżej w porównaniu z seryjnym LEAF-em.
Nowa wersja RC będzie prezentowana na wyścigach Formuły E oraz w trakcie wszystkich większych targów i wydarzeń na całym świecie.