V etap 71. edycji Tour de Pologne rozpocznie się w Zakopanem w południe w czwartek, 7 sierpnia, by wieczorem zakończyć się w słowackiej miejscowości Štrbské Pleso (Szczyrbskie Jezioro).
Po raz pierwszy Tour de Pologne, będący najważniejszym wyścigiem kolarskim w Europie Środkowej i Wschodniej, trafi na Słowację. Dzięki temu fani tego sportu za naszą południową granicą będą mogli poczuć atmosferę wyścigów na najwyższym światowym poziomie, obserwując zmagania najlepszych zespołów kolarskich, mi.in. Cannondale, BMC Racing team oraz Omega Pharma-Quick-Step Cycling Team.
Zobacz także:
Po raz pierwszy w historii tego wyścigu będą brały w nim udział również samochody elektryczne, w tym kilka pojazdów należących do słowackiej firmy GreenWay Operator. Kolarstwo jest najbardziej ekologiczną formą przemieszczania się. Samochody z napędem elektrycznym idealnie wpisują się w ten nurt i w peletonie towarzyszącym przejadą trasę tak jak kolarze – bez emisji i praktycznie bezszmerowo. Jest więc to pierwszy krok ku temu, by tak ważne wyścigi kolarskie były imprezą naprawdę ekologiczną, bez emisji substancji szkodliwych zarówno dla środowiska naturalnego, jak i dla widzów, którzy tłumnie przyjeżdżają wspierać kolarzy.
Tour de Pologne jest ważnym wyścigiem kolarskim, którego historia sięga aż do 1928 roku. Wyścig ten jest częścią UCI (Union Cycliste International) ProTour oraz UCI WorldTour. Po trzech najważniejszych wyścigach – Tour de France, Giro d´Italia i hiszpańskiej Vuelte należy do najbardziej znaczących europejskich wyścigów, przyciągających rzesze widzów. Tegoroczną edycją Tour de Pologne rozpoczyna się nowa era wyścigów kolarskich, po raz pierwszy bowiem będzie miało miejsce połączenie ważnego wydarzenia kolarskiego i ekologicznej komunikacji transportowej samochodami elektrycznymi.
Firmy GreenWay Operator i Nissan, poza zaangażowaniem w organizację słowackiego etapu, aktywnie promują zeroemisyjną mobilność, budując wspólnie sieć stacji szybkiego ładowania. Firmy zainstalowaly 15 stacji szybkiego ładowania na terenie Słowacji. Każda z nich pozwala na naładowanie akumulatorów Nissana LEAF w maksymalnie 30 minut.
Nissan LEAF, mimo dosyć krótkiej, bo nieco ponad 3-letniej obecności na rynku, sprzedał się na całym świecie już w ponad 124 000 egzemplarzy, i pozostaje niekwestionowanym liderem rynku samochodów z napędem elektrycznym. Produkowany w Wielkiej Brytanii LEAF zasilany jest opracowanym przez Nissana 48-modułowym kompaktowym akumulatorem litowo- jonowym, zamontowanym w mocnej metalowej obudowie centralnie pod przedziałem pasażerskim. Synchroniczny silnik zmiennoprądowy rozwija moc 109 KM, co pozwala uzyskać prędkość maksymalną 144 km/h oraz zasięg 199 km. Ponad 60 proc. tworzyw sztucznych wykorzystanych wewnątrz nowego Nissana LEAF to surowce wtórne – ważący 1 474 kg pojazd podlega odzyskowi w 99 proc.